Зад волана на новото поколение на модела с каросерия SUV-Coupe
В новото си поколение SUV купето на BMW от средния клас е станало по-голямо и още по-привлекателно. При това не се отказва от дизелите.
Подобни неща се случват наистина рядко: В годината, в която различни автомобилни производители един през друг декларират отказ от дизела, а пресата и електронните медии бълват мрачни прогнози за съдбата на мотора със самовъзпламеняване, от BMW предлагат новия си X4 с три бензинови и четири (!) дизелови двигателя. Независимо дали тази дързост е плод на инерция от взети по-рано решения, или на ясното съзнание, че в класа на SUV моделите няма друг начин за постигане на ниски въглеродни емисии, хората от Мюнхен трябва да бъдат поздравени за смелостта да следват собствен път, дори ако той противоречи на моментния тренд.
Щом стана дума за поздравления, непременно трябва да споменем дизайнерите на новия Х4, които са постигнали по-хармонично и стилно излъчване, особено в областта на задната част. Задачата на оформителите е била улеснена и от промяната в размерите, бележеща забележимо удължаване на силуета и междуосието. Сега покривът се спуска назад по-плавно, както подобава на едно Sports Activity Coupе – название, сътворено от маркетинговите специалисти на BMW с появата на първия Х6. Неговият успех предопредели създаването на аналога от средния клас Х4, от чието първо поколение са продадени 200 000 екземпляра.
Търговският успех на предшественика е причина новият модел да следва неговата концепцията на принципа „същото, но повече и по-добро”. Освен повече място в интериора и багажника сега са налице и по-качествени материали, Head-up дисплеят от ново поколение е с повече индикации, новият сензорен екран с размер до 10,25 инча е с подобрено изображение. Управлението с гласови команди вече разбира и по-свободно формулирани указания, добавено е управление с жестове за някои инфо-развлекателни функции.
Разширена е гамата от асистиращи системи. Пакетът Асистент за шофиране Plus включва ново поколение на активния темпомат с функция Stop & Go, асистент при завиване и водене в лентата, асистент за спазване на лентата с активна защита срещу страничен удар, както и предупреждение за напречен трафик и за кръстовища. Новият Асистент за паркиране Plus показва изображение на автомобила от птичи поглед, панорамна и триизмерна картина. С функцията Remote 3D View водачът може да наблюдава на своя смартфон триизмерно изображение на автомобила и зоната около него. Освен това по желание се предлагат и подготовка за WLAN хотспот за бърз достъп до интернет, както и безжично зареждане на съвместими смартфони.
Новите дигитални услуги на BMW ConnectedDrive подпомагат потребителя при планирането на пътувания. Чрез гъвкавата платформа Open Mobility Cloud асистентът за мобилност BMW Connected свързва автомобила с точки за достъп като смартфон, Smartwatch и Гласов асистент. С допълнителните възможности на BMW Connected+ нивото на персонализация се повишава още повече. BMW е първият автомобилен производител, който чрез функцията Microsoft Office 365 предлага сигурна връзка със сървър за обмяна и обработка на имейли, записи в календара и списъка с контакти.
Когато говорим за модел на BMW обаче, първото, което ни интересува, е изживяването при шофиране. Удобният, дебел кожен волан е с приятно тежък ход – така че да предава максимално добро усещане за пътя, без да изморява ръцете. Х4 не се накланя чувствително в завоите и ги преодолява чисто, при това с учудваща за класа си динамика. Всеки изминат километър носи онова неподправено удоволствие, което в голяма степен изпълва със смисъл притежаването на автомобил от синьо-бялата марка. И макар че шофираният от нас екземпляр с разкошния цвят Flamenco Red е някъде по средата на гамата (четирицилиндров xDrive25d с 231 к.с. и 500 Нм), усещането от тягата и възможностите на задвижването – серийно с двойно предаване и осемстепенен автоматик, е напълно задоволително.
Близо до тази версия в спектъра от мощности са позиционирани другите четирицилиндрови варианти: бензиновите xDrive20i (184 к.с.) и xDrive30i (252 к.с.), както и дизеловият xDrive20d (190 к.с.). Над нея е шестцилиндровият дизелов xDrive30d (265 к.с.) – силно и по-скъпо с около 7000 лв. предложение, изцяло в традициите на BMW.
За любителите на спортните изяви мюнхенците предлагат M Performance моделите M40d (240 кВт/ 326 к.с.) и M40i (260 кВт/ 354 к.с.) – шестцилиндрови атлети със страхотно ускорение. Особено впечатляващо е, че въпреки по-ниската си мощност (компенсирана от по-силна тяга) дизеловият вариант изостава от бензиновия със само една десета от секундата (4,9 срещу 4,8 сек от 0 до 100 км/ч). Подобни показатели ни карат да споделяме вярата на хората от BMW в перспективите пред двигателя на Рудолф Дизел.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Както и преди, SUV купето на BMW предлага спортна управляемост, но сега увеличените размери, по-високото качество и подобрената изработка го причисляват по-отчетливо към елитния сегмент. Още веднъж поздравления за разкошните дизели!
Текст: Владимир Абазов
Снимки: BMW