X4 на BMW по ефектен начин пренася идеята на Х6 един клас по-надолу
Успехът на първоначално критикуваното от мнозина съчетание от масивен SUV, предизвикателно оформен кросоувър и голямо спортно купе, носещо краткото наименование Х6, отдавна надмина дори и очакванията на BMW. От 2008 година досега от междувременно преминалия във втората фаза от своето развитие дизайнерски модел са продадени доста над четвърт милион екземпляра, а успехите видимо не спират. Добър повод за марката от Мюнхен да пренесе оспорваната, но видимо успешно от търговска гледна точка рецепта и в сегмента на по-малкия Х3.
Засега BMW X4 има привилегията да бъде на практика единствен представител в своята ниша от пазара – за отговор от Mercedes и Audi ще се наложи да почакаме, в момента донякъде единствено Lexus с техния динамично оформен NX, както и Porsche с техния динамичен Macan се доближават до идеологията на спортния дериват на Х3. Както може да се очаква, техниката на модела се основава изцяло на това, което вече познаваме от актуалното издание на Х3. За разлика от своя по-функционално ориентиран роднина обаче, BMW X4 залага повече на експресивната стилистика, сред чиито основни отличителни белези са наподобяващата на спортно купе линия на покрива, както и характернатата „вирната” задница с ефектен завършек. Центърът на тежестта е станал по-нисък, което обещава още по-пъргаво пътно поведение в сравнение с Х3. Разбира се, както може и да се очаква, атлетичните линии на BMW X4 донякъде са в ущърб на практическите предимства – вместимостта на багажника и мястото за пътниците на втория ред са по-скромни в сравнение с Х3.
SUV, който наистина обича завоите
Фактът, че BMW е сред малцината автомобилни производители, които успяват да конструират и настроят своите SUV модели така, че при шофиране те не просто се усещат като лек автомобил с нисък център на тежестта, а дори проявяват нрав като на добре тренирани спортисти, съвсем не е нов. И все пак BMW X4 за пореден път успява да ни изненада приятно с лекотата, директността и прецизността, с която атакува всеки следващ завой по пътя си, като при по-агресивен стил на каране услужливо стеснява траекторията с контролирано пързаляне на задната част. Склонност към недозавиване? Единствено при влизане с прекомерно висока скорост и под прекомерно високо натоварване в твърде тесни завои. А както е известно, при такива условия дори расовите спортни автомобили започват да недозавиват. Колебливи движения на каросерията в завой или при ускоряване/респ. спиране? Също толкова минимални, колкото при произволно спортно комби на марката. Още по-респектиращото в случая е обстоятелството, че от BMW са съумели да придадат на Х4 подобни спортни маниери при наличието на собствено тегло от над 1,8 тона.
Още по-добрата в сравнение с X3 е постигната от една страна благорадение на по-ниския център на тежестта, а от друга с много фина работа по стабилизаторите, амортисьорите и пружините. Серийната ходова част е подчертано твърда, докато предлаганото като опция адаптивно окачване показва много добър баланс между комфорт и динамика.
Под предния капак на версията BMW X4 xDrive 28i работи добре познатия двулитров бензинов четирицилиндров мотор с двуструен турбокомпресор, който с мощност 245 к.с. и максимален въртящ момент от 350 нютонметра, наличен в извънредно широкия спектър между 1250 и 4800 оборота в минута, който в тандем с многократно адмирирания осемстепенен автоматик на ZF осигурява на Х4 впечатляващи динамични показатели, солидна тяга и хармонично разгръщане на мощността. Икономичността не е сред върховите дисциплини на тази версия, но това не е изненада предвид теглото на автомобила.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, BMW
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
BMW X4 xDrive 28i притежава наистина удивително динамично за един представител на SUV категорията пътно поведение, а малките компромиси с функционалността в сравнение с Х3 положително няма да притеснят купувачите на автомобил с подобен замисъл.