Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

BMW X5 25d xDrive: Много голям

09.11.2017 10:53

Внушителният SUV модел с малък четирицилиндров мотор в 100 000-километров маратон

Дали големите автомобили по принцип будят големи очаквания? Добър въпрос. Във всеки случай BMW X5 изпълнява с овации очакванията за надеждност в маратонския тест – нула аварии на пътя, нула извънпланови пребивавания в сервиз. А как се справя с големия автомобил малкият двулитров дизел?

Нека кажем веднага най-важното: Поздравления, нула дефекти, пълен отличен. По време на службата си в редакцията цели 100 000 километра BMW X5 беше един достоен за подражание със своята надеждност партньор. Нула дефекти. Нула аварии на пътя. И нула извънпланови посещения в сервиз. С това той поделя с Nissan Qashqai първото място в класацията за надеждност при SUV моделите. 

Освен всичко това X5 беше в редакцията един предпочитан автомобил. Дори особено предпочитан – най-вече от нашите фотографи. Те бързо признаха големия SUV модел на BMW за първокласен транспортьор на екипировка. И използваха охотно и често долната част от хоризонтално разделения заден капак като платформа под краката си. Просто вижте петата снимка от албума с фотографиите.

Капакът се оказа подходящ за необичайната задача – също както и целият автомобил, който навъртя 100 000 километра с професионална рутина – спокойно, принасяйки полза и внушавайки доверие. А шестцифреният му пробег не личи по нищо – ако го обработят с вакса и го полират, може да мине спокойно за автомобил на десетина хиляди. Според оценката на експертите (при реални километри) той би могъл да се продаде за 45 475 евро – все пак добра част от първоначалната цена от 87 070 евро на богато оборудвания X5, включваща много екстри на обща стойност 30 170 евро.

При среден разход за целия период на теста от 9,5 л/100 км разноските възлизат на 15,6 цента на километър – малко повече, отколкото при значително по-малката Kia Sportage 2.0 CRDi. В допълнение обаче X5 изисква да бъда захранван и с добавка AdBlue – средно с 1,08 л на 1000 км. Що се отнася до смазочните материали, с тях двигателят се разпорежда съвсем пестеливо – освен предписаните смени на масло (15,6 л) за стоте хиляди километра моторът е поискал да му се долее само половин литър. 

Малък мотор, тежък автомобил

Освен това X5 се отнасяше грижовно и към гумите си. Причината е, от една страна, фактът, че въртящият момент се разпределя към всичките четири колела, а от друга, че самият въртящ момент не е особено изобилен. С това стигаме до темата за двигателя – двулитров турбодизел с 218 к.с. (от октомври 2015 г. с 231 к.с.) и 450 Нм (500 Нм).

Въпреки че при такива данни човек не изпитва спонтанни опасения от недостиг на сили, няколко записа в бордовия дневник свидетелстват за желание за нещо повече – тъкмо при изпреварване четирицилиндровият мотор се мъчи, ревейки дрезгаво и с пълно гърло. Все пак наличните при пълен товар до 2,75 тона се нуждаят от ускоряване – в такива случаи устремът е белязан от известна летаргия, защото двулитровият мотор с принудително пълнене трябва отначало да завърти добре своите турбокомпресори. Когато това стане, Х5 продължава напред безропотно със спокоен глас и нормална скорост. 

Тези маниери не внушават пълна увереност в собствените сили, а още по-малко се покриват с очакванията за лукс, които буди това скъпо BMW. Да си припомним: говорим за автомобил, който струва над 87 000 евро и би трябвало да се отличава с изначално превъзходство в задвижването. Но истински спокойно и уверено големият автомобил се задвижва едва от трилитровия шестцилиндров агрегат на 30d. 

Спирачките също са принудени да се борят с голямото тегло. След около 55 000 км се наложи да бъдат сменени всички накладки и спирачните дискове на предните колела, след още 47 000 км предните дискове и накладки бяха сменени още веднъж. Защо X5 е толкова тежък? Ами защото е много голям... Това впрочем го прави не само труден за маневриране в града – което е специфично не толкова за BMW, колкото за SUV моделите изобщо, – но има и реални недостатъци в практиката. Само изпънат и повдигнат на пръсти можете да достигнете горните части на челното стъкло, за да го почистите. Или за да изстържете леда. 

Тъкмо през зимата това би било повтаряща се неволя за онези, които паркират автомобила си на открито, ако тестовият Х5 не беше оборудван със стационарно отопление – което се програмира и може да бъде включено с дистанционно управление от прозореца, ако сте паркирали X5 до дома си. 

Друг специфичен белег на SUV моделите е високият праг на багажника. Ако искате да седите високо, трябва да се примирите с него и да вдигате товарите по-нагоре, отколкото например при едно комби със съпоставим капацитет. И още: високото положение върху седалките е съпроводено с изцапани панталони – понеже неизбежно ще избършете с тях стърчащите далеч навън прагове. 

Високо седиш – високо повдигаш

Разбира се, един голям SUV модел има и своите предимства – например предлага много място. Място за семейството, за багаж, за спортни пособия, за обемисти товари. При което и по отношение на товаренето мненията се разделят: Някои се оплакват, че тежките предмети трябва да бъдат повдигани и пренасяни през долината част на задния капак, преди да потънат в дълбоката паст на багажника. Други намират разделения капак за нещо чудесно (например нашите фотографи, виж снимките).

Въпреки леко претоварения задвижващ агрегат най-често похвали получават качествата на Х5 като автомобил за далечни пътувания. Изобилието от място и богатото оборудване в комбинация с много удобни комфортни седалки, уютно люлееща ходова част и голям автономен пробег образуват един приятен пакет за дълги преходи по магистрали. 

В този смисъл настройките на ходовата част изискват многостранно разглеждане. В положение Comfort на адаптивните амортисьори всъдеходът на BMW преодолява дългите вълни по настилката с плавно поклащане, но се препъва пред късите неравности. Същевременно високата каросерия се накланя забележимо при висока скорост в завои. Можете да ограничите това, като преминете в положение Sport на адаптивното окачване. Но тогава комфортът започва да страда осезаемо. Пред тази конструктивно обусловена дилема са изправени практически всички SUV модели. Не толкова присъща на SUV категорията, колкото на тестовия Х5 особеност обаче е спорадичната загуба на дигитална ориентация. Главно в началото на маратонския тест навигационната система често блокираше. Нещо подобно се случваше и с управлението чрез Bluetooth и гласови команди

Дигитални неволи

Подобни технически необясними неприятности са доста нервиращи и по-специално в случая с отказите на навигацията се отразяват непосредствено върху използване на автомобила. Освен това такива дефекти посяват съмнение в смисъла на по-нататъшната цифровизация на автомобилите, след като традиционни вече функции, като навигационната система, гласовото управление и Bluetooth, не работят винаги, навсякъде и безусловно. 

Под рубриката „неприятности” попада и сигнализацията за пътник без колан на мястото до водача, която издава натрапчивите си звуци дори когато на седалката са сложени съвсем леки предмети. А също и системата за безключов достъп, която често не разпознава ключа, ако е в джоба на зимно яке. 

Тези критични бележки не бива да се премълчават, но в никакъв случай не омаловажават големия успех на Х5 – след 100 000 изминати километра той се нареди в славния списък на героите с нула дефекти. 

Така читателите оценяват SUV модела на BMW

Моят X5 xDrive 40d с пълно оборудване е приказно добър автомобил. Още тържественото му получаване в BMW Welt в Мюнхен беше запомнящо се изживяване. Особено ми харесват LED светлините, които са наистина страхотни. Системата Night Vision разпознава всички сърнички на пътя и около него, а онлайн медиите забавляват децата ни. Отделно функцията ConnectedDrive, навигационната система и данните за трафика в реално време са с една класа над всичко друго. Най-вече при ваканционни пътешествия в чужбина (с ограничения на скоростта) асистентът за шофиране върши чудесна работа и улеснява пътуването. В Германия обаче не го използвам, защото по аутобаните има голямо движение, а аз реагирам по-бързо от системата. Автомобилът е бърз (за мен никога не е достатъчно бърз, следващият ще трябва да е с мотор 5.0!) и комфортен. Въпреки размерите и теглото си той се шофира като спортен автомобил. Като изключим лекото скърцане от централната конзола при натоварване, не съм установил никакви дефекти. Давам пълна шестица с пет звезди!
Томас Менцел, Ашенберг

Моят xDrive 30d с M оборудване е вторият ми X5 в рамките на четири години. В сравнение с предишния модел той има по-привлекателна външност и още по-добро и по-спокойно поведение на пътя, напомнящо за лимузина. Благодарение на двойното предаване усещам поведението на автомобила като много сигурно и това проличава най-добре в Алпите, където е изключително предимство. Относно материалите в интериора нямам забележки, всичко е идеално напаснато, уредите са информативни и са лесни за разчитане и управление от водача. Без да съм избрал Eco режима, моят Х5 изразходва средно десет литра дизел на 100 км. Като по-скоро дразнеща възприемам старт-стоп функцията, която може да бъде изключена само с бутон. Голям недостатък при използваните в М-серията спортни джанти е, че през тях се вижда повърхностната ръжда, която се е появила по четирите спирачни диска. Според BMW Мюнхен това не се дължи на материала, а наред с другото и на влияния от околната среда, респ. евентуално от използваните в автомивките почистващи препарати. BMW снабдява тези части със защитно покритие, вместо да използва друг материал. Освен това чувам скърцащи шумове в багажника, които, както при предишния модел, биха могли да идват от задния капак или от покривната плоскост в пода. Моето заключение: Поведението на пътя, комфортът и оборудването са идеални след добър избор, разходът обаче е твърде висок. Ръждата по централните части на спирачните дискове помрачава общото ми впечатление. 
Паул Хеген, Мьонхенгладбах

Предимства и недостатъци

+ Страхотно изобилие от място за водача, пътника до него и пасажерите отзад
+ Комфортни седалки, удобни и за продължителни пътувания
+ Голям багажник 
+ Лесно управление на функциите
+ Добри динамични показатели 
+ Незабележимо превключващ автоматик 
+ Умерен разход за автомобил с такива размери 
+ Добра годност за зимни условия
+ Здрава изработка
+ Самостоятелно отварящ се прозорец отзад
+ Добре работещ асистент за задръствания
+ Приятно стационарно отопление 

– Датчикът за пътник на седалката до водача реагира твърде чувствително
– Стърчащите прагове цапат панталоните при качване 
– Челното стъкло трудно се достига за чистене и чегъртане на лед
– Висок праг на багажника
– Шумен при по-силно натоварване мотор
– Окачването не реагира добре на къси неравности
– Навигация и гласово управление с проблеми в процесора
– Пропуски при разпознаване на ключа от системата за достъп

Заключение

SUV модел без дефекти, но със слабо сърце
Дали един четирицилиндров дизел с два литра работен обем е достатъчен за задвижване на голям SUV модел? Да, достатъчен е – но нищо повече. В Х5 принципът на даунсайзинга се доближава до своите граници. Ако с оглед на луксозния облик на много добре оборудваното BMW си пожелаете и съответната динамика, би трябвало да се насочите към 30d с шестцилиндров мотор. Като оставим настрана слабоватия двигател и някои дигитални бъгове, SUV моделът получава съвсем малко забележки. 

 

Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман, Артуро Ривас, Ханс-Дитер Зойферт, Инголф Помпе, Дино Айзеле, Петер Волкенщайн, Кристиан Гебхарт, Тобиас Грюнер, Йохен Албих

Коментари
comments powered by Disqus