V8-моделите BMW X5 4.8i и Porsche Cayenne S се борят за първенството сред спортните пълноразмерни SUV-автомобили, като резултатът от сравнителния тест е донякъде изненадващ.
Със смяната на поколенията при BMW и основния фейслифт при Porsche, двата модела могат да се похвалят с дори още по-екстремен дух в сравнение с преди. Специално окачванията на двамата колоси са претърпели много сериозни промени. Сега BMW предлага X5 4.8i срещу доплащане със системата Adaptive Drive, която разполага с адаптивно управление на амортисьорите и напречните стабилизатори. С подобни възможности разполага и Cayenne с неговото активно окачване PASM и системата за динамичен контрол на ходовата част PDCC.
Двама спортисти от свъхтежка категория, които се придвижват с изумителна лекота
Остава въпросът, дали инженерният гений е успял поне частично да надвие законите на физиката. Все пак двата автомобила са с чудовищно собствено тегло - 2,3 тона при BMW и почти 2,5 тона при Porsche, а като допълнение към това центърът на тежестта е изместен силно нагоре, поради клиренса от около 20 сантиметра и каросерийната дължина от приблизително 1,70 метра. Колкото и невероятно да звучи, при слалома, ISO- и VDA-тестовете за стабилност на пътя, двата автомобила показват времена, съпоставими с тези на един Ford Focus ST например!!!
Какво се случва, когато цялата мощ от V8-двигателя на X5 бъде впрегната в действие? Достатъчно е съвсем леко движение с педала на газта, и масивната каросерия се изстрелва напред с неподозирано настървение. 4,8-литровият мотор показва сериозна жажда за гориво – средният разход в теста показа 17,3 литра на 100 км – висока, но не и неочаквана стойност за такъв автомобил. По подобен начин изглеждат нещата и при Cayenne – неговият атмосферен V8 с директно впръскване на гориво наистина е с около литър на сто километра по-икономичен от своя предшественик, но при среден разход от 17,4 л/100 км за икономичност в приетия смисъл на израза няма смисъл да се говори въобще... Гигантското Porsche се ускорява с пъргавина, сравнима с тази на „бавареца”, разликите в сигурността на пътя също са по-скоро малки.
Добрият комфорт изглежда другояче
Комфортът на возене определено не е сред парадните дисциплини на тестовото дуо. Независимо от модерните системи за адаптивно управление на пневматичното окачване, (с каквото BMW разполага само на задния мост), преминаването през неравности е грубо и твърдо. Посредственият комфорт на возене по никакъв начин не се влияе и от това, кой от режимите на окачването е активиран в дадения момент. И все пак, Cayenne може би е с една идея по-милостив към пасажерите, отколкото X5, но и при двата модела важи правилото, че прецизната управляемост и спортното поведение в завой е за сметка на комфорта.
Накрая X5 печели общата победа най-вече заради по-ниската цена, въпреки че като цяло двата автомобила се представят на приблизително еднакво добро равнище. Независимо от всичко обаче, този тест за пореден път доказва, че границите на физиката са нещо, което няма как да бъде преодоляно или заобиколено. Макар и възхитително динамични на пътя, двата модела правят много сериозни компромиси с комфорта.
Текст: Кристиян Бангеман
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка

1. BMW X5 4.8i
Няма друг SUV, който да се придвижва по пътя толкова чевръсто, колкото Х5 - лекотата, с която автомобилът следва всяко движение с волана, е наистина изумителна. Задвижването също се представя блестящо. Комфортът на возене обаче е много посредствен, а разходът на гориво е висок.

2. Porsche Cayenne S
Cayenne е един впечатляващо повратлив за теглото си автомобил с много високо ниво на активна безопасност. Комфортът е ограничен, но все пак по-добър от този на Х5. Цената обаче е с една идея по-висока от необходимото.
Технически данни
1. BMW X5 4.8i | 2. Porsche Cayenne S | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 261 кВт (355 к. с.) | 283 кВт (385 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,8 сек | 6,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 38 м |
Максимална скорост | 240 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
17,3 л/100 км | 17,4 л/100 км |
Базова цена | --- | --- |
4uK
golemi ste izmekiari spor nema
Анонимен
От 2003 май не е 4,8, a по скоро e бил 4,4 (ако нсистина си карал) Ве 8 имах си аз и да не вървят
Анонимен
bmw x5 e nei dobreta za men as sum karal 4.8is 2003 nogo varvi prosto nqma dumi
x8
Нелито, Митко вие познавате ли се нещо? Няма лошо да имаш два ника само защо другият е женски?
nelito
na men li4no mnogo mi haresva tazi kola i sam mnogo dovolna ot neq
mitko zmeq
BMW X5 E nai-qkata kola na sveta mnogo e hybava i ima mnogo ekstri
tosho
X5 si e favorita nqma spor :)
иван
гаден е