Три луксозни модела от горния SUV клас – нека най-добрият победи!
Когато, или по-точно, ако тези 4х4 гиганти се осмелят да навлязат в пресечена местност, около тях се вдига голяма пушилка. Защото дизеловите им мотори отдават до 560 Нм въртящ момент. На снимката SUV моделите от висшия клас се движат по каменисто трасе, но в реалния живот те са най-често в градовете. Съвсем нов, при това истински всъдеход, е Land Rover Discovery. Той ще мери сили с BMW X5 и Volvo XC90.
Не е нужно да живеете в голям град, за да се досетите коя е предпочитаната територия на SUV гигантите. Пасища за коне? Да, но рядко. Пристанища за лодки? Също. Детски градини? Най-вече там. Затова само колкото да запазим приличие, ще констатираме, че единствен в това сравнение Land Rover Discovery притежава способности за преодоляване на пресечена местност – докато неговите конкуренти BMW X5 и Volvo XC90 въпреки двойното си предаване едва ли могат да стигнат по-далеч от някоя поляна.
Като всъдеход новият Discovery практически остава до голяма степен неизползван във всекидневния живот. Всъщност той не се страхува нито от кал, нито от влага, изолиран е добре срещу проникване на вода през пода и може да бъде екипиран като автомобил за експедиции. Теоретично. На практика получава възможност да показва единствено своите одежди – но не и да прояви истинския си характер.
Отвисоко се вижда надалече. Има нещо извисяващо в това да се разположите в широката шофьорска седалка на Land Rover, след като сте закарали децата където трябва (както при моделите на BMW и Volvo, тук като опция могат да пътуват до шест души освен водача). Можете да сложите на седалката до вас и чантичката си Gucci, след което да се отправите на лов за покупки, разчитайки на разточителния товарен обем, достигащ 2500 литра (BMW: 1870, Volvo: 1886 литра). С подобен товарен капацитет бихте могли да предлагате дори спедиторски услуги. Шега, разбира се. Но действително в града имате усещането, че се конкурирате за едни и същи паркоместа с лекотоварните ванове.
X5 завива с желание, XC90 – с клатене
Обстоятелството, че моделът на Volvo е по-къс само с 20 милиметра, прави впечатление единствено при непосредствено сравняване. Шведът изглежда по-изящен – макар да използваме това определение с известно вътрешно нежелание. В действителност той е по-нисък и малко по-тесен. XC90 изглежда по-скоро като пораснало луксозно комби, което придава допълнителен смисъл на грамадната каросерия. Защото наистина моделът предлага по-обширно товарно пространство от горе-долу също толкова дългия V90 (полезна информация за всички, които търсят аргументи да сменят комбито си със SUV). Ами X5? Той е по-къс и по-нисък от представителя на Volvo, предлага отпред по-голяма вътрешна широчина, а отзад по-малко стандартно багажно пространство (650 вместо 721 л) и почти същото собствено тегло – но пък по-голям полезен товар. Разликата възлиза на 66 килограма, или на един по-строен пътник. Това може да ви озадачи, понеже противоречи на непосредственото усещане. И трите автомобила имат неподлежащ на дискусии, голям диаметър на завиване и плуват тромаво из града. На обикновен път обаче моделът на BMW е единственият, създаващ усещане за динамика.
Да наречем поведението му „чевръснто”, би било, разбира се, евфемизъм, но все пак не можем да не признаем на Х5 неговата склонност към завои. От своя страна Volvo XC90 показва не склонност, а накланяне в завоите, въпреки че в упражненията за избягване на препятствие постига почти същата скорост, но пък с по-силно недозавиване. От своя страна пък моделът на BMW завърта задната си част и с това намалява радиуса на завиване. Освен това ходовата част действа по-ангажирано, което ви радва с обратна информация за пътя. Каросерията се клати по-малко. Това се заплаща с по-стегнати настройки на окачването. Независимо че в сравнение с двамата си конкуренти BMW предлага най-голям капацитет за движение по лоши селски пътища, това не е достатъчно за истинска похвала – една приблизително толкова голяма „петица” Touring от същата марка поема неравностите с няколко класи по-добре.
Land Rover Discovery и No Sports ориентацията
По отношение на окачването не бива да поставяме прекалено високи изисквания към големите SUV модели – тук те разочароват очакванията за лукс. Възможностите стигат до осигуряването на приличен комфорт за пътуване на дълги разстояние – и нищо повече. Дори напречните фуги по старите бетонни аутобани се набиват в съзнанието с постоянни почуквания. Все пак разполагащият с въздушно окачване Discovery е подобрен значително в сравнение с предшественика си, независимо че с 21-цоловите си колела подскача при ръбове и прагчета по настилката. Както и преди Ленди умее най-добре да се носи спокойно и мъркащо над пътя и със своята No Sports ориентация се откроява благоприятно сред множеството търсещи повече динамика конкуренти.
Поне до достигане на препоръчителната за магистралите скорост от 130 км/ч водачът изпитва лишено от напрежение спокойствие; при по-бързо каране ушите са атакувани от аеродинамични шумове. Когато двата турбокомпресора на двулитровия дизелов агрегат трябва да покажат сила, впечатлението е по-скоро за претовареност. Тогава трансмисията търси нови и нови предавки и нарушава спокойствието с превключванията си. Още в града моделът на Land Rover потегля с известни усилия, докато двата турбокомпресора се заловят както трябва за работа и 2,3-тонният автомобил се устреми уверено напред. По-добре е да подавате газ по-предпазливо – тогава четирицилиндровият дизел звучи не толкова напрегнато.
При пълна газ иначе ефикасно изолираният четирицилиндров дизел на Volvo отеква още по-звучно в слуховите канали. Макар реално XC90 да ускорява съвсем малко по-бързо, тук усещането е за по-мощен мотор, отколкото в Discovery. Двата задвижващи агрегата показаха почти еднакъв среден разход в теста (8,9 л/100 км при Volvo, девет литра при Land Rover) – който е с около половин литър по-малък от отчетения с модела на BMW. Баварецът превръща допълнителната си мощност в бурно ускоряване – при натискане на газта докрай редовият шестак изревава с целия си голям работен обем и засилва тежката машина до 230 км/ч.
Тайна съкровищница
Със своя шестцилиндров мотор X5 единствен в теста притежава адекватно на внушителната осанка задвижване. И в интериора той предлага на заможните клиенти хармонична среда от кожа, фурнир и висококачествени пластмаси. Това важи в същата степен за XC90 с панели от дървесина с открити пори; при него не би трябвало да се поглежда единствено в най-ниския етаж на багажното отделение – там, където изравнителните резервоари на въздушното окачване съседстват със съвсем непретенциозни материали. В Land Rover едно прекалено податливо ролно покривало на багажника, откритите болтове на пантите и големите количества твърда пластмаса напомнят за грубите предшественици на модела. Но и тук има дърво, или казано с други думи, декоративни лайстни с горски произход – за да влезем в темата за полезното оборудване.
А сега за практичните аспекти, които съвсем уместно присъстват в Discovery: Наред с разделно плъзгащата се задна седалка това са многобройните, места за дреболии (част от тях с охлаждане), две жабки и нещо като тайна съкровищница в централната конзола. По-скоро своеобразен усет за практичното Land Rover демонстрира със своята подвижна платформа. Тя се подава навън с тихо електрическо бръмчене, когато големият заден капак се издигне нагоре вследствие на дистанционна радиокоманда, и удължава товарния под. Това помага при товарене, може да се използва и за сядане, но от друга страна, често просто пречи. Чисто механичният, разделен на две заден капак в модела на BMW изглежда по-смислена алтернатива – с ръка той се отваря и затваря много по-бързо. Като изключим това, в Х5 не можем да се възхищаваме на множество функционални качества; дори задните облегалки при сгъване образуват изкачващ се нагоре товарен под.
Volvo прави подобни неща по-добре. Отзад XC90 притежава три единични, плъзгащи се надлъжно седалки, чиито облегалки може да се регулират по наклон. Често равният товарен под и комфортът на седене се изключват взаимно, понеже дебелите тапицерии се нуждаят от повече място – но инженерите на Volvo са успели да решат този конфликт на цели. Тук нито бедрата намират твърда малко опора като в BMW (и Land Rover), нито сте принудени да се примирявате с неподатливо твърди тапицерии (като в Discovery).
Volvo XC90 живее с традициите на марката
Фактът,че независимо от това моделът на BMW изпреварва останалите в раздела за комфорт, се дължи на по-богатото му оборудване, свързано с телефоните. В X5 два смартфона могат да се присъединят паралелно, да бъдат зареждани индукционно и свръзвани с външна антена посредством електромагнитно поле. Такава неща очевидно днес се ценят от клиентите повече, отколкото комфортното окачване – поради което на автомобилните производители им изглежда по-целесъобразно да инвестират главно в тази насока.
Напоследък обаче SUV моделът от Мюнхен изостава при оборудването за безопасност. Учудващото е, че и Discovery не показва тук пълно изобилие, въпреки че току-що е излязъл на пазара като съвсем нов модел. XC90 изпреварва съперниците си със значително по-голям асортимент от системи, някои от които се предлагат серийно. В добавка към това той спира по-добре от представителя на BMW. В теста X5 прави впечатление с най-дълъг спирачен път. В Land Rover обаче са си извели поука от лошите резултати в миналото и са изпратили Discovery в теста с летни вместо с всесезонни гуми. Летните имат значително по-добро сцепление на асфалт, докато на пресечен терен не се справят добре. Но бездруго никой няма намерение да шофира там своя „всъдеход”.
Това е напълно достатъчно за добро представяне, но не и за предно място в сравнителния тест. Бидейки всъдеход, Discovery отстъпва твърде много на двата модни SUV модела – преди всичко при комфорта на возене и поведението на пътя, но и по отношение на впечатлението за качество. Моделът на BMW си осигурява на косъм победа в оценката за качества. Това, че предлага по-малко място от Volvo, баварецът компенсира с по-лесно управление на функциите. Загубените точки в оценките за разход, емисии и шумове на място (да не се бъркат с вътрешните шумове) биват наваксани с излишък чрез мощно ускоряване и тяга. А обстоятелството, че не блести нито с комфортно возене, нито с чевръсто поведение, не му носи загуби – тук Volvo не се справя по-добре.
Едно нещо обаче хората от Европейския север умеят добре – да предлагат много оборудване срещу парите на клиента. И трите модела са скъпи. Но във варианта Inscription XC90 е истински луксозен автомобил (подобно на Discovery в линията HSE). Затова в неговата сметка завалява лек дъждец от точки. Още една получава благодарение на изгодно калкулираните опции – докато BMW отстъпва заради нечувано високите застрахователни премии в Германия. По-високият му разход също си отмъщава с лек дефицит. На това място искаме да посочим поне по-добрите гаранционни условия за X5, за да не излезе, че пренебрегваме втория в класирането. Втория? BMW? Да, точно така – в края на състезанието Volvo се устремява напред и в раздела за разходи обръща резултата от оценката за качества. Точка по точка. XC90 побеждава X5. Това не се беше случвало никога досега. Поздравления, Volvo.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Артуро Ривас
Оценка
1. Volvo XC90 D5 AWD Inscription - 428 точки
Не само по-доброто оборудване и по-ниските застрахователни премии извеждат XC90 начело. Той побеждава и понеже като цяло оставя много добри впечатления.
2. BMW X5 xDrive 30d - 426 точки
При оборудването за безопасност X5 показва пропуски, слабости има и при спирачите. Затова пък отново установява мащаб по отношение на управляемостта и комфорта на возене. Време е за осъвременяване на модела.
3. Land Rover Discovery 2.0 SD4 HSE - 396 точки
В сравнение със своя предшественик Discovery е постигнал много – но при комфорта конкурентите все още го превъзхождат. А това, че не се движи особено динамично, подхожда на стила на Land Rover – той е истински всъдеход.
Технически данни
1. Volvo XC90 D5 AWD Inscription | 2. BMW X5 xDrive 30d | 3. Land Rover Discovery 2.0 SD4 HSE | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1969 куб. см | 2993 куб. см | 1999 куб. см |
Мощност | 235 к.с. (173 кВт) при 4000 об./мин | 258 к.с. (190 кВт) при 4000 об./мин | 240 к.с. (177 кВт) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
480 Нм при 1500 об./мин | 560 Нм при 1500 об./мин | 500 Нм при 1500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,9 сек | 6,5 сек | 9,1 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,5 м | 37,3 м | 37,0 м |
Максимална скорост | 220 км/ч | 230 км/ч | 207 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,9 л/100 км | 9,6 л/100 км | 9,0 л/100 км |
Базова цена | 66 050 евро (в Германия) | 65 900 евро (в Германия) | 67 500 евро (в Германия) |