Съревнование между двама стари съперници...
На снимката новият Mercedes GLE е очевидният водещ. Но зад него дебне BMW X5 и го следва плътно с намерение да го изпревари. Ще ги подредим правилно с един сравнителен тест на двата SUV модела от висшия клас с дизелови агрегати, отдаващи около 600 нютонметра.
Нима асфалтовата планина, която някога е била настилка на второстепенния път, току що е била подравнена при някакъв скок във времето? Този скок сигурно се е състоял между изключването на мотора на BMW X5 и прехвърлянето в неговия конкурент. Според съвременните разбирания във физиката обаче скоковете във времето се смятат за невъзможни. Вместо това всичко се оказва съвсем естествено и обяснимо. Само че къде изчезнаха коварните хребети по асфалта? Отговорът е – в пневматичното окачване на Mercedes GLE.
Разбира се, нещата не стоят толкова просто, защото срещу доплащане X5 също може да вози върху въздушни възглавници. И той в никакъв случай не си служи с тях неумело. Нашето възхищение от него звучеше още в бр. 2 от тази година, когато баварецът надмина по комфорт на возене своите противници Audi Q7, Volvo XC90 und VW Touareg – наред с другото и понеже абсорбираше неравностите по пътя с добре информирано равнодушие.
Това изглежда още по-забележително поради обстоятелството, че неговите предшественици бяха представители на друг тип концепция. Подобно на мнозина други те приемаха думата „спорт” в названието SUV прекалено буквално и тези амбиции бяха за сметка на комфорта на окачването. Х5 тепърва трябваше да го усвоява и тренира – в продължение на три поколения и също толкова модернизации на моделите. В това отношение четвъртото поколение отбелязва решителен напредък. Поради което и при сегашното тестово шофиране отново произнасяме мислено думи на похвала: „За SUV модел вози действително добре.”
Невидимо усилие
Тук, сред гористите планински местности, шосетата вероятно от десетилетия са оставени на самите себе си; въпреки това до седалките на Х5 не проникват неприятни удари. Вместо това, главно отзад, регистрираме добре изразени повдигания и спускания – те карат тялото да пружинира в такта на вълните по настилката. Така възпроизвеждат хода на амортисьорите, докато те успеят да превърнат предизвиканото от неравностите движение в топлина от триенето.
После се прехвърляме в GLE и още след няколко метра забелязваме, че току-що изказаните похвали трябва да бъдат диференцирани и подредени. Не ще и дума, че в BMW действително са положили големи усилия. Но сега Mercedes показва, че истинското можене кара скритите зад него усилия да изглеждат като пълна липса на усилие. Майсторите демострират уменията си така, сякаш те са нещо съвсем обикновено.
И тук стигаме до изказания в началото въпрос дали при скока във времето шосето не е било ремонтирано – повърхността му вече не се усеща като осеян с кратери пейзаж, който една усърдна ходова част преодолява приемливо гладко. GLE „поправя” пътя, превръщайки го в леко набраздено провинциално шосе, по което можете да се носите дори по-бързо, отколкото с Х5.
Каросерията на Mercedes не се клати силно, а запазва спокойствие. Въпреки това неравностите не се предават към шасито – те сякаш дифузират във въздушното окачване независимо от сравнително късия му ход. Седейки на някое от пътническите места, успявате да регистрирате радващо малка част от тях. Единствено посрещането на бабуните би могло да става и по-гладко, ако не бяха монтирани 21-цоловите „престижни” джанти. Или пък ако го нямаше супердупер окачването ABC (само предполагам).
В задната си част GLE излъчва отморяващо спокойствие, което по чуден начин завладява пътниците. Разбира се, някои купувачи на SUV модел няма да посочат като основание за покупката алтруизма, а вместо това ще се запитат: „Какво ми дава това на мене като водач?” Отговорът е: отморяващо спокойствие – само че зад волана. Защото тук завоите се вземат на практика от само себе си.
Учудващото е, че GLE 350 d се усеща като по-добре управляем от X5, въпреки че баварецът разчита изцяло на спортни черти. Например xDrive 30d се предлага със спортен диференциал, спортен ауспух, спортна трансмисия и спортни спирачки. В добавка тестовият автомобил е оборудван с 21-цолови колела и спортни гуми (4245 лв.), като задните са с размер 315, с пневматично окачване на четирите колела (2527 лв.) и управляем заден мост (част от пакета Адаптивно М окачване Professional за 7278 лв.).
Някои от тези предложения са свързани с М спортния пакет за 14 151 лв., поради което ние добавяме цената му към разходите за автомобила. От това следва отнемане на точки за модела на BMW, които той обаче наваксва с по-щедрата си гаранция.
Освен това със спортните екстри X5 получава предимство при упражненията за динамика на пътя; също и спринтът му е по-мотивиран – толкова, че се налага невъздържаните пориви да бъдат коригирани с волана. Защото кормилната уредба е настроена доста остро: от средно положение тя реагира толкова директно, че движението в права посока на магистрала става леко неспокойно.
По лъкатушещите провинциални пътища X5 използва своите опции за динамика и при промяна в динамичното натоварване или бързо влизане в завой често гордо поднася със задната си част. В някои завои това се усеща като извънредно чевръсто поведение, но при по-дълги отсечки с голяма скорост – като доста объркващо, и може да накара дланите ви да се изпотят.
Тежко стъпваща каросерия
Тези настройки би трябвало да прикрият доста високото тегло от 2,3 тона (включително водача), но на трасе със завои то отново се материализира – чрез тежко „трамбоване” на каросерията и чрез необходимостта от повече място, тъй като Х5 поднася със задния си мост. Поради това при тестовете за динамика на пътя се налага да шофирате педантично под границата на сцепление, за да постигнете бързи времена.
Темата с времената в тестовете за динамика на пътя е по скоро периферно явление при SUV гигантите. Кое тогава е важното? Мястото в кабината. Можете удобно да пътувате на задните седалки на Х5, но едва GLE оправдава и в интериора си голямата площ, която заема на пътя – тя отговаря на студентска стая от десет квадратни метра. Стандартното място за седене – 835 мм, е над нивото при S-класата. Товарният отсек също впечатлява с до 2055 литра обем (при BMW: 1860 литра). Освен това моделът на Mercedes може да тегли със 139 кг повече.
Другото, което има значение тук, е луксозната обстановка. В това отношение производителите не са пестили, а са вложили почти всичко, с което разполагат, и търсят различни начини да впечатлят клиентите. BMW показва стъклени апликации в стил Swarovski, от Mercedes използват облицовки от дървен фурнир с отворени пори, сякаш изрязани от едно парче. Последното внася обратно полъх от аналогова автентичност в цифровата обстановка. Защото, естествено, и в луксозните SUV модели се ширят неизбежните сензорни екрани, от които се командват безброй функции.
Тяхното неимоверно изобилие се управлява в Х5 с помощта на въртящ и натискащ се контролер – малко по-лесно, отколкото в GLE с неговите сложни сензорни полета, познати главно от таблетите. От своя страна Mercedes изненадва със система за гласово управление, която превъзхожда аналога си в BMW с още по-добро възприемане на речта.
Пиукането носи точки
Тези разлики със сигурност няма да определят решението на колебаещите с в полза на единия или другия модел. Няма да е от голямо значение и обстоятелството, че X5 превъзхожда GLE с услугата „консиерж”, DVD плейър и абонамент за стрийминг на музика. Или с предупредително пиукане, ако при слизане сте забравили смартфона си в гнездото за индуктивно зареждане. Но те носят точки, с които BMW компенсира дефицита в раздела за комфорт.
Баварецът трябва да наваксва, понеже GLE е доста напред. Между другото, с щедро предлаганото място и с непоклатимата сигурност на пътя при същевременно добра управляемост. А също и с малко по-късия спирачен път от 100 км/ч.
Остават двигателите и тяхната периферия. И двата SUV гиганта тласкат напред тежките си телеса с помощта на трилитрови редови шестцилиндрови мотори – дизелови, но свистящо тихи. GLE 350 d е с настройки за малко по-ниски обороти, затова тегли малко по-отрано. От друга страна X5 30d набира обороти по-охотно и ускорява с почти секунда по-бързо от място до 100 км/ч.
Но моделът на BMW тепърва ще извади от ръкава си скрития коз – разхода на гориво. Да наречем 30d икономичен, би било евфемизъм. Все пак той е по-пестелив от 350 d и се задоволява с 9,2 вместо с 9,8 литра дизел на 100 км. Съответно отделя и по-малко СО2. Всичко това е от доста голямо значение за оценката – така Х5 получава пет точки повече. Дали ще са достатъчни, за да изпревари GLE?
Не, защото и представителят на Mercedes има скрит коз – пречистването на отработилите газове. Той е категоризиран по най-строгия в момента стандарт Euro 6d, без Temp. Това го прави не само по-чист, но и победител в теста.
ОЦЕНКА
1 MERCEDES
По отношение на комфортното возене GLE е безспорен лидер, но в теста като цяло побеждава само на косъм. По-високият му разход за малко да му коства победата.
2 BMW
От BMW са прекалили с чевръстата водимост – при един SUV гигант тя се възприема като нещо неестествено. Като изключим това, X5 е един добър автомобил, който отстъпва със съвсем малко на един много добър.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт