Представяме ви първи тест на Plug-in хибридния вариант на BMW X5
Plug-in хибридната технология набира популярност с направо екстремни темпове. Значително надграждайки способностите на стандартните пълни хибриди без възможност за зареждане на акумулаторната батерия от външен източник, този тип автомобили очевидно ще изиграят ролята на поредна междинна фаза в преминаването към електрическа мобилност и най-вече в намаляването на вредните емисии.
Х5 40е е автомобил, който демонстрира нагледно не само ползите от Plug-in хибридната технология, но и забележителното ниво на компетентност, което марката BMW за кратко време е успяла да натрупа в областта. Под добре познатата ни внушителна външност на пълноразмерен SUV се крие съчетание от двулитров бензинов турбомотор и електромотор със 118 конски сили, който BMW са интегрирали в осемстепенната автоматична трансмисия. Максималната системна мощност възлиза на 313 конски сили, а максималният въртящ момент - на 450 нютонметра. Както се доказва в реалността, тези показатели са напълно достатъчни, за да придадат повече от задоволителна динамика на тежащия 2320 килограма автомобил. При пълен заряд на акумулаторната батерия с капацитет девет киловатчаса BMW X5 xDrive 40e може да измине до 21 километра на електрическа тяга според заводските данни, а в реални условия стойността е дори по-висока. За голям процент от клиентите на такъв тип автомобили, това е почти или съвсем достатъчно за стандартната процедура по отиване и прибиране от работа - или поне за шофирането в градски условия по време на всекидневните им преходи.
Хармонично настроено задвижване
При сравнително спокоен стил на каране Х5 40е се придвижва почти безшумно, като изумителната шумоизолация, с която моделът отдавна печели симпатии, е само една от причините за това. Задвижващият тракт е настроен така, че акумулаторната батерия винаги разполага с поне минимален заряд от порядъка на между шест и дванайсет процента, благодарение на което потеглянето практически винаги става изцяло на ток. При режим на частично или слабо натоварване придвижването също почти винаги е само на ток - например при спускане по надолнище по магистрала ДВГ се деактивира дори при скорости, превишаващи зададените от производителя максимални 125 километра в час за движение само на ток. Намаляването на скоростта в повечето случаи става предимно с рекуперация на спирачна енергия, а класическите спирачки се задействат едва при сериозно спиране. Като цяло впечатлението от взаимодействието между различните типове задвижване е блестящо - всичко се случва практически неусетно за водача и без да се нарушава спокойствието на борда. Разходът на гориво, логично за този тип задвижване, силно се влияе от стила на каране, но като цяло радва с наистина впечатляващи показатели при смесен цикъл на шофиране: средната стойност в теста отчете точно осем литра на сто километра - респектиращо постижение за 2,3-тонна машина с чудесна динамика, двойно предаване и превъзходен комфорт при пътуване.
По останалите параметри BMW X5 xDrive 40e остава верен на привичните качества на модела - комфортът на возене е традиционно на високо равнище, управляемостта продължава да бъде нетипично чевръста за голям и тежък SUV, багажното отделение зад практичния, разделен на две части заден капак побира внушителните 500 – 1720 литра, а мястото за пътниците е разточително.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
BMW X4 xDrive 40e
+ Хармонично настроено хибридно задвижване, забележителни възможности за движение изцяло на електрическа тяга, сполучлева интегриране на електродвигателя, много добри динамични показатели, нисък разход в градски условия, просторен интериор, чудесен комфорт за дълги пътувания
– Леко завишен разход при спортен маниер на шофиране, при ускорение с пълна газ звукът на бензиновия мотор става с една идея по-натрапчив от необходимото
Технически данни
BMW X4 xDrive 40e | |
---|---|
Работен обем | 1997 см3 |
Мощност | 230 кВт (313 к.с.) |
Максимален въртящ момент |
450 Нм |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
-- |
Максимална скорост | 210 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,0 л/100 км |
Базова цена | 136 800 лева |