Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

BMW xDrive на Христова възраст

29.01.2018 23:32

Баварската компания е един от пионерите в двойното предаване за леки автомобили

Преди 15 години интегрирането на двойно предаване в модел като Серия 7 изглеждаше като ерес, а днес е може би един от най-естествените фактори при избора на този автомобил. Както впрочем и при който и да било модел от гамата на марката. Броят на вариантите с двойно предаване във въпросната гама надхвърля 110 и вече включва модификации на автомобили с базово предно предаване, както и версии със задвижване на задния мост с електромотор.

Всъщност възрастта на технологиите за задвижване на четирите колела на BMW далеч не е толкова млада и се простира в една трета от историята на марката – на практика BMW e сред пионерите в прилагането на двойно предаване в леки автомобили. Преди малко повече от 30 години, през 1985 г., на изложението във Франкфурт BMW представя своя модел 325i Allrad (от немската дума за двойно предаване). Във външния му вид няма никакви съществени разлики, но когато първите журналисти го тестват на писта, остават изумени. Системата на BMW не само подобрява проходимостта на автомобила, но го прави много по-динамичен в завои, особено в лоши метеорологични условия. Така двойното предаване се превръща във важен елемент за подобряване на безопасността на автомобила – приоритет, който ще остане най-важната част от философията на системата след три десетилетия еволюция. Днес двойното предаване е част от общия контрол на задвижването и ходовата част, наречен Integrated Chassis Management (ICM) и има за задача да действа превантивно на базата на огромен брой данни от сензорите, функционирайки в комбинация със системата за стабилност DSC и torque vectoring системата на задния мост.

Първата система, интегрирана в 325i Allrad, е далеч по-рудиментарна от днешна гледна точка, но отлично върши работата си. Базирана на планетарен междуосев диференциал, тя предава 63 процента от въртящия момент към задния и 37 процента към предния мост в името на типичното за BMW усещане за задно предаване. Вискоблокировки в междуосевия и задния диференциал имат задачата да създадат на практика твърда връзка, съответно между мостовете и колелата, за подобряване на стабилността. Скоро моделът е прекръстен на BMW 325 iX (х-ът започва да се изписва с малък шрифт от Е46 нататък), а от 1988 г. се появява и комби версия touring на модела.

Автомобили за активно шофиране

През 1991 г. BMW започва да интегрира двойно предаване и в Серия 5, тогавашната Е34. Планетарният диференциал е запазен, но за блокировка моделът вече разчита на електронно контролиран и хидравлично задействан многодисков съединител. Осем години по-късно, през 1999 г. в модифициран вид тази система ще бъде въведена и в първия SUV модел на BMW X5, който може би с основание е наречен от създателите си Sports Activity Vehicle. Изключително динамичното му поведение в немалка степен се дължи и на активната система за задвижване на четирите колела, предаваща въртящ момент в съотношение 38:62 и разчитаща на системи за контрол на стабилността и симулация на блокиране на диференциала с помощта на спирачките. През следващата година специфична версия на системата на Х5 е въведена в Серия 3 (Е 46).

На ход е xDrive

От този момент нататък развитието на системите за двойно предаване ускорява своя ход. Четири години след дебюта на Х5 от BMW изцяло променят стратегията си и през 2003 г. в новия, по-малък Х3 е въведена авангардната система xDrive, в която мястото на междуосевия диференциал е заето от пакетен многодисков съединител. През същата година тази интелигентна система е въведена в X5, а през следващите години –  в Серия 3 и Серия 5.

Системата има различни разновидности на вътрешната си архитектура ( със верига или зъбна предавка), но работният й принцип е един и същ и включва активно разпределение на въртящия момент от 100 процента към задния мост до 50:50. Именно в това се състои и съществената разлика с предишната система, която има фиксирано предавателно отношение и възможност за блокировка. xDrive работи безстепенно, а електронният контрол с невероятна бързина променя пропорциите на въртящия момент в зависимост от ситуация на пътя, като стабилизира автомобила и предотвратява занасяне на предната или задната част веднага щом бъде регистрирана такава тенденция. В X6, а по-късно и в M550d е въведен и специфичен заден диференциал, разпределящ различен въртящия момент към всяко от задните колела, който още повече допринася за подобряване на динамичните качества и безопасността. При него към касетата на диференциала се свързва по един планетарен механизъм увеличаващ оборотите и по един набор от съединители от всяка страна. Той работи „с натрупване“ – в завой например към външното колело въртящ момент се насочва от диференциала по класическия през сателитните колела към полувала и през планетарния механизъм и съединителите. Така то получава по-голям сумарен момент от вътрешното и активно стабилизира автомобила.

Интересно е да се отбележи, че при Mercedes еволюцията на системата за задвижване на четирите колела върви в обратна посока – първото поколение на 4Matic въведено през 1986 г. в E-класата W124, използва електронно контролиран набор от съединители, а във второто се въвежда междуосев диференциал, какъвто и до момента използват моделите с надлъжно разположен двигател. В развитието на Quattro системата си пионерът Audi пък преминава от отворен диференциал, през различни разновидности на Torsen (включително планетарен) до коронен (специфична разновидност на планетарен със зъби форма на корона) и сложната система на А4 Quattro ultra с многодисков съединител и отцепващи механизми за намаляване на съпротивлението.

          
През 2009 г. BMW разширява още повече присъствието на системата, интегрирайки я и в компактния Х1 и в Серия 7, а след това и в купетата и кабриолетите от Серия 6. С въвеждането на xDrive в Серия 2 Active Tourer тя за първи път намира изява в базиран на предно предаване автомобил, но запазва философията си на активно разпределение с многодисков съединител. Следва новото поколение на X1; в хибридната версия на Active Tourer задният мост се задвижва от електромотор, а в i8 пък логиката е обърната наопаки, с електромотор на предния мост. Днес върховият израз на xDrive може да бъде открит в Серия 7 и функционира в съчетание със система за завиване на четирите колела.

Текст: Георги Колев

 

 

Коментари
comments powered by Disqus