Време е за тест на един от най-вдъхновяващите модели на BMW
Подобно нещо не сме виждали от много години насам – BMW вече може да се похвали с чистокръвен спортен автомобил, който притежава гените на расова машина за шофиране дори без да бъде във версия М. Време е за тест.
Кога за последно си позволихте да покарате просто заради само каране? Или да минете по даден път единствено заради удоволствието, което носи самия път? Всъщност ние, хората, в много случаи постъпваме по странен и нелогичен начин с живота си. Имаме възможност да направим с него толкова много, а често единственото, което вършим реално, е да усложняваме всичко, без реално да подобряваме нещо. На теория е съвсем просто да осъзнаем, че настоящето е всичко, с което действително разполагаме, защото бъдещето заслужава да бъде очаквано с надежда за по-добри моменти, но именно сегашният момент е това, което можем да смятаме за сигурно. Само че защо на практика ни е толкова трудно да приложим най-важните житейски изводи в реалния си живот?
Същото важи и за посоката, в която се развива автомобилостроенето. Нещата биха могли да бъдат сравнително прости, и да се усъвършенстват непрекъснато. Но не се случва точно така. А през годините има толкова много шедьоври, създадени заради самата страст от създаването и използването на произведенията на автомобилното изкуство. Подобни явления обаче днес се срещат почти единствено сред представителите на бутиковото производство. Серийните модели все повече и все повече се превръщат в обикновена потребителска техника. За наша огромна радост, този път ще ви разкажем за едно огромно, пардон, за едно прекрасно изключение. Защото Z4 е не просто един страхотен класически спортен модел на BMW, за какъвто почитателите на марката чакат от години. Z4 е от онези все по-рядко срещани автомобили, чието шофиране е истинско преживяване. От онези преживявания, които ни карат да се усмихваме всеки път, когато си спомняме за тях. При него разходът на гориво, емисиите и изобщо каквито и да било точни цифри просто губят значение, защото са маловажни. Най-същественото е невидимо за очите, както знаем…
Новото поколение на Z4 има доста малко общо със своя едноименен предшественик, ако не броим основната концепция за роудстър със задно задвижване и надлъжно разположен отпред двигател. От BMW са направили автомобила по-твърд, по-остър и по-безкомпромисен. Моделът е базиран на нова платформа, която баварците са разработили заедно с Toyota, като при японската марка на същата база е направен наследника на легендарната Supra.
Достатъчно е дори малко, даже съвсем мъничко да харесвате спортни машини, за да се влюбите до уши в Z4. Просто този автомобил успява да влезе под кожата на всеки, който е по някаква форма подвластен на магията на автомобилите. Нека започнем от тук – тежкият метален сгъваем покрив на предшественика е заменен от компактен и лек текстилен гюрук, който намалява теглото с 50 килограма. При максимално оборудване тестовият M40i тежи точно 1577 килограма – с 30 кг по-малко в сравнение с разполагащия с 340 конски сили Z4 35is от предходната генерация. Нуждаете ли се от още много цифри, за да се уверите колко по-добър е станал Z4? Ами ето – новият модел се ускорява с 0,6 секунди по-бързо от място до 100 километра в час, преминава с 4,6 км/ч по-бързо през слалома и с разход от едва 9,9 литра на сто километра е с 2,5 л/100 км по-икономичен.
Всеки завой е преживяване
Добре, трябва да отбележим, че сядането в автомобила изисква известна подвижност – просто защото се седи почти на земята. Заемете ли веднъж позиция обаче, се чувствате като у дома си. Кокпитът ви обгръща с усещане за уют. Мястото е достатъчно, а зад седалките има удобна ниша за багаж. И като стана дума за багаж, всъщност багажникът е учудващо удобен и не е никак малък. Ако трябва да бъдем откровени докрай, дигиталните контролни прибори са нещо, което бихме си спестили. Класическите уреди пасват по-добре на традиционния характер на този автомобил. Вместо това Z4 се перчи с модерен комбиниран уред, който по ефектен начин прожектира различни показания и данни. Е, все пак живеем в модерни времена, и Z4 трудно може да си позволи да бъде представител на старата школа във всички отношения. Отварянето на покрива трае едва десет секунди, а аеродинамичният дефлектор върши работата си толкова добре, че в интериора остава сравнително спокойно дори при магистрално темпо.
Кракът е на спирачката, десният показалец натиска стартовия бутон. След кратко, но отривисто изръмжаване, редовият шестцилиндров мотор преминава в режим на ниски тонове, съчетани с прословутите изискани маниери на работа, характерни за този тип машини. Лостът на трансмисията вече е в позиция „D“. Потегляме – и още след първите метри имаме усещането, че сме чакали това шофиране от години. В режим Comfort ходовата част на Z4 се справя забележително добре с абсорбирането на неравностите по пътя, а ергономията е просто фантастична. Едва излизаме от града и вече имаме огромното желание да видим на какво е способен този автомобил. При магистрална скорост във вътрешността на Z4 при затворен покрив е с три децибела по-тихо, отколкото в предходния модел. Новото Z4 обаче изисква значително повече концентрация зад волана, защото управлението му е остро като хирургически скалпел. С този автомобил е достатъчно да откриете един хубав път със завои и ще искате да го минавате докато ви свърши бензина. Отново и отново. А като ви свърши бензина, ще ви се прииска просто да заредите и да се върнете на същия път. Или пък да намерите друг – още по-хубав. С още повече и по-живописни завои… Именно завоите са нещото, което ни позволява да видим истинската природа на Z4 в цялата й прелест.
Наближаваме доста остър завой. Скоростта е някъде около 90 км/ч. Леко намаляваме. Завъртане на волана и, о, небеса: предните колела поемат зададената от волана посока с настървение, което сме свикнали да срещаме при BMW M-моделите. Или при Porsche… Променливото спортно кормилно управление е заимствано от „тройката“, но е със значително по-директни настройки и успява да създаде усещане, достойно за спортен автомобил от най-висша категория. Воланът успява да предаде в ръцете на волана абсолютния постижим максимум от обратна връзка за контакта на предните колела с пътя. Ъглите на дългия преден капак са прекрасен ориентир за намиране на идеалната траектория със Z4, а управлението сякаш чете мислите на водача. Газ! Тъй като водачът седи почти върху задния мост, не е чудно, че във всеки момент успява да усети какво точно се случва със задните колела. Z4 редовно проявява склонност към пързаляне на задната част, но въпреки това не губи напълно сцепление и остава стабилен благодарение на чудесно настроения спортен диференциал. Блокиращото действие на диференциала варира между 0 и 100 процента и подобно на настройките на амортисьорите, газта и кормилната уредба зависи от избрания режим на работа. „Sport“ е идеалният избор за пътища със завои. Диференциалът и ESP позволяват мощно ускоряване при излизане от завоите в комбинация с ефектен, но безопасен дрифт. Задницата поднася точно толкова, че да предизвика водача да реагира с естествен рефлекс за контриране с волана – и Z4 се стабилизира сякаш от само себе си. С изключена система ESP моделът се превръща в цвяр от ранга на M2, но и без подобни своеволия Z4 доставя безкрайно удоволствие. В този автомобил във всеки момент се чувствате, сякаш управлявате M-модел, при това на писта.
Когато мъжете все още пушеха лули
Няма как да не отделим подобаващо място на двигателя, защото той е нещо, което заслужава да остане в учебниците като технологичен шедьовър в своята област. Дебютиралият през 2015 година вариант на редовия шестцилиндров агрегат на марката е снабден с един двуструен турбокомпресор, а отскоро разполага и с бензинов филтър за твърди частици. Звукът на машината е труден за описание – най-добре е човек да го чуе, след което ще иска да го слуша колкото се може по-дълго. Двигателят реагира с изумителна спонтанност дори от най-ниските обороти, а след това със спортна злоба се устремява към червената зона на оборотомера. Трансмисията върши работата си толкова съвършено, че единственият шанс в даден момент да се озовете на неподходяща предавка е сами да превключвате осемте степени с помощта на планките на волана. Като че ли не е необходимо да уточняваме, че в режим Spor Plus поведението на трансмисията придобива неприкрити състезателни нотки. Само че от иначе сполучливия комфорт на возене не остава и следа, защото ходовата част става изключително твърда. И изобщо в този режим автомобилът започва да буди възторг, преминаващ в страхопочитание. Магията на Z4 не се състои в това да преследвате възможно най-добро време на пътя и на пистата, а в изключителната му способност да ви осигурява възможно най-приятно прекарване на всяка минута с него. Z4 е нещо като съзряла Mazda-MX-5 – това е автомобил за господа, които пушат лула и вечер разпускат в компанията на чаша отлежало уиски. За хора, които знаят как да се наслаждават на истинските неща в живота. Автомобил за тези, които нямат нужда непременно да отидат на някоя писта, за да се почувстват наистина свободни.
Според мнозина бъдещето принадлежи на Audi e-tron, Hyundai Kona Electric, Tesla Model 3 и така нататък. И вероятно са прави. Обаче задължително ли е бъдещето да изглежда само и единствено по този начин? Дали пък бъдещето не може да съхрани най-доброто от всички епохи и светове? Z4 е великолепен събирателен образ на всичко, което до момента се е смятало за вдъхновяващо в един автомобил. Този автомобил показва нагледно как автомобилът може да бъде извор на радост и щастливи мигове. Припомняйки, че шофирането може да бъде нещо много повече от придвижване между две точки.
ОЦЕНКА
Автомобилната индустрия се намира в повратен етап, по време на който няма как да не бъдем особено чувствителни на тема автомобили като този. Z4 притежава неповторим характер, феноменална управляемост и мощ в излишък. И всъщност е доста удобен за всекидневна употреба. Z4 е удивително близо до идеала за спортен автомобил – такъв, какъвто трябва да бъде.
Каросерия
+ Достатъчно място в уютния кокпит за двама души и техния багаж за уикенда
Удобен багажник и функционална ниша зад седалките
Лек, качествен и практичен мек покрив
Високо качество на материалите и изработката
– Слизането и качването изисква подвижност
Комфорт
+ Неочаквано добър комфорт на окачването
Чудесни седалки с добра странична опора
Ефективен ветробран
Много добро подгряване на седалките
Добра шумоизолация
Приятно усещане при шофиране с отворен покрив
Двигател/силово предаване
+ Брилянтен тандем двигател-трансмисия
Поведение на пътя
+ Изключителна управляемост
Изключително фино и прецизно кормилно управление с идеална обратна връзка
Отлично настроена система ESP – позволява забавни моменти без опасност
Безопасност
+ Много широк набор от асистиращи системи
– Нервен асистент за спазване на лентата
Екологичност
+ Забележително скромен апетит за гориво с оглед на мощността и динамичните показатели
Разходи
+ Оправдана цена
Очаквано ниско обезценяване – автомобилът е потенциална класика
Текст: Божан Бошнаков, Себастиан Ренц
Снимки: Мирослав Николов, Ахим Хартман