Нека ви срещнем с един от най-изключителните модели в историята на BMW
Мощен V8 под предния капак, открита двуместна кабина, задно предаване и феноменален дизайн – BMW Z8 обединява в себе си всичко, които носи радост на един истински автомобилен почитател. Нека ви срещнем още веднъж с този шедьовър.
Този автомобил е едно от най-впечатляващите завръщания към историята, които автомобилен производител някога е правил. BMW Z8 се отличава с неподвластен на времето дизайн, който със своя ретростил напомня за легендата 507, създадена от BMW в средата на 50-те. "Възраждане на легендата" – ето как описва BMW Z8, когато представя за първи път студията пред публика на IAA 1999. Красивият роудстъв влиза в серийно производство през април 2000 година и в продължение на три години от него са направени общо 5703 екземпляра при начална цена по онова време 235 000 германски марки
BMW Z8 се задвижва от двигателя на M5
Предвид скромния производствен тираж и високите цени, не е никак учудващо, че BMW Z8 е извънредно рядка гледка по пътищата. Ако все пак имате късмета да видите такъв автомобил, ще установите, че е ужасно трудно да определите от кои години произхожда всъщност. Защото със своя неподвластен на времето дизайн BMW Z8 изглежда напълно на висотата на времето дори 10 години след края на производството. От друга страна пък класическите заемки при оформлението могат да ви накарат на сметнете, че това е нещо старо и ценно. Холгер Лап, който е ръководител на BMW Group Mobile Tradition, намира учудващо точни думи за този феномен: "BMW Z8 е своеобразен мост между минало и бъдеще, който се намира тук, в настоящето. В много отношения той действително е една модерна интерпретация на тема 507".
Под елегантния и издължен преден капак е монтиран 5,0-литровия V8, който по онова време се използва и от M5 от поколението E39. Основните му показатели са 400 к.с. и максимален въртящ момент 500 Нм. Дългият 4,40 м, широк 1,83 метра и висок едва 1,31 метра BMW Z8 е изработен основно от алуминий, но въпреки това тежи сериозните 1650 килограма. Естествено, това не е никакъв проблем за фамозния задвижващ агрегат, който катапултира роудстъра за 5 секунди от място до сто километра в час. Трансмисията е класическа – механична с 6 степени. Според измерванията на auto motor und sport, ускорението от 0 до 200 километра в час отнема точно 16,5 секунди, а максималната скорост достига 293 км/ч.
Разточително оборудване
Интериорът на BMW Z8 се откроява с четири централно разположени контролни прибора. Кокпитът не е ориентиран изцяло около водача, за разлика от повечето модели на BMW. Z8 разполага серийно с пълно оборудване, включващо въздушни възглавници, аларма, ABS, темпомат, климатик, електрическо регулиране на кормилната колонка, телефон с устройство свободни ръце, навигационна система и тапицерия от фина естествена кожа. Последните са налични в черно, в кремаво, или пък в комбинация кремаво/черно и яркочервено/черно. От общо 3182 поръчани в цвят титаново сиво BMW Z8 над 1200 са именно с черно-червен интериор.
При покупка на BMW Z8 клиентът получава мини-автомобилче в цвета на избрания от него екземпляр, както и хардтоп. Ползата от последния е основно за по-пълноценно ползване зимно време, както и по-добрият акустичен комфорт - иначе по отношение на надеждността на текстилния покрив няма абсолютно никакви забележки.
BMW Z8 е служебен автомобил на Джеймс Бонд
M-версия на Z8 така и не се появи, поради което придворният тунинг-майстор на BMW – Alpina, не закъсня със своята програма за допълнително облагородяване на Z8. Интересното е, че Alpina Z8 е оборудвана с автоматик и има намалена с 19 конски сили мощност – тук акцентът е поставен изцяло върху изисканото обзавеждане и комфорта, който е значително подобрен посредством нови настройки на окачването.
BMW Z8 послужи и като служебен автомобил на супершпионина Джеймс Бонд във филма "Само един свят не стига", където моделът е подобаващо оборудван с интересни приспособления, включително устройство за изстрелване на ракети.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
С модела Z8 марката BMW е създала един непреходен шедьовър на автомобилното изкуство, който може да се смята за пълноправен наследник на легендата 507. Заради своя неподвластен на времето дизайн и малкия производствен тираж, Z8 скоро ще се превърне в рядка и ценна класика – дори в момента е трудно да се намери екземпляр за под 200 000 евро. Със своя могъщ V8 роудстърът е прекрасно средство за приятните мигове през почивните дни.
Текст: Томас Герхард