Решенията за по-голяма ефективност и безопасност са движещата сила
Бизнес направлението „Двуколесни и моторни спортове“ продължава да набира скорост на глобалния мотоциклетен пазар. От създаването на дивизията в Япония през април 2015 г. досега оборотът с мотоциклетни технологии е нараснал с 20%. За сравнение, производствените обеми при моторизираните двуколесни са се увеличили с по-малко от 5% за същия период. Успехът се дължи на богатото продуктово портфолио – „Двуколесни и моторни спортове” е водещият доставчик на технологии за безопасност на мотоциклетите; асистентът за странично виждане е първата асистираща система за двуколесните. Освен това, бизнес дивизията доставя ефективни инжекционни технологии, както и интелигентни решения за свързаност и модерни инструментални дисплеи. 130-те служители от целия свят – тройно повече от миналата година – разчитат на глобалната мрежа от няколко хиляди инженери на Bosch, както и на производствените мощности на бизнес сектор „Автомобилни технологии“. Отделът е добре подготвен за мотоциклетния пазар на бъдещето. „През 2020 г. искаме да достигнем един милиард евро оборот с мотоциклетни технологии“, заяви д-р Дирк Хоайзел, член на Управителния съвет на Bosch. Предвижда се повече от половината от планираните продажби да бъдат реализирани в Азия.
Почти 90% от всички мотоциклети се произвеждат в Азия
Според проучванията през 2021 г. глобалното годишно производство на двуколесни ще надхвърли 160 милиона – с около една трета повече от сега. Почти 90% от тях ще слизат от конвейeрите в Китай, Индия и в Югоизточна Азия. Ще преобладават мотопедите с обем до 250 куб. см – най-разпространеното транспортно средство почти в цяла Азия. „За развиващите се пазари моторизираните двуколесни често са най-евтиният начин за придвижване“, твърди Хоайзел. Но и те се сблъскват с предизвикателствата на строгите закони за вредни емисии. В Азия много мотоциклети с двигатели с вътрешно горене все още ползват остарялата карбураторна технология. В същото време Bosch предлага система за впръскване с електронно управление, която намалява разхода на гориво с до 16% в зависимост от режима на работа. Така Bosch допринася за редуциране на вредните емисии в страни като Индия.
Стремежът към ефективност и безопасност стимулира бизнеса
Наред с желанието за повече ефикасност, на развиващите се пазари расте и търсенето на по-голяма безопасност на мотоциклетите. В Тайланд и Индонезия например, всяка година около 21 000 души загиват при произшествия с мотоциклети. Антиблокиращата спирачна система ABS може да предотврати една четвърт от всички мотоциклетни катастрофи със загинали и ранени. ABS спира блокирането на колелата и мотоциклетистът продължава да владее машината по време на спиране. По този начин в опасни ситуации водачите на мотоциклети реагират по-бързо и без страх. Все повече страни по света поддържат мотоциклетния ABS.
От 2017 г. всички нови двуколесни с обем над 125 куб. см, продавани в ЕС, трябва да бъдат екипирани с антиблокираща спирачна система. От октомври 2018 г. в Япония ABS става задължителен за всеки нов одобрен тип мотоциклет над 125 куб. см. В Бразилия и Тайван също бяха гласувани закони за задължително оборудване с ABS през следващите години. Темата е включена и в политическия дневен ред на Индия и САЩ.
Подходящият продукт за всеки пазар – от ABS до асистента за странично виждане
От 1995 г. досега Bosch е произвел над два милиона мотоциклетни ABS системи. Тази година компанията лансира ABS 10, специално разработена версия за потребностите на развиващите се пазари. Производителите ще интегрират лесно системата с компактни размери и тегло само от 450 грама в чувствителния ценови сегмент на малките мотоциклети. “Безопасността не може да бъде въпрос на пари. Ще вградим нашата ABS технология във всички класове машини и на всички пазари,” заяви Хоайзел. През 2013 г. Bosch разработи системата за контрол на стабилността на мотоциклета MSC (Motorcycle Stability Control)– нещо като ESP за двуколесни, предназначена за мощните байкове, които се търсят най-много в Европа, Япония и Северна Америка. Следейки параметри като ъгъла на наклон, MSC моментално регулира електронното спиране и ускорение според пътната обстановка. При спиране в завой се предотвратяват подхлъзването и изправянето на байка. Но развоят не спира дотук – с асистента за странично виждане Bosch даде старта на първата в света асистираща система за моторизирани двуколесни. При престрояване асистентът, с помощта на ултразвукови сензори, проверява за опасност в мъртвите зони за водача от двете страни на мотоциклета.
Свързаните мотоциклети са още по-безопасни
Бъдещето на мотоциклета е не само безопасно и екологично чисто, но и свързано. В портфолиото си Bosch предлага две решения за мотоциклетна свързаност. Първото е интегрираният клъстер за свързаност (ICC – Integrated Connectivity Cluster), информационна система за свързване на мотоциклета със смартфона на водача, чрез която могат да се управляват различни приложения. Второто е управляващия блок за свързана мобилност (CCU – connectivity control unit), който осъществява връзката на мотоциклета с облака. Чрез него се реализират функции от типа на еCall – автоматичната услуга за аварийно повикване. Ако мотоциклетът участва в пътнотранспортно произшествие, eCall автоматично извършва аварийно повикване и осигурява по-бързото оказване на помощ. eCall още не е задължителна за мотоциклетите в ЕС, но от април 2018 г. става задължителна за всички нови одобрени типове леки и лекотоварни автомобили в ЕС с тегло до 3,5 тона. Управляващият блок за свързана мобилност предоставя на водачите и полезна информация за потенциално опасни пътни отсечки, както и съдейства за проследяването на откраднати мотоциклети.