В световен мащаб около 2500 инженери на компанията работят по автоматизираното шофиране
Bosch прави поредната стъпка напред в развоя на автоматизираното шофиране. След Германия и САЩ, сега доставчикът на технологии и услуги стартира тестването на технологията на бъдещето и в Япония. Първата цел на Bosch е разработката на магистралния пилот, с който автомобилите ще се движат самостоятелно по магистралите и подобните на тях пътища от 2020 г. “Поради движението в лявото платно и сложната пътна обстановка Япония ни предлага ценни насоки за развоя,” споделя д-р Дирк Хоайзел, член на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH. В световен мащаб около 2500 инженери на Bosch работят по усъвършенстването на системите за асистенция на водача и автоматизираното шофиране. Подобно на колегите си в Германия и САЩ, и екипът в Япония вече провежда тестове с автоматизираните пробни автомобили по обществените пътища. Тестовите трасета са разположени на експресните пътища край градовете Тохоку и Томей в префектурите Точиги и Канагава, както и на двата изпитателни полигона на Bosch в Шиобара и Меманбецу.
Тясно сътрудничество между екипите в Германия, САЩ и Япония
Още със старта на развойната си дейност новият екип в Япония ползва откритията на колегите си от Германия и САЩ, които разработват автоматизираното шофиране още от 2011 г. От началото на 2013 г. Bosch пуска тестовите си автомобили по магистрала A81 в Германия и междущатска магистрала 280 в САЩ. „Инженерите ни изминаха над 10 000 километра пробни пътувания без нито едно произшествие“, твърди Хоайзел. Тестовите прототипи на Bosch се движат самостоятелно на пътя – ускоряват, спират и изпреварват, ако се налага. Те решават сами, в зависимост от пътната обстановка, кога да включат пътепоказателя и да сменят лентата. В основата на всичко това са сензорите, предоставящи детайлна картина на обкръжението на автомобила. Освен това партньорската компания на Bosch - TomTom осигурява високо прецизни карти. Въз основа на цялата тази информация компютърът анализира и предвижда поведението на другите участници в движението и взема решения за стратегията на автоматизирания автомобил.
Автоматизираното шофиране се нуждае от законова рамка
За да стане автоматизираното шофиране реалност не само за прототипите, но и за серийно произвежданите автомобили, е необходима подходяща законова рамка. Този въпрос е включен в политическия дневен ред на САЩ, Япония и Германия. Очакват се промени във Виенската конвенция за движението по пътищата, ратифицирана от Германия. Измененията на конвенцията ще влязат в сила на 23.04.2016 г. Страните-членки ще трябва да внесат промените и в националното си законодателство. Те допускат автоматизираното шофиране, ако водачът може да се намеси или да го изключи. В областта на закона за регистрация на превозните средства неформална работна група на UNECE (Икономическата комисия за Европа към ООН) започна обсъждане на Директива R 79, която разрешава автоматизираното управление само до скоростен лимит от 10 км/ч. Узаконяването на системата за автоматизирано шофиране е поредното предизвикателство. Според актуалната методика, магистралният пилот трябва да премине няколко милиона километра тестове, за да бъде пуснат в серийно производство. И тук Bosch търси нов подход.
Bosch се откроява с богатия си опит
Bosch – един от най-големите доставчици на автомобилната индустрия в света – разполага с всички необходими технологии за разработката на автоматизираното шофиране. От задвижването, спирачната система и кормилното управление до сензорите, навигацията и решенията за връзка на борда и извън автомобила. „Bosch конструира всичко – от индивидуалните компоненти до цялата система“, както твърди Хоайзел. Например сензорите на Bosch се радват на голямо търсене – миналата година компанията за първи път продаде над 50 милиона сензора за обкръжение за асистиращите системи. През 2014 г. броят на радарите и видеосензорите се удвои – така е и през 2015 г. Bosch е световен лидер на пазара за радарни сензори, ползвани в системите за адаптивен круиз контрол ACC. Очаква се 10-милионният радар (77 GHz) да слезе от конвейера през 2016 г. През 2015 г. в Швебиш Гмюнд, Германия, бе произведена и 50-милионната електрическа система за сервоуправление Servolectric.
Нарастващата автоматизация ще намали катастрофите в Германия с една трета
Пътната безопасност е основният мотив за Bosch при разработката на автоматизираното шофиране. По данни на ООН всяка година 1,25 милиона души по света загиват при пътно-транспортни произшествия. 90% от тези катастрофи се дължат на човешка грешка. “Навременната помощ при критична пътна обстановка може да спасява живот“, твърди Хоайзел. Според прогнозата на изследователите на произшествията от Bosch нарастващата автоматизация ще намали още повече инцидентите – с една трета само в Германия. С автономното шофиране пътният трафик става не само по-безопасен, но и много по-ефективен. Американски проучвания сочат, че с прогнозиращите стратегии на шофиране на магистрала икономията на гориво достига до 39%.
Напълно автоматичното паркиране ще се осъществи преди изцяло автоматизираното шофиране
Автоматичното паркиране от Bosch ще изпревари автоматизираното шофиране. Автоматичният паркинг асистент от Bosch вече влезе в серийно производство. Контролираната дистанционно от смартфона система маневрира автоматично автомобила в паркинга. “За нас автоматичното паркиране започва в автомобила, но далеч надхвърля неговите граници“, заяви Хоайзел. С активния паркинг мениджмънт от Bosch например много по-лесно ще си намерите свободно място. Сензорите, монтирани в пътната настилка, индикират дали мястото е заето или не. След това те подават данните към карта в реално време, която може да бъде изтеглена от интернет. Така водачът си намира свободно паркомясто и с навигацията стига до него. В сътрудничество с Даймлер Bosch стига още по-далеч. Целта на двете компании е да направят революция в паркирането. Клиентът вече няма да паркира автомобила си в паркинга и после да го взема оттам, а колата ще стига сама до свободното място, а след това при повикване отново ще излиза сама на изхода. За тази цел Bosch разработва необходимата инфраструктура за паркингите – сензори за заетост, камери и комуникационни технологии.