Постигна споразумение с шведския производител на горивни клетки - PowerCell Sweden AB
Гигантът Bosch, един от най-големите световни доставчици на автомобилни компоненти, включително за електрически превозни средства, постигна споразумение с шведския производител на горивни клетки - компанията PowerCell Sweden AB. Като част от сделката, партньорите ще подготвят нови горивни клетки с полимерно-електролитна мембрана за серийно производство, след което Bosch ще ги лицензира за серийно производство за автомобилната индустрия.
Както посочват шведите, става дума за горивната клетка PowerCell S3, която съществува във версии с капацитет от 30 кВт до 125 кВт.
„Чрез присъединяването си към Bosch можем да постигнем търговски пробив в автомобилната индустрия, който би бил много труден да направим сами”, казва Пер Васен, изпълнителен директор на PowerCell.
Специалистите на Bosch вече самостоятелно са ангажирани в областта на горивните клетки, но сътрудничеството с PowerCell ще укрепи тази област на дейността и в бъдеще ще донесе на Bosch милиарди евро, посочват авторите на проекта. Серийното производство на електрохимични клетки трябва да се стартира през 2022 г. По силата на споразумението с PowerCell, Bosch получава изключителни права за производство на усъвършенствана версия на S3 за леки автомобили, камиони и автобуси в продължение на седем години от началото на производството.
За правото да произвежда S3, Bosch ще плати на шведската фирма 50 млн. евро наведнъж, плюс такса за лиценз за всяка произведена горивна клетка.
Немците посочват, че голямото предимство на Bosch е неговият опит в комерсиализирането на развитието на масова основа. Мащабното производство означава намаляване на разходите за една единица и това е важно за разпространението на горивните клетки в транспорта. Между другото, Bosch очаква, че производителите на товарни превозни средства ще проявят основно внимание към новите клетки. Те казват, че камионите също биха били още по-полезни, ако отговарят на съвременните екологични стандарти (а товарният транспорт на водород вече не е фантазия). И на второ място, е необходимо да се свърже с "водородния поток" с леките автомобили.
Bosch също така припомня прогнозите на експертите: до 2030 г. около 20% от всички електрически автомобили в света ще работят с горивни клетки (модерният водороден автомобил е електрически автомобил, който вместо тежка батерия използва водородни цилиндри и блок от горивни клетки, които произвеждат електричество от това гориво). Делът на електрическите модели в световните продажби също ще нарасне. Например в ЕС той сега е 1,5%, но до 2030 г., според редица оценки, той може да достигне 30%, като следствие от строгите мерки за ограничаване на средните емисии на въглероден диоксид от моделната гама на всеки автомобилен производител.