Новата гума се изработва на базата на специфична технология, за да се запазят качествата
Автомобилната гума е един от най-подценяваните и едновременно с това един от най-съществените елементи в един автомобил. Този сложен високотехнологичен продукт трябва да пренесе към и от пътя всички сили – теглителни, спирачни, странични и вертикални.
Гумите може и да изглеждат по един и същи начин, но се справят различно с тези задачи. Подчиняващи се на сложни закони, в които се съчетават сцеплението и въздействието на подобни сили, гумите са един от най-важните фактори за безопасността. А когато зимата наближи, фокусът върху тях става още по-голям. Може би защото когато завали сняг и лятната гума стане безсилна, изведнъж става ясно за какво иде реч.
Представянето на един модел гуми не е като на един автомобил и има далеч по-точни и прагматични цели. Човек дори не може да си представи на какво е подложена и на какво е способна една качествена гума, а въпросните качества са плод на дълга развойна дейност, от строг контрол на сложния производствен процес до използване на високотехнологични материали. Всичко това се извършва в тясно сътрудничество с автомобилните марки.
Зимната гума в частност е подложена на изключително сурови условия на експлоатация, в които трябва да запази качествата си – тя трябва да има добро сцепление на сняг, но да осигурява здрав контакт с пътя и при дъжд в условията на ниски температури и в края на краищата да запазва качествата си и на сух асфалт. Подобни разнообразни условия с преобладаване на втория и третия компонент са типични за пътищата в България.
Bridgestone Blizzak LM005
Bridgestone представи зимния си модел LM005 още в края на миналата зима, а сега, когато идва сезонът на зимните гуми, той може да демонстрира с пълна сила възможностите си. Например в условия като в подножието на връх Матерхорн в Алпите – редуване на плътна снежна покривка , скована от ниските температури, и разтопени мокри участъци в по-ниските части на планината.
От ключово значение за качествата на Blizzak LM005 е фактът, че са изработени от високотехнологичната смес на Bridgestone, наречена Nano Pro-tech™, която се отличава с високо съдържание на силика (силициев двуокис). Специфичният процес на свързването му с високо ниво на дисперсия и сложна химическа връзка с молекулите на каучука и въглерода е в основата на възможността на запазване на качествата на гумата върху мокри и снежни настилки. На практика успехът на инженерите на Bridgestone е в създаването на стабилни молекулни структури с голям дял на силициев двуокис, а това се изразява в свойството на сместа да остава мека дори при много ниски температури и е фактор за доброто сцепление на гумата. Същевременно обаче сместа запазва здравината си, за да осигури на Bridgestone Blizzak LM005 консистентно поведение във всякакви зимни условия.
Конструкцията и архитектурата на протектора също имат важен принос за поведението на гумата. Увеличаването на размера на каналите в страничната част повишава възможността за зацепване на гумата в условията на сняг и лед и оптимизира контактното налягане на раменните блокове при спиране. Увеличена е и площта на централните канали, за да се подобри отвеждането на водата и задържането на снега в името на по-доброто сцепление. Тук е мястото да споменем, че върху гумите на лекия автомобил има значително по-малък натиск, отколкото при камионите, и те трябва да компенсират това със специфичната си ламелна конструкция, която освен че се впива в снега, успява да задържи сняг в самите канали. Този сняг се сцепва по-добре със снега от настилката. Използването на зигзагообразна форма на каналите при LM005 постига именно този ефект на събиране на сняг.
Малките ламели обаче трябва не само да се впиват в снега, но и да се блокират при натиск върху равни (асфалтови) настилки. За да се постига по-пълноценно този ефект, LM005 използва 2D дизайн на ламелите в централната част и 3D дизайн на ламелите в страничната част (която е подложена на по-големи напречни сили), а страничните канали се комбинират така, че да осигурят по-добро сцепление и в условията на лед. При гумите с по-голям размер надлъжните канали имат по-голям капацитет за отвеждане на вода. Всичко това изглежда просто и тривиално, но тук дяволът е в детайлите – в изключително високотехнологичните материали и сложната архитектура. Факт е, че независимо от размера на гумите всичките получават оценка А за поведение на мокро в новите стандартизирани етикети.
Разработените и произвеждани в Европа гуми Bridgestone Blizzak LM005 се предлагат през 2019 г. в 116 размера (от 14 до 22 цола), още 40 ще са на разположение през 2020 г. Гамата включва 90 процента от размерите над 17 цола за SUV модели, а 24 ще се предлагат с DriveGuard Run-Flat технология. В тестовете на auto motor und sport Bridgestone Blizzak LM005 демонстрират най-добри постижения в най-важните дисциплини, свързани с безопасността – при спиране на сняг и на мокро, и отлични качества по отношение на страничното сцепление и управляемостта. Тестът можете да видите в брой ноември на българското издание на списанието.
Текст: Георги Колев