Европейският комисар Гюнтер Ферхойген свиква днес в Брюксел 27-те министри на промишлеността, за да обсъдят взетите досега мерки за подпомагане на закъсалите автомобилни производители, както и бъдещите действия в тази насока.
Автомобилният сектор се очертава като един от най-засегнатите от икономическата криза с почти един милион продажби по-малко през 2008 г. в сравнение с 2007 г. Спадът през миналата година в Европа е най-големият от 15 години насам – с цели 7,8%. Особено катастрофални са резултатите през декември (-19,3%) по данни на АСЕА – европейската асоциация на автомобилните производители. Докладът, състоящ се от четири страници, който Ферхойген ще представи днес на министрите, не е по-благоприятен. Дори напротив, коментира най-реномираният икономически вестник в Италия Il sole 24 ore.
„Последните прогнози показват, че през 2009 г. ще има още по-голям спад. Какви ще са размерите му зависи от това как ще се развие икономическата ситуация в глобален план?”, се казва в в доклада. Към момента картината не е много обещаваща.
Отделните европейски страни също се опитват да намерят начин за подпомагане на закъсалите автомобилни производители. След като Анхела Меркел одобри арсенала от помощи за немската индустрия, със специално внимание към химическия сектор, то и френският президент Никола Саркози излезе на сцената. Той заяви, че „посредством заеми и гаранции държавата ще вложи доста пари в сектора, за да може той да се справи с финансовата криза, искайки обаче в замяна ангажимент от страна на производителите за възвръщане на конкурентоспосбността на компаниите”
Във връзка с новия план, който ще бъде готов в края на януари, Париж консултира Брюксел по повод европейския кодекс за помощите. „Не можем да оставим нашата автомобилна индустрия да потъне, защото тя ще повлече към дъното половината френска промишленост”, предупреди Саркози. От своя страна министър Джулио Тремонти демонстрира известна доза скептицизъм, твърдейки че „ в САЩ държавната подкрепа не оказва кой знае какъв ефект”, но потвърди, че „по отношение на автомобилната индустрия решението трябва да бъде европейско, ние също ще се придържаме към взетите решения”.
Към този момент помощите от ЕС за автомобилната индустрия са меко казано незначителни. Секторът поиска 40 милиарда, за да се справи с критичната ситуация. Това, което получи, в действителност е нищожно в сравнение с американските побратими – 4 милиарда заем до 2012 г. и други 5 милиарда за еко автомобили.
Истината е, че до този момент Европа не е предприела кой знае какви мерки, по-значителна намеса отбелязват отделните страни посредством собствени средства.
„Помощ за всички или за никого”, подчерта преди време изпълнителният директор на Fiat Серджо Маркионе. Всеки различен подход би довел до риск от протекционизъм, от нелоялна конкуренция и до разбиване на общия пазар. Ето защо Ферхойген извика министрите в Брюксел. Той иска да сложи ред в безразборното раздаване на помощи в 6 от 27-те страни от ЕС.
Инициативите за насърчаване на покупките на еко автомобили варират в различните страни от 2500 евро в Германия до 1000 във Франция и Португалия, 800 в Румъния – всичко това до края на 2009 г. От своя страна Испания предлага заеми без лихви за първите 10 хиляди евро при покупката на нов автомобил на максимална стойност от 30 хиляди евро. Франция предостави 400 милиона за развойна дейност, Германия - 500, Испания - 120, а Швеция - 3 милиарда крони. И не само. Париж вече предвижда създаването на фонд за преструктуриране на сектора на стойност от 300 милиона и заем от 1 милиард (с такса от 8%) в полза на фирмите, които финансират автомобилната индустрия. Берлин предвижда 100 милиарда гаранции върху заемите, Мадрид - 680 милиона, Лисабон - 200.
На дневен ред са още мерки. Национални или европейски? С какви ресурси? Именно това ще се обсъжда в Брюксел, защото въпросът не е само в спасяването на европейската автомобилна индустрия, но и в запазването на Единния европейски пазар.