Има ли качества китайската марка BYD да се превърне в хит на фона на все по-нарастващата конкуренция?
От четвъртото тримесечие на 2022 г. китайският производител BYD ще предлага своите електрически автомобили и в Германия. Гамата включва Tang, Han и модела на снимката, наречен Atto 3.
Известна ли ви е марката BYD? Може би сте един от мнозината, които не знаят за какво става дума, но има голяма вероятност да притежавате устройство, което се захранва от батерия, произведена именно от BYD. Огромната компания с оборот от милиарди евро има грижата да произвежда батерии за лаптопи, смартфони и смарт часовници. BYD обаче е и един от най-големите производители и на самите литиево-йонни клетки, а от 2003 г. притежава и автомобилно подразделение. От третото тримесечия на 2022 г. компанията ще започне да продава автомобилите си в някои страни на Европа и в частност в Германия. При това продажбите ще стават по абсолютно конвенционален начин в сътрудничество с шведската компания Hedin Group.
Централна роля в портфолиото на BYD играе моделът Atto 3. С дължината си от 4,45 метра той се позиционира в горната гранична зона на компактния сегмент и по този начин се насочва към клиенти на модели като ID.3 и EQA. А за разлика от семплите цветове в салоните на продуктите, базирани на MEB, тук ще откриете ярка палитра от багри и смесица от веган кожа, различни видове пластмаси (някои не толкова качествени) и нещо като струни на китара в облицовките на вратите. Разбира се, подобен интериорен дизайн може и да не е по вкуса на всекиго, но със сигурност не е скучен.
Технически различен
Със скука определено няма да ви отегчи и задвижването. Благодарение на разположения отпред електрически мотор с мощност 150 кВт Atto ускорява до 100 км/ч за 7,3 секунди. Усещането при ускорение, което агрегатът с 310 Нм създава, е типично за електрическите автомобили, но тук има един нюанс на забавяне. В известна степен това се дължи на предното предаване, заради което електрониката ефективно намалява въртящия момент, за да предотврати пробуксуване.
На едно малко летище Atto поема на първото си тестово шофиране, а с потеглянето става ясно колко меко е настроено окачването му. Това гарантира комфорта при неравности, но още в първите завои каросерията демонстрира силна заявка за накланяне. От лекото, но и лишено от особена обратна връзка кормилно управление има още какво да се желае по отношение на отзивчивост и прецизност. Странно звучи и звуковото предупреждение за пешеходци, което отчетливо и доста силно се чува и в салона.
Atto се предлага в Китай от 2021 г., но там се нарича Yuan. В средната част на автомобила е разположена батерия от типа Blade Battery с капацитет 60,5 кВтч. Тя дължи името си на дългите, оформени като остриета на нож литиево-йонни клетки, разположени напречно на редове едни зад други. За разлика от по-често срещаните батерии с литиево-никел-манган кобалтова (NMC) електрохимия броят им тук е по-малък, но пък размерите им са доста по-големи. Те са от типа литиево-желязофосфатни (LFP), не съдържат „проблематични“ материали като кобалт, считат се по-огнеустойчиви, имат по-голям брой цикли на зареждане, но пък са с по-малка специфична енергия. Освен това е ограничена и мощността на зареждане, в случая с максимално 88 кВт при 400-волтова зарядна станция. От BYD обявяват само времето за зареждане от 30 до 80 процента (29 минути), а при стенно устройство максималната възможна мощност е 11 кВт. Възможно е, разбира се, и еднофазно зареждане с 3,6 кВт, но то изисква много време. Термопомпата е част от серийното оборудване.
Пъстроцветна играчка
В предната част на автомобила сте настанени в доста високо позиционирани меки интегрални седалки. Възможностите за управление на седалките и волана са в достатъчно големи граници, ограничението може да дойде по-скоро от серийния панорамен покрив.
За управлението на функциите от BYD разчитат на голям, вертикално разположен екран, а също и на тактилни бутони. Режимите на движение и степента на рекупериране могат да бъдат регулирани с превключватели зад основния селектор, а бутоните на волана, както и тези за задействане на гласовите функции и системите за асистенция, са с лесен достъп.
Като цяло управлението на функциите на Atto е приятно и лесно – освен другото и защото става със сензорен екран по подобие на смартфон с Android – с функции Home, Обратно и Menu – и включва различни настройки на автомобила. За определени видове настройки, като регулиране на климатичната система, съществува и директен достъп. Менютата на екрана се сменят бързо, приятно е и изображението на дисплея с висока честота на кадрите, наподобяващ като възможности тези с висока резолюция. Засега гласовото управление се справя само с английски език и не го владее особено добре. Използваните материали не дават вид на евтини, но тук-там в тях могат да се открият производствени дефекти, като изместените облицовки на предните колонки и разминаващите се детайли в салона.
В задната част има достатъчно място за краката и главите и на по-високи пътници, които обаче са настанени в малко дълбоки и меки задни седалки, за сметка на това разполагайки с възможността да си плъзнат краката под предните. Доста функционален е и багажникът с обем от 440 до 1338 литра, освен другото и благодарение на регулируемия под.
Единственият въпрос, който остава, касае цената, но на този етап от BYD не му дават отговор. Развитието на мрежата от продажби засега не е ясно, защото в момента шведската Hedin Group показва на сайта си само една-единствена и малка локация на търговец.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изобилието от място в интериора, високото ниво на оборудване и големият пробег се съчетават с недостатъчно възможности по отношение на мощността на зареждането. Има още какво да се желае при настройките на окачването и кормилното управление. За да може да се определи конкурентоспособността на моделите на BYD, трябва да бъде обявена и цената.
Текст: Карл Новак
Снимки: BYD