Още една чудодейна батерия от Китай обещава по-ниска себестойност без никел и кобалт
Китайският производител на батерии CATL разработва нов тип батерия. Технологията, наречена M3P, трябва да донесе по-висока енергийна плътност и значително по-голям пробег. Tesla очевидно е един от първите клиенти.
Човек със сигурност може да остане с впечатлението, че китайският гигант в бранша за батерии CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) в момента определя темпото в индустрията за електрически автомобили. CATL току-що обяви две нови партньорства с китайските автомобилни производители Seres и Geely за доставка на новите литиево-йонни батерии Qilin. Друго скорошно съобщение обаче предизвиква още повече вълнение.
На Световния конгрес за превозни средства с нови енергии в Пекин главният изпълнителен директор на CATL Зен Юкун обяви на 28 август 2022 г., че компанията разработва ново поколение батерии под продуктовото име M3P. Те представляват по-нататъшно развитие на батериите с железен фосфат.
С новата батерия енергийната плътност, т.е. енергийното съдържание на килограм от акумулатора, трябва да бъде увеличена с 10 до 20 процента в сравнение с досегашните батерии с железен фосфат. В същото време разходите ще бъдат значително намалени в сравнение с батериите, за чието производство са нужни никел и кобалт.
Tesla като първи клиент
Засега CATL пази в тайна точните подробности за новата батерия. Инсайдери от индустрията предполагат, че първата доставка на новите батерии M3P до клиентите може да се осъществи още през следващата година. Според тях Tesla е първият производител на автомобили, който в бъдеще ще използва CATL M3P батерии. Това би трябвало да започне с Model Y през първото тримесечие на 2023 г.
Заключение
CATL от Китай вече е световен лидер на пазара за тягови батерии в електрически автомобили. Компанията снабдява фирми като BMW, Mercedes и Volkswagen с батерии за електрически автомобили, а освен това сериозно разширява капацитета си с нови фабрики в Европа (включително завод в Арнщат/Тюрингия). В същото време гигантът на батериите пришпорва своите конкуренти с нови разработки, включително на нов тип батерия, наречена M3P.
Текст: Торстен Зайбт
Снимки: CATL