Полетът се оказва последното голямо аеронавигационно постижение на великия Ролс
Самата история
В 6,30 ч. на 2 юни 1910 г. пионерът на авиацията Чарлз Стюарт Ролс излита сам с лекия си биплан от летището в Суингейт, близо до Дувър, за да извърши първото в света двойно прелитане над Ламанша със самолет.
Повече от една седмица той е в нетърпеливо очакване, отлитането му многократно е отлагано от силни ветрове, мъгла или механични проблеми с машината. Но накрая условията са напълно спокойни и ясни. Сред зрителите на скалите са родителите на Ролс, лорд и лейди Лангътък, и сестра му и зет му - сър Джон и лейди Шели.
Според информация на "Дейли телеграф" Ролс достига височина от 900 фута и скорост от "над четиридесет мили в час", когато се приближава до брега на Франция. Към 19.15 ч. той лети над малкия френски град Сангет, откъдето води началото на днешния тунел на Ламанша. Излезнал от самолета си, той хвърля над борда три големи плика, всеки от които съдържат съобщението: „Поздрави на Auto Club of France.... Изпратени от самолет Wright, преминаващ от Англия до Франция. Чарлз Ролс , юни 1910. P.S. Да живее, Антантата''
След това той се объръща на север и поема курс към английския бряг. В 20,00 ч. той отново е в Дувър, където, съобщава „Дейли телеграф“, го посрещат десетки хора, изпълнени с вълнение“. Ролс ги награждава в типично пламтящ стил, като летя в кръг около външните кули на средновековния замък на града. "Реших, че тъй като имам много бензин и моторите ми работят прекрасно, ще обикола замъка, въпреки че това значително ще удължи полета ми", казва той на кореспондента на "Телеграф". Тълпата го обича. Това е повече от просто забавление: те знаят , че присъстват на исторически момент .
В приключението с продължителност 95 минути Ролс постигна две безсмъртни забележителности. Той е първият англичанин, който лети със самолет през Ламанша, и първият авиатор, който някога е летял нонстоп от Англия до Франция и обратно.
Полетът предизвиква сензация и Ролс моментално става национална знаменитост. Наскоро коронованият крал Джордж V изпраща лична телеграма: "Кралицата и аз от сърце ви поздравявам за великолепния ви полет на канала . Джордж Р.И." Аероклубовете на Англия и Франция му връчват специални награди. Известната в Лондон мадам Тюсо дори започна да прави восъчна изработка от него. Междувременно списание Flight хвали неговия коринтски дух, с увереност, уверявайки своите читатели, че Ролс е направил полета не в името на "просто печелевши спомени " и "без най-малкото парично стимулиране" - твърдение, което може би се отнася до самия Ролс , който е изразходвал почти една трета от милион паунда (при днешни цени) от собствените си пари за полети само през първата половина на 1910 г. Може би имат предвид, което той отбелязва: „Това е единственият път, когато успях да взема десет галона гориво за Франция, без да плащам мито“.
Това е знак колко бързо се развиват авиацията и самолетите, че рекордният полет на Ролс идва по-малко от година, след като Луи Блериот смая света с първия полет от Франция до Англия през юли 1909 г. Ролс направи двойното пресичане с Wright Flyer, проектиран от Уилбър и Орвил Райт, които са направили първия полет в света с по-тежка от въздуха машина само седем години по-рано през 1903 г.
Този времеви график подчертава наистина опасната природа на приключенията на Ролс. Самолетът му, построен от дърво и плат, има размах на крилете 12 метра (40 фута) и тежи само 457 кг (1008 фунта), включително двигателя - с приблизително същото тегло като роял. Физическите опасности от преминаването на морето в толкова примитивна машина са очевидни; изглежда самият Ролс е решил да направи опит за връщане, само когато всъщност е стигнал над Сангет и се е успокоил, че всичко работи добре.
Единственото му оборудване за безопасност са спасителни жилетки за него и четири големи плика за плаване, пълни със сгъстен въздух, приковани към колесника на самолета. „Дейли телеграф“ лаконично отбелязва: „За щастие, нямаше нужда да се тества тяхната им ефективност“.
Ролс е толкова опитен, колкото и дръзък. Летателната му кариера обхваща онова, което тогава е почти цялата история на авиацията. Роден през 1877 г., Ролс е бил очарован от двигатели още от ученическите си дни - той продължава да завършва „Механични и приложни науки“ в Trinity College, Кембридж - и е пленен от летенето от самото си раждане. Той е член-основател на Кралския аеро клуб, първоначално летял с балон , извършил е над 170 полета и спечели златния медал Гордън Бенет през 1903 г. за най-дълго летателно време. През пролетта на 1909 г., когато братя Райт пристигат в Англия от Америка като гости на Royal Aero Club, Ролс се явява като официален домакин. Година по-късно той е едва вторият човек във Великобритания, получил лиценз за пилот на самолет.
След историческата си първа среща през 1904 г. Ролс се опитва да убеди Хенри Ройс да направят самолет. Но опитите се провалят. В крайна сметка Ролс купува самолет Wright Flyer, с който прави над 200 полета.
Трагичното е, че именно с този самолет Ролс срещна смъртта си само месец след рекордния си полет. На 12 юли 1910 г., по време на състезание в Борнмут, опашката се скъсва и самолетът се свлича на земята от височина 100 фута, разбивайки се близо до претъпканата трибуна. Ролс е със счупен череп и е починал на място; той е едва дванадесетият човек в историята, загинал при летателна катастрофа, и първият британец, загубил живота си с моторен самолет. Това е само няколко седмици след 33-тия му рожден ден.
Въпреки че днес Ролс е изключително по-известен с автомобилните си постижения, неговият принос в авиацията е огромен и важен. През април 1912 г. в градините Гилфорд на брега на Дувър е издигната статуя в памет на двойното му прелитане през Канала; сега тя се намира в морските градини, където на 2 юни 1995 г. тя бе преоткрита от тогавашния председател на фонда за наследство на Rolls-Royce .
Торстен Мюлер-Отвос, главен изпълнителен директор на Rolls-Royce Motor Cars, казва: „Чарлз Ролс съчетаваше фин технически ум със смел, приключенски дух; не е чудно, че авиацията и моторизацията са толкова силни и, почти вълшебни предизвикателства за него. Той е истински пионер и в двете области, играещ инструмент за развитието на самолетите и автомобилите с рекордния си подвиг “.
Той добавя: „Ролс надмина пределите на човешките възможности, които се смятаха за невероятин , както демонстрира полетът му през Ламанша. По този начин той използва технологията и човешката амбиция на изцяло нова основа и неговият толкова кратък живот е изключителен и вдъхновяващ. Неговото въображение и смелост все още са живи в нашата компания повече от век по-късно."
И заключава: "Изглежда особено уместно да си спомним забележителния му полет през тази година. Освен историческото значение на 110-годишнината, той идва в момент, в който все още сме изправени пред строги ограничения на свободата ни да пътуваме и да изследваме. Това ни насърчава да продължим да гледаме навън, над хоризонта и да мечтам за приключения, които ще предприемем в бъдеще - напомняне, че всичко е възможно “.