Сред суперспортните автомобили те имат репутацията на най-изгодни покупки – болидите за 100 000 евро Chevrolet Corvette Z06 и Nissan GT-R се дуелират върху трасе за Гран при, обикновено шосе, мокра и суха настилка – за повече точки и състезателна чест.
Над Хокенхайм ръми тих дъждец, от който местните аспержи растат по-бързо от всеки друг зеленчук. Няколко километра по-нататък, върху трасето за Гран при, два мощни болида се носят в състезателно темпо. Част от пистата е суха, друга част е мокра, а 1062 конски сили търсят своя укротител.
Като на сън
Трасето и атмосферните условия разкриват малко по малко силните и слабите страни на двата „парни чука”; не е възможно да се засекат възпроизводими времена за обиколка, но възбудата на автомобилните фенове не знае предел. Над пистата отекват мощен рев, бърборене, пукотевица и див крясък. Един окъпан в дъжд, весел празник на високооктановия бензин.
В края на „Параболика” е сухо, скоростта е над 250 км/ч, във вечерния здрач дебне „Фибата”, най-известният остър завой в Германия. Със загретите си спортни гуми Michelin Cup, Corvette се вкопчва в асфалта, сякаш иска да го разкъса на парченца, и отправя към радиаторната муцуна на GT-R няколкометрово предизвикателство – 115 м спирачен път при 190 км/ч! Комбинацията от лека алуминиева конструкция (1481 кг), карбон-керамични дискове и полусликове с невероятно сцепление заковава по-бързо от спирачната уредба Brembo на Nissan и от всички конкуренти в досегашните ни тестове.
Завъртане на волана – американската фурия променя рязко посоката като грамаден заек с 512 к.с. и с леко натискане на газта се завърта с великолепна прецизност по обратния завой. GT-R се поклаща леко и взема реванш на по-малко от десет метра след американеца. На излизане от острия завой, преодоляван на втора предавка, „Годзила”, както го наричат феновете, използва всичката сила, скрита в 1,8-тоннното му туловище, и я превръща в тяга и сцепление на четирите си задвижващи колела.
Сега ГТ чудовището с малко тежка предница се впива диво в асфалта, главата на водача залепва с плясък за кожената опора и се изстрелва напред заедно с целия автомобил, сякаш ударена от стоманена круша за разрушаване на сгради. До 100 км/ч Годзила срива в прахта всички усилия на Шеви за бързо ускоряване – с моторната си мощ, повишена от 530 на 550 к.с. и четирите 20-цолови задвижващи „лапи”. Печелившият коз тук е по-доброто сцепление, защото теглото на единица мощност е с почти половин килограм по-високо (3,2 кг/к.с.).
Двете стихии
Ако все пак GT-R не успява в нещо, то е да постигне заводската стойност за ускорение, дошла от японската фабрика в Сендай и възлизаща на нечуваните 2,8 секунди от 0 до 100 км/ч. Нашата измервателна система регистрира отличните 3,2 секунди. Непотвърдените, граничещи с невъзможното времена, за съжаление, са традиция при Nissan. Стрелката на скоростомера в болида на GM подскача до отметката 100 с още 1,1 сек по-късно. При GT-R системата за лонч контрол координира оборотите, приплъзването и превключването на шестстепенната предавателна кутия с два съединителя, при която вилката и корпусът на маховика са усилени допълнително. Пилотът на Z06 е подпомаган единствено от петстепенен контрол на сцеплението в своята борба с превъртащите задни колела, изобилната мощност и опърничавата ръчна предавателна кутия.
Бързият десен завой пред трибуната на Mercedes се взема на четвърта. Двата болида изтракват от леките луфтове в задвижващия тракт, но поемат стръвно газта, като седемлитривият „смол блок” на Corvette го прави с едно трепване на клапана по-директно. Пилотът се къпе във водопада от шумове на този архетип на V8 мотор с атмосферно пълнене, преливащ от работен обем и въртящ момент, наслаждава се на мляскащото изгрухтяване, когато отпуска газта, за да превключи на по-ниска предавка и да „среже” острия ляв завой – и е сигурен, че не иска никога да напусне този автомобил, независимо от евтиния пластмасов интериор. За привържениците на далечните пътешествия може би е важно да знаят, че американският мотор LS7 гълта по 17,2 литра на 100 км, с почти литър по-малко от агрегата на Nissan.
Смяната на автомобила се възприема като скок във времето, а GT-R – като прототип на спортния автомобил от ХХІ век с изцяло електронно управление и хай пауър даунсайзинг. Кратко, мощно и звучно се сменят предавките на трансмисията с два съединителя, следвайки командите от планката на волана, а в тътена на 3,8-литровия V6 се примесва острото свирене на турбина, напомнящо бойния вик на нинджа. Годзила харесва бързия десен завой, той изобщо обича кривите с голям радиус, и с ужасяващо високо темпо поема по идеалната линия. В ISO теста за бърза смяна на посоката той излиза напред, но американският съперник го изпреварва в слалома.
И отново ви обзема увереността, че бихте останали завинаги в тази машина с 2+2 места. Дори и заради стабилните спортни седалки и трепкащите индикации в стил Playstation, придаващи на динамичното шофиране визуален драматизъм. Някак ни е трудно да си припомним, че това са играчките на производителите, които ни предлагат модели като Tiida и Orlando.
На излизане от един ляв завой ни чака коварна изненада – локви – и укротителят на Z06 незабавно опознава някои скрити черти от неговия характер. Царящата допреди миг великолепна неутралност внезапно е изчезнала, а седалището на водача се плъзва в мекото кресло към горещия централен тунел. Моделът на Nissan, макар и наклонен под респектиращ ъгъл (все пак е с 12 сантиметра по-висок от Z06), го подминава по кривата, сякаш е закачен за пергел – за което наред с другото трябва да благодари и на променливото разпределение (torque vectoring) на въртящия момент в задния мост.
Всъщност причина за вълненията в кокпита на Corvette са хидрофобните гуми Cup, които са специално достояние на изпълнението Centennial Edition. В добавка при трескавите движения на пилота наклоненият настрани скоростен лост препречва втората пътечка за превключване... Поемаме дълбоко въздух и продължаваме.
Въпрос на характер
Четири японски кюнеца и един автомобил към тях са гледката, която вижда седящият дълбоко в Z06 пилот, наближавайки Мотодрома. С рев и нежно недозавиване GT-R минава първи по завоите Mobil 1 и Sachs. Тогава обаче отново усеща зад гърба си горещия дъх на V8 мотора. Тук има поредица от завои, пистата е суха и равна – при тези условия според класическата теория на състезателните автомобили лекият, нисък и равномерно балансиран Z06 няма защо да се бои от никой съперник в своя клас. Освен ако на върха на завоя пилотът не ритне педала на газта, сякаш бие дузпа – тогава задният мост изпълнява опасно влизане с бутоните напред.
В Corvette водачът има нужда от повече спокойствие при подаване на газ, а в чувствителната към промяната в натоварването японска ракета – при завъртане на волана. По тесните второстепенни пътища с вълни по настилката обаче удоволствието в Шеви се превръща в тежък труд, когато предните гуми следват като хрътки всеки коловоз и подскачат твърдо върху пукнатините от зимните заледявания. Тук не помагат много и светкавично реагиращите амортисьори, чиято магнитна течност променя вискозитета си под въздействието на електрически ток.
Но нека оставим тази нервност пред входа на пистата – на състезателното трасе Corvette показва онова, за което е създаден. С всеки изминат метър расте респектът към инженерите, които с помощта на тестове върху писта, наподобяваща Северното трасе на Нюрбургринг, са сътворили по магичен начин от уж остарялата техника едно чудо на спортното автомобилостроене. Тук V8 моторът с повдигателни пръти и карбоновите листови ресори свидетелстват не за технологии от вчерашния ден, а за верен поглед към най-същественото.
Във всекидневието също толкова бързият GT-R е по-лесен за контролиране, по-сигурен и реагира на лошите пътища с по-леки, сухи движения. Това съвършенство на окачването е основано върху хиляди часове развойна дейност на Северната отсечка. Шефът на разработката GT-R Мидзуно е създал парадокса на един тежък и същевременно бърз спортен автомобил, чиито качества досега са били помрачавани само от честите аварии при мотора, предавателната кутия и спирачките. Тук многото килограми си отмъщават. А при неразрешено пилотиране на писта Nissan предвидливо анулира гаранцията.
Сега обаче този автомобил мечта би трябвало да е станал по-издръжлив, защото при 24-часовото състезание на Северното трасе два заводски екземпляра GT-R с близко до серийното оборудване издържаха докрай изтезанието с пълна газ. А в нашия сравнителен тест моделът дори пресича финала като победител, защото е по-балансиран и евтин от по-наточения Corvette. И двамата съперници обаче могат с пълно основание да заявят на останалите конкуренти от своя ценови клас: „В сравнение с нас всичко друго е слаба ракия!”
Текст: Александер Блох
Оценка
1. Nissan GT-R Black Edition - 303 точки
За по-малко от 100 000 евро получавате не само истински „парен чук”, но и едно чудо на сцеплението. Автомобилът може да бъде дирижиран прецизно и предлага на борда си известен комфорт плюс изобилие от хай-тек.
2. Chevrolet Corvette Z06 - 297 точки
На пистата и с гуми Cup той няма защо да се бои от никой съперник в своя клас. Грандиозният V8 вдъхновява и във всекидневието, движението в права посока, окачването и превключването не са сред силните му страни.
Технически данни
1. Nissan GT-R Black Edition - 303 точки | 2. Chevrolet Corvette Z06 - 297 точки | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 550 к.с. | 512 к.с. |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
3,2 с | 4,3 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
34 м | 32 м |
Максимална скорост | 315 км/ч | 320 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
18,1 л | 17,2 л |
Базова цена | 179 990 лева | 104 002 евро |
ravn
В този клас няма лоша кола, има просто различен вкус :) Така, че такива глупости като fuck PorSche и CorvetTe са меко казано смешни :) Моя личен избор в този клас определено е Годзила :)
Canadski Pitch
GTR all the way !!! Fuck Porche ,fuck Corvete.