Европейската гама на Chevrolet определено не прелива от автентични представители на тази емблематична за американската автомобилна индустрия марка и появата на HHR предизвиква обясним интерес. Впечатления от компактния модел с ретродизайн и практична каросерия.
Времената се менят, идват нови поколения и традициите наистина престават да бъдат това, което бяха. Замислете се как би ви погледнал някой от по-старата генерация, ако го попитате каква марка е Chevrolet. Най-вероятно е да получите просто лаконичния отговор „Американска, разбира се!”, придружен от укорителния поглед, който пазим за онези, които не са внимавали в час, но не е изключено да си изпросите и обстойна ограмотителна лекция с исторически извадки и поучителни цитати. Реалистът от новото поколение далеч не би подходил към въпроса толкова категорично. За него понятията Chevrolet, Bow Tie, Corvette, “Голям плюс”, Corvette, Chevy и Daewoo са забъркани в неясна смес с фрагменти от вездесъщата информационна мрежа. Конгломерат от имена с неясно минало, неясен произход и неясно бъдеще, на който може да завиди всеки млечен шейк от американска крайпътна закусвалня.
Маркетинговите стратези на Chevrolet вероятно обичат млечен шейк, но със сигурност не харесват подобна бъркотия в главата на потенциалния клиент. Това личи категорично от стъпката за лансиране на европейските пазари на HHR – добре приет отвъд океана автентичен американски модел с ретродизайн, който би могъл да послужи за консолидиращо звено в имиджовата верига на марката и да насочи вниманието на съвременните потребители върху изконните ценности на Chevrolet.
Съкращението HHR идва от Heritage High Roof, което ще си позволя свободно да интерпретирам като „висок покрив с минало”. Находчиво. Добре е да се подчертае, че дизайнерите на HHR са имали прекрасната възможност да почерпят пример и вдъхновение от легендарния Suburban от 1949 година, докато повечето други съвременни последователи на удобната, просторна компановка с висок таван не могат да се похвалят с подобно семейно сребро. За разлика от своя внук, добил гигантските мащаби на пълноразмерен SUV, моделът Suburban от следвоенните години е еквивалент на това, което днес бихме нарекли голямо семейно комби с просторна каросерия. Разбира се, дизайнът му се отличава с типичните за онова време елементи, които са били талантливо интерпретирани в стилистиката на HHR.
Освен с високия си покрив, единственият истински американски модел в настоящата европейска гама на Chevrolet прави впечатление с характерно изнесените си калници, високия долен ръб на прозорците, бляскавата хромирана решетка и наистина впечатляващото за автомобил с тези габарити междуосно разстояние. Последното се отразява изключително добре на вътрешното пространство, което може би не разполага с вълшебната гъвкавост на европейския братовчед Opel Zafira, но предлага сходен простор за пътници и багаж при сравними външни размери. 1600 литра при сгънати задни седалки е впечатляваща стойност, а възможността за сгъване на облегалката на предната дясна седалка позволява на собственика на HHR да превозва предмети с дължина два метра и половина.
Петте места не ограничават по никакъв начин свободата и комфорта на пътниците, макар че формата на иначе достатъчно големите, тапицирани с кожа седалки можеше да осигурява и по-добра опора на тялото. За съжаление този недостатък е част от американските разбирания за вътрешно обзавеждане, което и при HHR поляризира – похвала заслужава изключително богатото серийно оборудване, а като отявлен пасив следва да се посочи скромното качество на материалите и отчасти на изпълнението. Подобно изобилие от твърди пластмаси вече е рядкост в Европа и макар стабилната каросерийна структура да елиминира опасността от повсеместно скърцане и тропане, отговорните фактори в Chevrolet трябва сериозно да обмислят възможността за основно преоборудване на интериора при първа възможност.
Несъмнено обаче мнозина ще бъдат склонни да забравят за тези нелицеприятни подробности на фона на наистина убедителното съчетание от цена и оборудване, което HHR предлага в добавка към оригиналната си външност. Базовият модел с цена от 47 057 лева съдържа фабрично 17-цолови алуминиеви колела, кожени тапицерии, електрорегулиране на седалката на водача, темпомат, аудиосистема със CD-плейър, вход за MP3 и дистанционно управление от волана, климатична инсталация, електрозадвижване на прозорците и... както се казва – последният да затвори вратата...
Изключително богато за американските разбирания е и оборудването за безопасност, съдържащо две фронтални и две странични въздушни възглавници, система за контрол на сцеплението, ABS и дори система Stabilitrak TM, която в американската номенклатура на Chevrolet отговаря на добре познатата на Стария континент ESP. По принцип тя няма много работа, тъй като моделът предразполага по-скоро към спокоен стил на шофиране без значими изблици на темперамент и каскади по завоите, но при нужда се намесва решително и рано, предотвратявайки в зачатък опасността от загуба на стабилност. HHR се предлага само с един двигател, но американските инженери са имали добро попадение в лицето на 2,4-литровия бензинов Ecotec. Машината е модерна, предлага променливи фази на газоразпределение и директно впръскване на гориво, а мощността й от 170 к. с. е напълно достатъчна за тежащия едва 1455 килограма ретромобил – едно от доказателствата за това е напълно приличният среден разход на гориво от 7,8 л/100 км. Двигателят се оборудва серийно с петстепенна предавателна кутия, на която не би навредило добавянето на още една степен и на малко по-прецизен механизъм на превключване. Почитателите на американската традиция могат да поръчат четиристепенен автоматик.
Липсата на неприятен шум и вибрации хармонира с цялостната комфортна нагласа на модела. Типично по американски меко настроеното окачване, дългото междуосие и големите колела са истински мехлем за гръбначните прешлени при движение по нашенските калдъръми и изглаждат като с парна ютия дори неравности, за които някой трябва да бъде уволнен незабавно.
Маркетинговият стратег на GM, предложил HHR да бъде включен в европейската гама на Chevrolet, следва да получи незабавно повишение. Макар че амбициите за продажби в Европа са повече от скромни с прогноза между три до четири хиляди екземпляра годишно, привличащият вниманието модел със сигурност ще изиграе ролята на силна имиджова есенция, която ще накара много от потенциалните клиенти да възприемат Chevrolet като по-американска марка, отколкото тя всъщност е...
Текст: Mирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов
Оценка
Chevrolet HHR
HHR с положителност няма да се превърне в бестселър на европейските пазари, но пък и несъмнено ще изиграе роля за имиджа на Chevrolet на стария континент с интригуващото съчетание от характерен дизайн, специфична атмосфера и добра динамика. Посредственото качество на интериора и функционалните недостатъци обаче няма как да останат скрити.
Технически данни
Chevrolet HHR | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 125 кВт (170 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
--- |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 180 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,0 л/100 км |
Базова цена | 45 057 лева |
Aнонимен
Всичко това е прекрасно..стига да не ти се налага да го продаваш един ден...първо тръдно ще се навие някой да го купи...второ вече е за губил половината от продажната си стойност
Aнонимен
Имам щастието да споделя с Вас, че закупих този прекрасен автомобил май 2009, вече година се наслаждавам на удобствата и незаменимия комфорт, който ми осигурява по време на дълъг път. Избрах този автомибил измежду колебанието си за raf4, Quashqai i captiva.. Предпочетох го, заради агресивния му вид, мощност, екстри и цена :) Днес съм много щастлива от избора си. Единствено, което се оказа не до там толкова реално бе разходът на гориво - градско 12л., извън градско 10л, но не мисля, че това би бил проблем, които да Ви разколебае, след като сте решили да се възползвате от удобствата на висок клас автомобил :) Препоръчвам го най-искрено :) Моят е HHR 2.4, допълнително пожелах да ми поставят и заден парктроник, тъй като се опасявах за габарите му. Но щом свикнете, той няма да Ви бъде необходим :)