Синдикатът United Auto Workers (UAW) може да се превърне в най-големия акционер в един нов Chrysler, преструктуриран и обединен с Fiat, съобщи вестник Wall Street Journal, позовавайки се на респективните документи за споразумението между синдикатите и компанията
Според тях UAW може да се сдобие с 55%, Fiat да участва с 35%, а останалите 10% да бъдат поделени между американското правителство и кредиторите.От своя страна Chrysler ще отпусне 4.59 милиарда долара под формата на кредитни акции за финансиране на специалния здравен фонд за пенсионираните работници (Veba), управляван от синдиката. Впоследствие във фонда ще бъдат прибавени още 300 милиона налични пари през 2010 и 2011 г., с по-високи вноски през следващите години, за да се стигне до сумата от 823 милиона между 2019 и 2023 г. Фондът ще получи значителен брой акции, които ще му позволят да номинира представител в административния съвет на компанията.
За да подпомогне реорганизацията на Chrysler и съюза с Fiat, синдикатът прие драстични съкращения на разходите и промени в трудовите договори: към нарочните мерки влизат също така и отпадане на допълнителни бонуси, намаляване на заплати, по-малко почивни дни по празниците (по-специално втория ден на Великден през 2010 и 2011 г.). Целта на всички тези мерки е заплатите и допълнителните придобивки да се доближат до тези на работниците в заводите на конкурентите, в които няма синдикална намеса. От друга страна, едно евентуално споразумение с Fiat ще създаде “4000 работни места под синдикална защита в САЩ”.
Друг закъсал американски автомобилен производител – GM, вчера предложи водеща роля на синдикатите и правителството. Ако плана за преструктуриране бъде одобрен, правителството ще получи повече от 50% акции срещу нова помощ от 11.6 милиарда долара. По този начин правителството и синдикатите заедно ще контролират 89% от акциите на компанията.