В родината на V8 моторите с голям работен обем дори комби моделите, използвани главно от семейства и фирми, са получавали грамадни осмаци. Шофирахме двама от най-големите им представители – Chrysler Town & Country и Ford Country Squire.
Дълго време преди приливът на SUV моделите да залее Съединените щати, комбитата са били еталонът, когато ставало дума за многостранност и практичност. Но още през 60-те години шест- до деветместните модели с размери на самолетоносач се сдобиват с имиджа на Family Carriers (превозвачи на семейства, „фамилоносачи“) или Grocery Haulers, в буквален превод транспортни средства за хранителни стоки. С подобна репутация никой баща на семейство не би могъл да се перчи пред колегите си. Освен ако в предната част на автомобила не бъде присаден 6,3-литров V8 с 330 к.с. по SAE и комбито не бъде оборудвано с благини, които главата на семейството би пожелал и в едно Personal Luxury Coupé.
Климатичната инсталация, електрозадвижваните прозорци, автоматичната трансмисия, спирачният сервоусилвател и по желание дисковите спирачки отпред са били част от добрия тон и би трябвало да са убедителни аргументи за купувачите. Но и професионалните рекламисти от трите големи автомобилни компании в Щатите са знаели как да се обърнат главно към мъжете, за да събудят у тях желание за комби модел. От Dodge например показвали в няколкоминутни рекламни клипове колко дълги може да са дъските, за да се скрият изцяло в багажника, а Ford рекламирали със слогана „A whole World of Utility“ („Цял свят на полезността“) и показвали как през задния капак минава гребна лодка, с която бихте могли да отидете за риба. А за Wagon Wifes („комби съпругите“) – да, наистина, по този начин се обръща към майките Ford през 1970 г. в своята реклама за Country Squire – в клиповете, естествено, трябвало да има деца.
Комбитата притежават стил
Петер Пфаф и Йорг Воде от California Cars and Trucks в Бремен-север не се нуждаят от рекламни клипове, за да се убедят колко страхотно може да бъде едно комби. Двамата се занимават професионално с американски автомобили и са притежавали много такива модели през живота си, така че едно голямо американско комби с V8 е било само въпрос на време и подходяща оферта – понеже добре запазените екземпляри напоследък са станали доста редки. „Този Chrysler отначало го купи един приятел и още тогава му казах да ми се обади веднага, ако реши, че не го иска повече“, разказва Йорг. Той знае цялата история на своя Town & Country от 1967 г., има дори снимки на първия му собственик и продължава да поддържа контакт с внуците му. „Колата все още е с първата си боя. Тя вече не е в най-хубавия си вид, но патината просто ѝ отива“, казва, леко замечтан, 52-годишният мъж, докато се разхождаме бавно около дългия 5,58 метра товарен кораб. Особено силно при големия Chrysler се набива в очи масивната радиаторна решетка с двойните си фарове и изтеглени напред ъгли. Тя е същата като при Newport, на който е базиран Town & Country.
Нерядко вземат дългия Chrysler на Йорг Воде за бивша катафалка.
Full Size is the right Size!
През 1965 г. Chrysler въвежда нова C-платформа за Full Size (пълноразмерните) модели, върху която са изградени най-големите автомобили на концерна. Наред с Chrysler Newport, New Yorker и 300, моделите Dodge Polara и Monaco, както и Plymouth Fury, получават новата платформа със задно предаване, в която започват да монтират само големите V8 мотори на концерна, включително легендарния 440 (7,2 л). За разлика от Ford и GM, при своите тежки гемии Chrysler залага на самоносеща каросерия от стоманена ламарина. В отличие от тях Full Size моделите на Ford биват конструирани върху рама от затворени профили и това продължава чак до първото десетилетие на нашия век.
Около big block V8 агрегата на Chrysler има доста свободно място в гигантския моторен отсек.
По онова време недостатъци на самоносещите конструкции били повишеният риск от ръждясване заради многото кухини и двойни ламарини, както и неспокойното поведение на пътя. Chrysler се опитва да го компенсира при окачването по специален начин, като използва за предния мост торсионни ресорни пръти. В комбинация с твърдия заден мост се получава усещане за по-стегнато поведение на пътя, което съвсем не е лишено от симпатизанти. Големите модели на Ford – Galaxie, LTD, както и неговият комби вариант Country Squire, притежават каросерия, закрепена с демпферен материал в няколко доста отдалечени една от друга точки към рамата, която до голяма степен я изолира от пътя и осигурява усещане за тихо и спокойно движение. Винтовите пружини и телескопичните амортисьори на предния мост спомагат за по-меки настройки на ходовата част. Фактът, че Петер Пфаф се е натъкнал на един Country Squire в превъзходно състояние, е бил щастливо съвпадение: „Открих този Ford в една обява по интернет и се обадих директно на нашия издирвач, който оглежда в Щатите класически автомобили за California Cars and Trucks, и му казах непременно да му хвърли един поглед“, спомня си Пфаф.
Арматурното табло е с дискретна и стилна украса, без да изглежда прекалено игриво.
Издирвачът му изпратил видео с автомобила, придружено от ясна препоръка: „Купувай!“ Още преди това обаче друг издирвач, работещ за вносител от Нова Зеландия, бил проявил интерес към голямото комби и вече бил на път към банката. „За щастие, нашият човек имал парите в джоба си и купил автомобила директно“, усмихва се Петер. „Да, внасянето на автомобили от Съединените щати е труден бизнес, на нас също ни се е налагало да научаваме това на собствен гръб.“
Моделът на Ford пренася автентична атмосфера от шейсетте.
В традицията на „дървените“
Първото, което забелязвате в импозантния Ford, е покритието с вид на дървесина, което украсява двата фланга – впрочем то е можело да бъде поръчано като дизайнерска опция и за модела на Chrysler. Този дизайнерски елемент, наричан „Fake Woodie“ (фалшива дървесина) може да се открие в моделните гами на всички големи американски автомобилни концерни чак до 90-те години – най-вече при комбитата. Той отдава почит на каросериите „Wagon“ от 30-те и 40-те години, когато пътническата кабина се е изработвала най-често от дърво. От 60-те години нататък обаче използват винилови плоскости и фолио, за да имитират популярния дървен изглед.
С 254 к.с. по SAE чугуненият мотор не е истински спортен, но пък и не показва, че тежката каросерия го натоварва прекалено.
Когато това комби се появи в огледалото за обратно виждане, в очите ви поглежда заплашително масивна хромирана маска с по два фара от всяка страна, разположени един над друг в агресивно издадени напред блокове. Картина, която оставя трайно впечатление.
Когато най-после стартираме 5,8-литровия V8 мотор от двигателното семейство FE на Ford, тежкото комби изведнъж започва да изглежда кротко и приятно. Двигателят medium block тихо си шепне нещо отпред. „Предпочитам оригиналните неща“, обяснява Петер. „Не ми трябва под колата шумна изпускателна уредба Flowmaster. Вече не съм на тези години“, усмихва се 54-годишният мъж. Зад волана на Country Squire потъваме в меката, облечена с винил обща предна седалка. Усещането за простор в необятния интериор с грамадни остъклени площи е впечатляващо грандиозно. Очите претърсват по-скоро семпло и функционално оформеното арматурно табло, при което хромираната украса е използвана леко пестеливо за американския вкус, и най-накрая се спират на лоста за тристепенната автоматична трансмисия зад волана.
В кабината всичко е ориентирано малко повече към практичността, отколкото към дизайна.
Лостът плавно се плъзга в положение Drive, което е съответно надписано в схемата за превключване, и тежащият почти два тона автомобил започва да се движи. Когато внимателно натискаме напред педала на газта, V8 агрегатът незабавно надава глас. С мощно клокочене той ни понася напред. Ходовата част държи далеч от нас неравностите по пътя със същата увереност, с която прави това и типичното за американски автомобил сервоуправление. Струва ни се, че плуваме над пътя – едно успокояващо чувство.
Ford е предлагал за Country Squire потъващи в пода на багажника седалки, където едни срещу други са седели предимно деца.
Нищо не е по-добро от осем цилиндъра
Със своите 254 к.с. по SAE чугуненият мотор не е истински спортен, но пък и не показва, че тежката каросерия го натоварва прекалено. Това е добро съчетание. Нещо подобно важи и за модела на Chrysler. Благодарение на четирикамерния си карбуратор Carter 6,3-литровият big block от B-серията отдава внушителните 330 к.с. по SAE. Той има нужда от тях – понеже заедно с водача си Town & Country леко надхвърля 2,2 тона.
Chrysler Town & Country: V8 мотор, OHV, 6277 см³, 330 к.с. по SAE, 2120 кг, 194 км/ч, от 1965 до 1968 г. Цена: 17 000 евро (в добро състояние). Характер: Просторно комби с big block V8 мотор и сравнително стегнати настройки на окачването.
Неговият V8 звучи с една идея по-твърдо и по-грубо от мотора на Ford, когато стартираме комбито за пробно шофиране. Арматурното табло е украсено с тъмна имитация на благородна дървесина, а предната и задната обща седалка хвърлят златисти отблясъци под лъчите на следобедното бременско слънце. Усещането за простор е също толкова щедро, колкото в модела на Ford. Дори имате чувството, че долавяте леко ехо. Притежаваният от Йорг Воде класик е сравнително бедно оборудван за един Chrysler от онова време. „Тогава това сигурно е била базовата версия. Но там, където няма електрозадвижвани прозорци, те не могат да се повредят“, казва той с усмивка. Веднага щом потегляме, ни прави впечатление, че окачването с торсионни пръти на предния мост създава осезаемо по-твърдо усещане при движение. В завоите големият Chrysler се накланя настрани съвсем леко. Впечатлението се засилва още повече поради малко по-високото съпротивление на кормилната уредба със сервомеханизъм. Това обаче все още е твърде далеч от някакъв спортен характер. Моделът на Chrysler също е по-скоро кораб за далечно плаване, печелещ симпатии главно със своя комфорт. Осемте цилиндъра под предния капак изнасят омагьосващ концерт, пленителен за водача и пасажерите. Така трябва да звучи едно пътешествие.
Ford Country Squire: V8 мотор, OHV, 5766 см³, 254 к.с. по SAE, 1945 кг, 181 км/ч, от 1965 до 1968 г. Цена: 22 000 евро (в добро състояние). Характер: Гигантско семейно комби с иконична декоративна украса с вид на дърво, колкото искате място и усещане за лесно като игра шофиране.
Американските комби модели от 60-те години са обгърнати от аура, каквато трудно бихме могли да открием при съвременните автомобили. Като гледате големия Ford, решетката за багаж на покрива, четирите срещуположни детски седалки в багажника, пред очите ви се появява картината на едно минало – пътуване с този автомобил през лятото с цялото семейство към някое живописно езеро или към Канада през отпуската. От радиото се носи „Satisfaction“ на Stones или „My Girl“ на Temptations, отвън покрай прозорците пробягват високи пинии, а от време на време – и някоя бензиностанция Texaco.
Струва ви се малко кичозно? Може би. Но точно такова е усещането за живота, което много хора свързват с възхитителните пълноразмерни комбита – Full Size Station Wagons, дори ако са ги виждали само по американските филми.
Двама приятели и техните комбита: Йорг и Петер споделят страстта да ремонтират класически US cars и да търгуват с тях.
Заключение
Какви грандиозни автомобили! Двете комбита предлагат един друг поглед към американската автомобилна култура, съвсем различен от този на muscle cars като Mustang, Charger и компания. Не само външният вид, но и особената атмосфера, усещането за защитеност, излъчвани от Country Squire и Town & Country, оставиха у мен силни впечатления.
Текст: Даниел Ендрес
Снимки: Свен Ведемайер