След няколко месеца стартира в Испания, Италия, Белгия, Португалия и Германия
Малката четириколка Citroen Ami ще бъде налична за поръчка във Франция от 30 март. Цената на дребно е от 6000 евро. Първите доставки са насрочени за юни. Наемането на градския автомобил за две години включва първоначално плащане от 2644 евро и месечна такса от 20 евро. Споделянето на автомобила в мрежата Free2Move ще струва 26 евроцента на минута (с месечен абонамент от 9,9 евро). Компанията твърди, че общественият транспорт струва повече.
Важно е, че двуместната четириколка не изисква шофьорска книжка: французите могат да я управляват след 14-годишна възраст (жители на други европейски страни от 16). За тийнейджърите Ami ще бъде сигурна и удобна алтернатива на мотопед, скутер, велосипед. Освен това, за да формализирате отношенията с машината, няма нужда да ставате от дивана - онлайн услугите са подготвени. След няколко месеца Ami стартира в Испания, Италия, Белгия, Португалия и Германия.
Серийната версия не повтаря концепта във всичко, но същността е абсолютно същата. Дължина - 2410 мм, широчина (без външни огледала) - 1390, височина - 1520. Радиусът на завоя е 7,2 м. Джантите с капачки са 14-инчови. Масата на автомобилчето с / без батерия е 485/425 кг.
Градската кола е симетрична: панелите на предницата и задницата са взаимозаменяеми с двуредна осветителна техника. Кръглите странични огледала се регулират ръчно. Цветът на каросерията няма алтернатива. Предлагат се само цветни акценти и предпазни лайсни Airbump: синьо, бяло, зелено и оранжево.
Citroen може да се похвали с голяма остъклена зона с панорамен покрив. Вярно, стъклото на вратата не се сваля, а се отваря като на прозорец. Самите врати са еднакви, но се отварят в противоположни посоки. Допустима е паркиране перпендикулярно на тротоара.
Характеристиките, както се очаква, са скромни. Електродвигателят генерира шест киловата (осем "коня"), така че максималната скорост не надвишава 45 км/ ч. Задвижването е най-вероятно задно. Литиево-йонна батерия с мощност 5,5 кВтч, разположена под пода, осигурява пробег до 70 км. Достатъчно за чести кратки пътувания, заради които Ami е готов. Пълното зареждане от домакински контакт отнема три часа: кабелът стои в джоба на вратата. Междувременно твърдият пластмасов интериор изглежда може да се мие с маркуч. Явно е готов да се изправи срещу вандалите. Климатикът е сигурен, нищо не се казва за аудиото.
Екранът е единствен – арматурното табло. Подготвена е стойка за смартфона на клиента. Седалката на водача се движи назад-напред, докато пътническата е фиксирана. Чантите могат да се поставят под краката или зад гърба на седалките, защото няма багажник. Палет на предния панел е опция, както и мрежите във панелите на вратите.
„Ние не проектирахме автомобил, а потребителски продукт и започнахме да проектираме от салона. Въпреки много малката площ, той се оказа просторен”, каза Пиер Льоклерк, главен дизайнер. Според него Ami трябва да се третира като основа за персонализация от нулата. Новият шеф на Citroen - Винсент Кобе, нарече четириколката истински пробив в градската мобилност: „Горди сме, че го направихме днес“.
Колкото и да говори Citroen за простор, широчината на каросерията от 1390 мм ще накара спътниците да се допират един до друг на нивото на лактите, раменете, коленете. Мястото за главата изглежда достатъчно, но щора за стъкления покрив не се вижда. Не всеки ще хареса видимостта на аквариума.
Сега Citroen трябва да предаде Ami на масите. Във Франция това ще стане чрез големите търговци Fnac и Darty. Мобилните тестови центрове (сглобени от контейнери) ще предлагат публичното тестово шофиране на Ami на паркингите на търговски центрове, а вътре ще бъдат открити подвижни павилиони (pop-up stores).. Оторизираните дилъри ще предоставят цялата възможна помощ, въпреки че се създава отделна мрежа за ремонт и поддръжка на четириколката. Много надежда е поверена на дигиталната екосистема, защото тя работи 24/7.
Докато Citroen обявява революция в градската мобилност, скептиците припомнят евтиния наем на електрически автомобили Autolib (2011–2018). Преди да фалира поради загуби от 300 млн. евро, услугата постоянно страдаше от вандали, които превръщаха автомобилите в боклук, хвърляха ги в реката, изгаряха ги и т.н. Освен това Autolib не позволяваше 14-годишните тийнейджъри да управляват без без шофьорска книжка.