Когато осъзнаете, че просто ви трябва повече място, значи е дошло времето за едно комби с висок покрив. Непретенциозно, практично и не много скъпо. Нещо като новия Opel Combo, който се състезава със Citroеn Berlingo und VW Caddy.
Комби моделите с висок покрив бяха наричани „страничен продукт на прехода”, „баничарки”, метаморфоза на занаятчийско фургонче в семеен автомобил с много възможности. Всичко това вече е минало. Днес „кубчетата” с голям обем се конкурират успешно с вановете и пъстрата фауна на кросоувърите.
Пътническите фургончета стават не само все повече, но и все по-големи. Те са по-високи, по-дълги и по-широки от своите предшественици. Например Opel Combo, базиран върху Fiat Doblо, е с 16 сантиметра по-висок и с шест по-дълъг от предишния модел, който използваше стара платформа на Corsa. Не е чудно, че феновете на чевръстото първо Combo вече се оплакват от загубата на някогашното усещане за нещо хитро и малко – в ония години, когато Kangoo, Berlingo и компания изглеждаха по-големи отвътре, отколкото отвън.
Днес както отвътре, така и отвън те са станали доста внушителни. Можете да се почувствате почти изгубени под високия покрив, чиито проектанти вероятно са си представяли клиентите като баскетболисти. И какво от това – къде другаде човек може да получи толкова голям товарен обем на сравнително приемлива цена?
Послушници
С приблизително 22 000 евро Combo във варианта Edition е най-евтиният, но за сметка на това в него липсва сериен климатик. Най-популярният в Германия представител на породата, VW Caddy, предлага серийно обикновен климатик, а за автоматичния клиентите доплащат 437 лева. Citroеn Berlingo Multispace във версията Exclusive за 24 500 евро (в България най-луксозният вариант е „Ниво 3” за 39 672 лв.) действително струва малко повече, но пък оборудването отговаря на названието.
Независимо дали става дума за автоматичен климатик, стереосистема, датчици за осветление и дъжд, темпомат, помощ при паркиране отзад, щори за слънце, тъмни стъкла отзад или кутия за багаж на тавана – тук всички ексклузивни неща са инклузивни. Изобщо френският модел със своите многоцветни тапицерии и повърхности има най-колоритен и хитър вид, който би трябвало да въодушевява преди всичко децата. Неговият таван Modutop с кутии за дребен багаж и вентилационни отвори напомня за интериора на пътническите самолети и предлага толкова място за дреболии, че веднъж прибрани, те едва ли някога ще бъдат открити отново.
Моделът на Opel пък изглежда неотклонно прицелен към прагматичните клиенти. Колкото безболезнено са му сменили етикета от Fiat Doblо на Opel Combo, толкова практично е усещането, което създава кубичното фургонче. То вече не се стреми да блесне с многоцветно шоу, а да събуди в бащата на семейството скрития тираджия. Твърда, леко лъщяща пластмаса, която може да се мие, грамадно челно стъкло и странични огледала, изправено положение на седене зад регулиращия се в голям диапазон волан и преди всичко място – много място. При сгънати и изправени задни седалки максималният товарен обем е 3200 литра.
Следователно, ако държите само на размера, спокойно можете да не четете по-нататък. Тогава обаче няма да научите за твърде малкия полезен товар на Combo от 407 килограма. VW Caddy има право да превозва 701 кг, което звучи доста по-различно. И той носи черти на лекотоварен автомобил с голям дял на твърдите пластмаси, но създава впечатление за по-високо качество от модела на Opel. Уредите и органите за управление на Caddy изглеждат като в Golf или Polo и са такива и на пипане.
А техниката?
В унисон с амбицията за сходство с лек автомобил 1,6-литровият TDI работи плавно, но е отслабен от прецизно превключващата, но с прекалено дълги предавки петстепенна трансмисия. Единствено Opel предлага шест предавки, което държи оборотите ниски (около 3000 в минута при 160 км/ч), но това не може да промени метално почукващия, типично дизелов глас на мотора. Все пак при спиране на светофар се възцарява тишина благодарение на старт-стоп системата. Но внимавайте при потегляне – ако сбъркате хореографията на съединителя и газта, машината застива на място и може да потегли едва след завъртане на контактния ключ – доста изнервящо наистина.
Във VW същата техника работи по-надеждно, а Citroеn не я предлага изобщо; освен това тук лошо впечатление прави предавателната кутия, чийто лост сякаш се движи в гъста каша. Нейният специалитет е да подмамва невнимателния водач в капана на шестата предавка. Това става по следния начин: на пета двигателят работи на сравнително високи обороти (3000 об./мин при 130 км/ч), а скоростният лост може да се премести свободно към потенциалната шеста предавка. На нейното място обаче се спотайва задната, което при скоростта на движение по магистрала би могло да спретне страхотен купон в предавателната кутия, а при всички положения може доста да притесни водача. Предимство на „късото” главно предаване е впечатлението за динамика и подвижност, както и добрата еластичност.
Какъв е крайният резултат?
Нито едно от високите комбита не се движи наистина тихо, като първата причина за това са неизменно присъстващите аеродинамични шумове. По-големи разлики има при ходовата част, по-специално при задните мостове – VW залага на простия твърд мост, в Berlingo задните колела са водени от торсионна греда, докато Opel единствен разчита на многораменно окачване.
И това му носи успех – Combo поема неравностите най-комфортно, но пък си позволява най-силни движения на каросерията. Caddy и Berlingo постигат като цяло прилично ниво на комфорт, а по отношение на управляемостта се изхитрят да надминат Opel. На флегматичното недозавиване на Combo те противопоставят неутрално, прецизно и подправено с една щипка динамика поведение на пътя – въпреки нехомогенната, работеща с леки тласъци кормилна уредба на Berlingo, който освен това се нуждае и от най-дълъг спирачен път.
Накрая побеждава добрият баланс на качествата в лицето на Caddy, изпреварвайки с малко шикозния Berlingo и големия Combo.
Текст: Йорн Томас
Оценка
1. VW Caddy 1.6 TDI BMT Trendline - 451 точки
Той не е най-големият, но е с най-балансирани качества в сегмента. Така във всички раздели на теста Caddy печели достатъчно точки, а с това и крайната победа.
2. Citroen Berlingo Multispace HDi 115 Exclusive - 443 точки
Мощният мотор и добрите спирачки извеждат многоцветния, добре оборудван Berlingo на второ място.
3. Opel Combo 1.6 CDTi ecoflex Edition - 418 точки
Според товарния обем Combo е първенецът, но неравномерно работещият мотор и малкият полезен товар му струват доста точки.
Технически данни
1. VW Caddy 1.6 TDI BMT Trendline - 451 точки | 2. Citroen Berlingo Multispace HDi 115 Exclusive - 443 точки | 3. Opel Combo 1.6 CDTi ecoflex Edition - 418 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 102 к.с. при 4400 об./мин | 114 к.с. при 3600 об./мин | 105 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
13,3 с | 12,8 с | 14,4 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м | 38 м | 40 м |
Максимална скорост | 170 км/ч | 176 км/ч | 164 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7 л | 7,2 л | 7,4 л |
Базова цена | 37 350 лева | 39 672 лева | 36 155 лева |
qweerty
Не знам за теста но аз мога да кажа само за CADDY.На 1-то се качих на 50 000 и го оставих след 1,5 на 160 000. Версия Live дизел. Редовно в него се возят осфен мен по 260 до 660 кг. Като се изключи по високия разход заради късите скорости, мога да кажа че колата бе невероятна. Сменяни са само консумативи. Накрая като я прегледахме за да я продаваме имаше за смяна тампони на задната щанга и едната биалетка отпред.Новото сега е товарно но ми се струва по-зле като изработка. Но е само на 16 000, и нямам още мнение. Моя глас е за Caddy, за сега е най доброта баничарка, може би защото японците не правят такива коли. Що се отнася до най-масовите Ситроен и Пежо причината е цената а не качеството. Все пак Ситроен незнам какво ниво е около 22 000 базово кади с климатик само е около 27 000
Хахха
Правилно си хванал момента, колега. Това, че VW в нищо не е най, се маскира с "най-балансиран". Не си ли чел тази формулировка. И затова разбира се заема винаги челните места. Немските списания изобщо не се притесняват да бъдат предубедени. Казано е "Целта оправдава средствата", а пазарите на автомобили си заслужават всеки цент/евро.
Анонимен
VW в нищо не е най, а е на първо място в класацията. Ясно е че всички пишещи статиите тук са силно пристрастни фенове на VW...ама айед бъдете малко по конкретни с баналните вече комплексни качества и добър баланс...бла бла бла.
Silver Lion
Естествено скапания Фолцваген е номер 1...Опела който е FIAT недозавивал а Ситроена недоспирал и скоростната му кутия била скапана...баси смешниците могат да напишат такива лъжи.Най масовия лекотоварен автомобил и с най високото качество не само в Европа и дори в шибаната Германия е двойката Peugeot Partner и Citroen Berlingo...дори и в царството на VW Голфоландия веждесъщия ПЕРНИК пак карат такива...този тест е поредния скалъпен материал.