Докато Land Rover, Nissan и Opel са представени отдавна в сегмента на компактните SUV, Citroen тепърва се осмелява да навлезе в него с модела C-Crosser. Ще съумее ли новакът да се пребори с Freelander, X-Trail и Antara?
Имайки предвид засилващите се напоследък анти-SUV настроения в Европа и в частност във Франция, решението на марките Citroen и Peugeot да навлязат в този сегмент тъкмо сега изглежда малко странно. В същото време е пределно ясно, че французите желаят да получат своето парче от постоянно растящата независимо от протестите SUV баница и да не отстъпят пазара без бой на вече установените производители на модели с двойно предаване. Със своя нов C-Crosser марката Citroen се изправя за първи път срещу конкуренти като вторите поколения на Land Rover Freelander и Nissan X-Trail, както и срещу Antara, която отбелязва повторното навлизане на Opel в SUV сегмента след известно отсъствие.Нова територия за французите
PSA нямаха желание да започват съвсем от нулата и си осигуриха компетентна подкрепа при създаването на своя първи SUV. Както C-Crosser, така и неговият събрат Peugeot 4007 се произвеждат в Япония от Mitsubishi и са до голяма степен конструктивно идентични с второто поколение на Outlander.
Една концепция - четири различни философии
Интериорът на Citroen е изключително просторен – това важи в особена степен за пространството на задната седалка, чиито отделни части могат да се изместват надлъжно. Усещането за простор се ограничава донякъде единствено от стесняващата се нагоре каросерия, но C-Crosser си остава единственият от четирите модела, който предлага две допълнителни седалки на третия ред, които могат да се използват при нужда. В общия случай те потъват изцяло в пода и не ограничават обширното товарно пространство.
Нагъващата се материя от нетъкан текстил, с която са облицовани отдолу задните седалки на Nissan, е доста евтина на вид. Под въпрос е също колко дълго могат да изтраят пришитите джобове, в които се пъхат задните опори за глава, чието отстраняване при сгъването на облегалките е задължително. Друг признак за небрежност при сглобяването на тестовия автомобил бе закрепената само с щипки вътрешна дръжка на предната дясна врата - при един опит за затваряне същата се отдели от носещата конструкция на вратата и остана да се държи само на облицовката...
Freelander води по почти всички показатели
Най-удобно, при това с голяма разлика пред останалите, се пътува във Freelander. Британецът съумява да държи неравностите по платното далеч от пасажерите почти като малък Range Rover, без да страда от излишна мекота или клатушкане. С прецизната си изработка и висококачествените материали в интериора най-малкият Land Rover отново напомня за по-големите модели на марката. Усещането за добро качество личи от детайли като плътното и ясно прещракване на превключвателите на арматурното табло и солидната метална облицовка от долната страна на задните седалки.
Качеството както винаги си има цена
Това качество обаче си има цена. Freelander, който участва в теста с най-високата версия на оборудване HSE, струва 87 400 лева – с 25 000 по-скъпо от X-Trail от средното ниво на изпълнение Exclusiv NV. Богатото серийно оборудване с двузонов автоматичен климатик, биксенонови предни светлини, кожени тапицерии и електрическо регулиране на седалките успява да компенсира на малкия Land Rover само част от изгубените вследствие на високата цена точки.
Най-мощният на хартия двигател не само помага на Citroen да постигне най-добри динамични характеристики, но създава субективно усещане за най-внушителна тяга и реагира спонтанно на командите от педала на газта във всички оборотни режими. Двигателят на X-Trail се отличава с необичайно за дизел желание за набиране на обороти - при енергично ускоряване стрелката на оборотомера полита неудържимо към делението от 5000 об./мин.
Antara разочарова със силовото си предаване
Моторът на Antara не демонстрира кой знае колко изискани маниери на работа, не е и твърде икономичен. По-скоро обратното – измереният в теста разход е най-висок и вероятно се дължи както на високото собствено тегло на SUV модела, така и на “късите” предавки на петстепенната трансмисия - при движение с максималната скорост от 180 км/ч оборотите достигат 4500, което се отразява отрицателно върху нивото на шума.
При сравнението на поведението на пътя стегнатото, динамично настроено окачване на Citroen го извежда с едни гърди напред. Моделът постига не само най-високо темпо във всички изпитания на полигона, но допуска най-активен и енергичен стил на шофиране по изпълнени със завои второстепенни пътища. При всички случаи обаче трябва да бъде активирано автоматично включващото се двойно предаване, тъй като в режим със задвижване само на предния мост колелата отпред срещат известни проблеми в по-острите завои. При Nissan също е по-добре да бъде избрана позицията 4WD, с което подчертаната тенденция към недозавиване бива туширана до известна степен.
Предницата на Antara също тегли към външната страна на завоя при по-агресивен маниер на шофиране, а автомобилът създава усещане за тромавост поради индиректната работа на кормилната уредба. Freelander се държи до голяма степен неутрално в завоите, но спонтанно реагиращата му кормилна уредба би могла да подава и повече обратна информация за пътя. Въпреки това малкият Land Rover осъществява най-успешния шпагат между сигурност и динамика на асфалт и добра проходимост в пресечен терен.
Крайният резултат
След поредното размесване на картите в SUV сегмента дебютантът на Citroen успява да се нареди на престижното второ място благодарение на своето динамично поведение, просторен интериор и мощен двигател. Французинът е принуден да отстъпи единствено пред скъпия Land Rover, който получава ценни точки благодарение на отличния си комфорт на возене, високото качество на изпълнението и солидната каросерия, която водачът възприема като по-компактна, отколкото всъщност е.
Текст: Херман-Йозеф Щапен
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка

1. Land Rover Freelander TD4 HSE
С хармоничното съчетание от чудесен комфорт на пътуване, сигурно поведение върху твърда настилка и учудващо добра проходимост, Freelander печели този тест почти безапелационно. Целият този комплекс от качества обаче има своята солена цена.

2. Citroen C-Crosser HDi 155 FAP Exclusive
C-Crosser печели симпатии със своя темпераментен, култивиран и икономичен двигател, с просторното и функционално вътрешно пространство, както и с впечатляващото си поведение в завой.

3. Nissan X-Trail 2.0 dCi SE
Плавно работещият, развъртащ се с необикновена лекота дизелов двигател буди същински ентусиазъм, няма как да се каже същото обаче за разочароващото качество на изработката, нито за лошите спирачки.

4. Opel Antara 2.0 CDTi Edition
Грубо работещият, флегматичен двигател, не особено впечатляващият комфорт, тромавата водимост и високият разход на гориво отреждат на Antara последното място в теста.
Технически данни
1. Land Rover Freelander TD4 HSE | 2. Citroen C-Crosser HDi 155 FAP Exclusive | 3. Nissan X-Trail 2.0 dCi SE | 4. Opel Antara 2.0 CDTi Edition | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- | --- |
Мощност | 112 кВт (152 к. с.) | 115 кВт (156 к. с.) | 110 кВт (150 к. с.) | 110 кВт (150 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,6 сек | 10,1 сек | 10,7 сек | 11,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
40 м | 39 м | 42 м | 40 м |
Максимална скорост | 181 км/ч | 200 км/ч | 188 км/ч | 180 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,5 л/100 км | 9,0 л/100 км | 8,9 л/100 км | 10,2 л/100 км |
Базова цена | 87 400 лева | --- | 62 684 лева | 55 937 лева |
До горния коментар
Така е Япония печели от неграмотноста на на Пежо и Ситроен, като не могат да правят коли купуват готови и сменят емблемата. А в този тест най-добрата е Freelander всичко друго е боклук - японски еднодневки със съмнителен произход и качество!
Анонимен
Колеги,,,,кое с кое сравнявате,,,по принцип всички тези са японци бре,,Най големия кенеф е FREELANDER ( CR-V)заради сбиртока от двигатели,който нямат общо с Хонда ,,,Ситроена се сглобява в Япония но за разлика от Отлендъра 2,2HDI на ситроена е много по добър и вътре са апсолютно еднакви 4007 Кроссер и OUTLANDER,,,глобализация,,,,и Япония пак печели,,,
Niama znachenie
A kakvo biaha? Range Rover s motor TDS ot BMW, koito pregriavashe pri vsiako natovarvane. Ili starite Freelander, po-golemi kenefi biaha ot Ford. Outlander e nai-dobur zashtoto za razlika ot replikite si 4007 i C-crosser ne doplashtash za mnogo neshta ( 18-ki, liuk, navigacia, keyless, audiosistema i t.n. ) - kato gi poruchash pri Borchetata ili Pejo - cenata otiva dosta nad Outlander.
iliane
Ленд роуварите не са това което бяха!
ilian kam брей
По отношение на качеството на материалите в интериора.Лендроувърите са се доказали със своята надеждна 4х4 система и желязна проходимост
брей
Как пък реши, кои са плебей и кои благородници? Изопщо ленд роуварите са на едно от последните места по надежност.
ilian
Не знам защо сравняват плебеите Nissan X-Trail,Opel Antara и Citroen C-Crosser с благородника Land Rover Freelander
Rofroda
От много отдава карам Мицубиши джип и не мога да не го хваля здраво като мечка, жена ми има ситруен ама много се чупи ве ина4че хубаво вози ама предницата е много лоша, докато японеца си е японец с едно наум за двигателя слаби са от кам двигател не е много мощен но пък е икономичен, сега карам Аутлендър и сам много доволен от джипката стабилна на пътя и икономичен двигател. За Ситруена какво да кажа ...ми той е правен в Япония не е много ЦИТРУЕН :)
micho
абе, момче, ти карал ли си някога Ситроен? Послушай Ценителя.
Ценител
Заинтересвай се за оригинала-Мицубиши Аутлендър, в Балкан-Стар, които са представители и на Мерцедес. Пък като го купиш-да дадеш да направя едно кръгче ;)
Откога го чакам този Кросър!!!
Откога го чакам , аз...Днес гледах едно предаване ,че вече го имало и в БГ , като се обадих ,чак след Нова Година , а първите бройки чак февруари...1 година по-късно...Дано поне да успея да се вредя за първия!