Citroеn C3 стъпва на пазара с изцяло нов облик и амбиции, надхвърлящи малкия клас
Не може да се отрече, че хората от Citroеn напоследък си възвръщат някогашната смелост и експериментаторски дух. След обособяването на подмарката DS и жизнерадостно просторния C4 Cactus сега те представят новия си модел в малкия клас – необичаен, свеж, очарователен и... пораснал.
Това не е само субективно впечатление, наложено от внушителната за малък автомобил външност с висока предна част и прави линии. В действителност откакто е въведена, моделната серия С3 бележи неотклонен ръст с всеки следващ модел. Третото поколение, макар и напълно различно по външност, остава вярно на тази тенденция. То е пораснало на дължина с пет и на широчина с два сантиметра, а силуетът му изглежда още по-издължен, понеже височината е намалена с 4 см.
Дизайнът, който е сред главните достойнства на новия С3, показва несъмнено сходство със C4 Cactus, но тук поетият риск е много по-голям. Защото става дума за основна моделна серия на марката, която се приема добре от клиентите в досегашния си вид, а за цялото си съществуване е регистрирала повече от 3,6 милиона продажби. Надеждите са, че публиката ще приеме радушно новия стил, в който чисто декоративните елементи, като двуцветното лаково покритие, се съчетават с практични предложения, като например появилите се за първи път в Cactus панели Airbumps – широки, пълни с въздух полиуретанови ивици в долната част на вратите, които поемат неизбежните в градски условия леки удари и драскотини. Те се предлагат за средното ниво на оборудване Feel срещу 286 лв. и са серийни за най-високото Shine. Интересно дизайнерско решение са стоманените джанти с големи отвори, покрити със специални тасове, които на вид по нищо не се отличават от скъпите алуминиеви двуцветни изпълнения.
Щом отворим вратите и влезем в салона (обикновено не използваме този израз, когато става дума за малки автомобили, но тук си е на мястото), ставаме свидетели на втори важен аргумент в полза на новия С3. Вътрешният простор е необичаен за автомобил от малкия клас, седалките са широки, достатъчно меки и в тях се чувствате добре. Пътуващите отзад разполагат с място пред краката като в компактния клас, само спускащият се надолу таван над главите им може да притесни особено високите.
Изобщо, комфортът, някога най-силна страна на френските автомобили, е важна тема в новия С3. Конструкторите му са оставили гоненето на динамични върхове на дъщерната марка DS и са създали един приятен за шофиране и возене, практичен автомобил – без спортни амбиции, но и без излишно клатене в завои, с комфортно, добре поемащо неравностите окачване. В интериора добро впечатление правят, освен широките седалки, приличната изработка, интересните разцветки на тапицериите и дръжките на вратите като каишки на кожен куфар, познати от C4 Cactus.
Второто ми име е Комфорт
Фактор за комфорта е и задвижването, което в шофирания от нас тестов автомобил беше поверено на най-мощния от трите трицилиндрови бензинови мотора (110 к.с.), който, за разлика от двамата си по-слаби събратя, е снабден с турбокомпресор и се радва на двойно по-голям въртящ момент (205 Нм). Максимален комфорт на шофиране ще предлага автоматичната шестстепенна трансмисия, която ще се доставя от пролетта и за разлика от досегашните автоматизирани решения, работи с хидравличен преобразувател. Всички останали варианти на модела – два атмосферни бензинови (68 и 82 к.с.) и два турбодизелови (75 и 99 к.с.) засега се комбинират единствено с механична петстепенна предавателна кутия.
Сто и десетте конски сили на шофирания от нас С3 се справят добре с тежащия 1,2 тона автомобил, моторът става шумен само при високи обороти, но цялостният, комфортно ориентиран характер на модела някак не предразполага към търсене на максимална динамика. Вероятно това важи в още по-голяма степен за лишените от турбопълнене по-слаби версии, компенсиращи успешно липсата на мощна тяга с комфорт и нисък разход.
Арматурното табло, чиито елементи повтарят силуета на автомобила – четвъртит със заоблени ръбове, разкрива присъщи на един съвременен модел възможности за управление на функциите, свързаност и комуникация, осъществявани посредством 7-инчовия сензорен екран. Навигационната система Citroen Connect Nav разпознава гласови команди и е свързана с уебуслуги като TomTom Traffic, откъдето получава в реално време информация за задръствания и за пътната обстановка.
Mirror Screen технологията свързва мобилния телефон с екрана на автомобила и възпроизвежда медийно и друго съдържание. Предлагат се и камера за задно виждане, подпомагане при потегляне по наклон и т.н.
Сред опциите за модела са налице и асистенти за спазване на лентата, за наблюдение на мъртвата зона встрани от автомобила и за предупреждаване на водача, че е време да направи почивка.
Хроникьор и свидетел
Специално споменаване заслужава уебкамерата Citroën ConnectedCAM, монтираната на челното стъкло зад огледалото за обратно виждане. Устройството снима с добро качество (full HD, 2 мегапиксела), под широк ъгъл (120°) и е снабдено с GPS и вътрешна памет от 16 Гб. Камерата работи през цялото време и водачът може винаги да направи снимка на това, което вижда, или да запише 20-секунден видеоклип и да го сподели в Интернет чрез приложението ConnectedCAM Citroеn.
При нормални условия камерата записва постоянно и изтрива по-старата част от записа. В случай на катастрофа тя автоматично съхранява отрязък от 30 секунди преди и една минута след удара, и по този начин улеснява евентуалното разследване и определяне на виновния.
Цените на новия Citroеn C3 могат да се окачествят като умерени с оглед на предлаганите качества и реалностите на пазара. Все пак става дума за модел, който може да изпълнява пълноценно ролята на семеен автомобил и чиято принадлежност към малкия клас е по-скоро историческа. Най-евтината бензинова версия струва около 20 000 лв., а най-скъпата дизелова – 28 680. Малко над нея е позиционирано единственото предложение с автоматична трансмисия (трицилиндров турбомотор, 110 к.с.) за 29 748 лв. Разбира се, заинтересуваните трябва да предвидят средства и за допълнителните екстри, някои от които са серийни при най-високото ниво Shine.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новият С3 изглежда добре, предлага много място, настанява ви и ви вози комфортно и в него ще намерите всичко, което очаквате от един семеен автомобил. Със скромните си цени той има шансове за добро представяне и на българския пазар.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Citroеn