Второто поколение на С3 демонстрира класически френски подход в опита си да бъде по-различен и привлекателен от себеподобните си – наред с технологичното обновление създателите му са го надарили със сериозна доза стилистичен шик и оригинални решения. Първи впечатления.
Асоциацията с невероятната „Синева” на Диана експрес изниква неволно в съзнанието още в момента, в който погледът срещне нежносиния цвят на новото допълнение в гамата на Citroen. В каталога на модела ведрата тоналност е отбелязана с името на Сандро Ботичели и наистина излъчва настроение, достойно за оптимистичния дух на ранния Ренесанс, намерил отражение в ярките картини на гениалния флорентинец. Разбира се, палитрата от лакови покрития при второто поколение на С3 не се изчерпва с този впечатляващ цвят, но присъствието му в нея спокойно може да се нарече знаково за посланието, което новото произведение на Citroen желае да излъчи към аудиторията.
В правия път
Върху този фон изпъкват отлично новите детайли във външността на С3, подчертаващи родството на модела с големия С5, а ефирното му звучене е наистина добра основа за изтъкване на приемствеността между поколенията в основната линия на дизайна. Стилистите са запазили характерната куполовидна линия на покрива с фини странични колони, но заоблената физиономия на първата генерация е отстъпила място на пластични повърхности с изразен динамизъм, придаващи на модела по-зрял и самоуверен външен вид. Като цяло пропорциите и разпределението на обемите напомнят за предшественика, но новият С3 е отбелязал значителен ръст в широчина (+ 6 см) и дължина (+ 8 см) при практически непроменено междуосие. Въпреки това дължината на каросерията остава значително под четири метра и осигурява на френския дебютант всички предимства, които жителите на големите градове очакват по отношение на маневреността и възможностите за паркиране в ограничени пространства.
Мелодията за синевата продължава да звучи с пълна сила в съзнанието и при първата среща с интериора. Ако случайно сте пропуснали да забележите грандиозното челно стъкло отвън (нещо изключително малко вероятно), разкриващата се отвътре панорама ще ви свари неподготвени и ще окаже двойно по-силно въздействие върху сетивата. Усещането за свобода, безпрепятствено проникващата светлина и изумителното чувство за неограниченост сериозно съперничат на тези при кабриолетите и карат интериора да изглежда много по-просторен, отколкото е в действителност. В интерес на истината обективната реалност също си я бива – С3 предлага много добри предпоставки за комфортно пътуване на всички места, седалките са широки и удобни, а възможностите за съхранение на лични вещи и ежедневни дреболии позволяват употребата му като фамилен автомобил. Дефицит в пространството на втория ред може да възникне само ако водачът и неговият спътник надвишават драстично средния ръст, но в общия случай С3 може спокойно да удовлетвори нуждите на модерното градско семейство. Багажникът определено не може да се мери с вълшебното въздействие на челното стъкло, но предлага отличните за този клас 300 литра, които при нужда могат да се увеличат с просто сгъване на облегалките. Желаещите по-голям обем, по-гъвкави възможности за трансформации или равен под на товарния отсек винаги могат да се насочат към специалиста в тези дисциплини С3 Picasso.
Френска класика
В Citroen разчитат половината от новите собственици на С3 да поръчат автомобила с панорамното челно стъкло и това очакване определено не звучи пресилено. Този уникален за класа елемент предлага трудноизмерими с обективен аршин предимства, които обаче притежават мощен емоционален заряд и отлично хармонират с амбициозния подход на французите по отношение обзавеждането и използваните в интериора материали. В това отношение се наблюдава качествен скок. Фините материи и прецизността в изпълнението са съчетани със свежа доза шик и оригинални хрумвания, които определено не са често срещано явление в този предимно ценово ориентиран сегмент от пазара. Едновременно с това французите демонстрират старание в обмислянето и на най-малките детайли, което чудесно личи от елегантния механизъм за отваряне и затваряне на своеобразната вътрешна щора, закриваща горната част от панорамата в случаите, когато слънцето е прекалено ярко или достатъчно ниско на хоризонта, за да наложи използването на сенниците. Действието на ергономичната ръкохватка и заключващия механизъм е толкова семпло и елегантно в своята логика, че изисква от водача само интуитивно пресягане с ръка, способно в миг да върне изгледа през челното стъкло на С3 към класиката в жанра.
Класическа за френските традиции е настройката на окачването на новото поколение – подчертано комфортно и способно да погълне без оплакване и по-груби неравности по настилката. Като цяло ходовата част не предразполага към динамични изблици от страна на водача, но се държи предвидимо в завой и стабилно при движение с висока скорост на магистрала, демонстрирайки отлична устойчивост на страничен вятър.
Специалните мерки, предприети от инженерите на Citroen по отношение на шумоизолацията, са добро допълнение към атмосферата на комфорт в купето, но комбинацията от петстепенната механична предавателна кутия и бензиновия мотор на версията VTi 120 все пак успява да надмогне преградите. За щастие това става досадно само при продължително движение с максимално разрешената скорост по магистрала и със сигурност ще бъде отстранено с въвеждането в гамата на шестстепенна полуавтоматична предавателна кутия през следващата година. Много по-хармонично е взаимодействието между наличната в момента трансмисия и дизеловия агрегат на HDi 90 FAP, който съчетава отлична тяга и изискани маниери на работа със забележително нисък разход на гориво. Подобно на всички останали мотори в гамата, той изпълнява изискванията на Euro 5, а възможностите за икономия и снижаване на емисиите ще се увеличат догодина, когато С3 ще може да се поръча и със старт-стоп система.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Citroen, Mирослав Николов
hello
Бива си го,ама не е точно кола за мъже дето ще се изфукат на приятели,щото ще ги скъсат от базик.
Анонимен
Ситроен е само за ценители. Останалите никой не ги пита. Всеки да си кара това което му харесва, но не обиждайте вкуса на другите.
Анонимен
Вие сте супер зле бе. Виждате една снимка и веднага определихте надеждността на колата и я наредихте че дизайна бил зле. Излезте си от панелките и се разходете до автосалона на Ситроен, или поне до паркинга на близкия мол да я видите наживо, комплексари задръстени
Kъдравия
Абе, не ви ли изглежда малко странно с тоя панорамен преден прозорец? На мене ми мяза на плешив! :)))
kiril.nikolov.
napravete paten TEST i togava govorete
Кирил
Както се вижда при френските автомобили или ги харесваш, или не, няма средно положение. Аз съм от вторите, и както първият коментар се казва има нещо детско в тази кола. Когато говорим за френски и най-вече за италянски колли трябва да се има предвид високите разходи на след гаранционното обслужване.Издръжливост не е точната дума, точната дума е надежност. И тук според мен франкофоните могат да се зарадват, цената им във вторичния пазар е доста ниска.
Вечният Глупак
Няма по-смотан коментар от това, съчувствам ти наистина. Колата си много добре премислена и предназначена за съответната таргет група. И стига с тази издръжливост, това е нов автомобил, не модел от 95 година, каквито теб най-вероятно те интересуват.
Вечният Хлапак
Като дизайн е като за мъже с лошо детство. Колата прилича на нещо, което като малък не си имал, с две думи инфантилен дизайн. Все пак дизайна е по добър от този на малките пежа, който е за неоринтирани сексуално хора или за момиченца, които розовото им е любим човек. Няма да подхващам любимата тема относно издръжливостта на френските автомобили, тук има достатъчно "почитатели".