Зад волана на обновения компактен модел с нетрадиционна концепция
Частичното обновление е направило C4 Cactus по-добър и по-модерен, без да навреди на ярката му индивидуалност
Още с появата си на пазара, C4 Cactus се превърна в явление, каквото през последните години все по-рядко може да се види сред масово произвежданите автомобили – моделът до такава степен предизвикваше интерес с появата си по улиците, че хората не просто масово го гледаха и обсъждаха, а дори изпитваха инстинктивното желание да го докоснат. И не, този огромен интерес изобщо не се дължеше единствено на безспорно интересните на вид защитни панели Airpumps, които предпазват каросерията от досадни драскотини, а на цялостната концепция на автомобила. Ето че прословутият авангардизъм на марката Citroen се завърна под може би доста неочаквана, но обективно погледнато твърде интересна сама по себе си форма.
Еуфорията около Cactus обаче сравнително бързо отстъпи място на отрезвяването – вярно, моделът без никакво съмнение си остана своеобразен феномен по отношение на своя дизайн, а съотношението между цена и качества привлече купувачи от най-разнообразни категории. Само че според мнозина техниката на модела не отговаряше изцяло на високите очаквания, които създава революционната стилистика. Ако трябва да бъдем още по-конкретни – C4 Cactus чисто и просто не успя да предложи онзи изключителен комфорт, който десетилетия наред отличаваше автомобилите с марка Citroen от всички техни преки или непреки пазарни опоненти.
Значително подобрен комфорт
За радост на всички, които някога са били впечатлени от инженерните достижения на именития френски производител, при частичното обновление на C4 Cactus моделът е получил сериозно подобрение именно по отношение на возията си. Нещо повече – автомобилът дори може да се похвали с истинска иновация в областта на ходовата част, която макар да е далеч от грандиозните хидропневматични системи от близкото и по-далечното минало, все пак е отчетлива стъпка в правилната посока. Предното окачване тип Макферсън вече разполага с допълнителни елементи, наречени от французите Progressive Hydraulic Cushions, или прогресивни хидравлични ограничители. Ползата от тази иновация може да бъде усетена още след първите метри – окачването на обновения C4 Cactus се опитва (при това доста успешно) да погълне всички неравности по пътя. Подчертано меката настройка подхожда изключително много на характера на автомобила – все пак когато се намирате в един типичен представител на марката Citroen, разположени върху меки седалки тип домашно канапе и сте заобиколени от толкова много решения, които ви карат да се чувствате като у дома си, спокойствието и комфортът е логично да бъдат максимално ясно застъпени и при пътното поведение. Факт е, че за автомобил със сравнително късо междуосие, ниско собствено тегло, и все пак предвид отсъствието на „истинско“ хидропневматично окачване, C4 Cactus вози просто прекрасно – нещо, което в един или друг просто няма как да не оцените по родните пътища. Доста е работено и в областта на шумоизолацията, като това се усеща най-отчетливо при шофиране по магистрала, където Cactus сега се държи значително по-добре, отколкото преди.
Иначе останалите промени по автомобила са в общи линии такива, каквито повечето хора очакват да бъдат – възможностите за свързване и функционалността на инфо-развлекателната система са значително модернизирани, а дизайнът е претърпял по-скоро еволюционни, отколкото революционни промени. Т.нар. Airpumps са намалели както като размер, така и като брой, но за сметка на това излъчването на автомобила е станало по-елегантно и някак по-изискано отпреди – специално оформлението на предната и задната част на каросерията категорично е спечелило от обновлението на модела. Друга добра новина е обстоятелството, че ценовото позициониране е останало все така привлекателно – в зависимост от двигателя и оборудването, цените на Cactus се движат в диапазона от малко над 30 хиляди до малко под 40 хиляди лева с ДДС – в този ценови сегмент на практика е невъзможно да откриете по-впечатляващо съчетание от оригиналност, функционалност и комфорт. Така че добрите дни за C4 Cactus може би тепърва предстоят.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов