Първи тест на новия флагман в гамата на богатата на традиции френска марка
Винаги си заслужава да се отдаде дължимото на традициите. Особено когато те са толкова богати и славни, колкото реномето на марката Citroën в класа на престижните лимузини. Още с божествения DS французите се превръщат в еталон за оригинален стил и авангардни технологични решения, а последвалите през годините CX, XM и С6 продължиха бодро в същия дух на независимост и нестандартен подход в преследването на лукса и неговия неизменен спътник - комфорта.
Днес времената са други, публиката се прехласва по електрификацията и кросоувърите, а Citroen е част от невъобразимия конгломерат Stellantis. Невъобразим, защото през далечната 1919 година, когато на бял свят излиза Citroen Typa A с прочутия двоен шеврон върху зъбните колела на главното предаване и емблемата на радиаторната решетка, приземяването на НЛО на върха на Айфеловата кула със сигурностт е изглеждала по-вероятно събитие, отколкото съжителството под един покрив с традициите на други светила на автомобилния небосклон като Dodge, Lancia, Opel... списъкът е дълъг…
Но както вече споменахме, традициите са важни и следва да се почитат и съхраняват. Като например в името на последния модел на Citroen, чието име съвсем неслучайно напомня абревиатурата на престижния модел от 70-те. В случая мистерията на загадъчното „Х” не е толкова заплетена, защото един поглед към дизайна на новия флагман в гамата на марката е достатъчен, за да разшифрова индекса като „кросоувър” - C5 X продължава линията на по-малкия С4, добавяйки необходимата за представител на горния сегмент на средния клас субстанция по отношение на размерите и стила. Последният е не по-малко важен за марката, а използващият платформата EMP2 нов флагман следва достойно своите предци – стъпил на големите си колела, C5 X балансира фино на границата между хечбека, комбито и голямото спортно купе, откроявайки се приятно на фона на преките си конкуренти.
Много място, много удобства
Така стигаме и до комфорта – третият, но не и по значимост критерий, по който един уважаващ себе си Citroen следва да се отличи. От гледна точка на старата мъдрост, че луксът е преди всичко жизнено пространство, C5 X разполага с всичко необходимо – просторно купе с големи, удобни седалки, свобода на движението, изискано обзавеждане и висококачествени материи в изискани комбинации. Позицията на водача е приятно висока и с добра видимост, а ергономията в управлението на цифровите екрани и модерната мултимедия на арматурното табло няма да създаде проблеми на запознатите с shortcut философията в управлението на менютата при новите модели на Peugeot, DS и Citroen. Логиката е малко по-различна от обичайната, но е далеч от прочутите с екстравагантността си решения на френските интериорни дизайнери в миналото.
В миналото остава и легендарното хидропневматично окачване, чиято празнота инженерите на марката са успели да попълнят с новата система Advanced Comfort Active Suspension. Без да се впускаме в подробности, става дума за активно индивидуално управление на амортисьорите с прогресивна функция на амортизацията (Progressive Hydraulic Cushions) на базата на сензорни данни за вида, профила и неравностите по настилката в реално време. Резултатът от това рядко в този клас технологично нововъведение се усеща още след първите метри и навява положителни спомени за хидропневматичните „летящи килимчета” на Citroen.
Plug-in хибридното задвижване на топверсията с красноречивото означение 225 прави впечатление не толкова с динамиката на своите 224 к.с., колкото с мекия си характер и спокойната тяга, които допълват сполучливо цялостната философия на френския Gran Turismo. В хибриден режим четирицилиндровият турбоагрегат ползва подкрепата на електромотора с 81 кВт и осемстепенната трансмисия Aisin, а по желание на водача може да отстъпи задълженията си изцяло на своя електрически колега, захранван от акумулаторна батерия с капацитет 12,4 кВтч. В този случай пробегът (WLTP) с едно зареждане може да достигне подходящите за употреба в градски условия 60 километра.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Citroen
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Оригинален дизайн, впечатляващо като размери и оборудване вътрешно пространство, много комфортно поведение на пътя и мощно рlug-in хибридно задвижване – в момента не са много автомобилите на пазара, които могат да предложат всичко това на ценовите равнища на СХ 5. Изгледите за трайно завръщане на флагмана на Citroen изглеждат много добри.