Да живее различието! Среща с двама настоящи и един бъдещ френски класик
През ХХ век марката Citroën заема особено положение в автомобилния свят благодарение на авангардната си техника и на оригиналния си дизайн. Днес ще се срещнем с три класически модела: 11 CV, DS и CX.
В началото на 60-те години пред туристите, които посещавали Франция, по пътищата се разкривала необикновена картина: между ултрамодерните модели Citroën ID и DS с огладени повърхности и очертания в стил „торпедо” и шикозните Peugeot 404, оформени от Pininfarina с малки перки отзад, се движели многобройни черни или сиви автомобили с предвоенен дизайн.
Изглежда, не всеки французин е можел да си позволи нов семеен автомобил. Така поне мислели мнозина собственици на Opel Rekord и Ford 17 M, дошли от Германия с челядта си да прекарат една отпуска във Франция. Те обаче се лъжели жестоко, защото старомодните, някак по-ниски и малко страшни на вид „гангстерски коли” били натъпкани със съвременна техника и се продавали от Citroën като нови автомобили чак до 1957 г. А днес представеният още през 1934 г. Traction Avant във версиите си 7, 11 и 15 CV е един от търсените класически модели.
Citroën 11 CV с 23 прослужени години
Благодарение на самоносещата си каросерия, на спестяващото място и сигурно на пътя предно предаване, на ниския център на тежестта и на комфортното торсионно окачване, Traction Avant, както обикновено го наричат, остава в продуктовата гама на фирмата в продължение на 23 години. Когато след петгодишна пауза през войната производството е възобновено през 1946 г., 11 CV все още е съхранил предвоенния си облик с окачени отзад врати, грамаден изправен радиатор и големи открити калници и фарове.
Единствената съществена промяна настъпва през лятото на 1952 г. – тогава чистачките биват закрепени отдолу и посредством удължаване на задната част се отваря място за монтираното дотогава отвън резервно колело и за повече багаж. Поради това познавачите различават „модела с колело” и „модела с багажник”. Вторият вече е при нас и е готов за едно пробно пътуване.
Карета с уютна задна част
В един Traction Avant водачът и пътникът до него се смятат по-скоро за част от шофьорския персонал, чиято задача е внимателно да вози господата, пътуващи в уютната задна част. Стесняващото се напред пространство за краката и издигащото се непосредствено пред водача челно стъкло изглеждат почти притеснително на фона на царските условия на задната седалка. Също и неортодоксалният, стърчащ от арматурното табло скоростен лост окончателно налага върху водача на Traction Avant клеймото на кочияш с квалификация на машинист – въпреки че разположената отпред, зад радиаторната решетка, тристепенна предавателна кутия се превключва с този лост без усилия.
Кормилната уредба без сервоусилвател обаче се нуждае на място от толкова сила, колкото навремето воланът на петтонен MAN на Бундесвера. Все пак автомобилът се държи на пътя добре, а комфортът на окачването заслужава определението „приятен”. Сравнително високото ниво на шумовете създава илюзията за главоломно темпо. Четирицилиндровият 1,9-литров мотор с 56 к.с. успява почти да достигне 120 км/ч – онези, които искали повече, трябвало да почакат за по-динамичния DS.
Citroën DS за първи път с хидропневматично окачване
Когато през 1955 г. Citroën представя DS 19 като наследник на Traction Avant, повечето постоянни клиенти на марката изживяват типичен „шок от бъдещето” – Citroën им предлага да заменят пощенския дилижанс с реактивен самолет. Въпреки това през първия ден, в който автомобилът е представен на Парижкия автосалон, постъпват 12 000 поръчки.
С моделната серия DS конструкторите не само прескачат половин столетие от развитието на дизайна, но скриват под футуристичната каросерия и разнообразна новаторска техника. Дори само хидропневматичното окачване е достатъчно, за да превърне шофирането на автомобил в нов тип изживяване.
Особено докато стои паркиран, нашият тъмночервен DS 21 Pallas от 1967 г. също изглежда като космически кораб, защото задните колела са почти изцяло скрити под каросерията. Когато двигателят бъде стартиран, ходовата част се пробужда и повдига корпуса с няколко сантиметра нагоре. Хидропневматичното окачване комбинира азота като еластичен елемент с централна хидравлична система, чиято помпа осигурява постоянен пътен просвет, който дори може да се регулира. Само сравнително високото положение на седене напомня за предишния модел, докато воланът с една спица и арматурното табло в стила на животоподдържащ медицински апарат говорят за модерните времена на Citroën.
Благодарение на полуавтоматичната трансмисия до типичната за DS гъбовидна спирачка липсва педал на съединителя. Превключваме предавките без участие на левия крак, само с лоста на волана, спираме без обичайния ход на педала, само с по-силно или по-слабо натискане на гумената гъба – и се плъзгаме над асфалта, сякаш почти без да го докосваме. Прогресът се проявява и чрез достиганата скорост – със своите 100 к.с. DS 21 развива яките 175 км/ч. В бързите завои обаче автомобилът се накланя така, че пътуващите в него и минувачите наоколо изпадат в ужас – но това май трябва да му бъде простено. Още повече, че се задава CX, който за нашето тройно сравнение е във версия GTI от 1979 г.
Citroën CX GTI със 128 к.с.
И тук визуалната разлика между серията DS и представения през 1974 г. неин наследник е голяма – въпреки че CX е с шест сантиметра по-тесен от DS, той изглежда значително по-широк и внушителен от своя предшественик. Разликата идва най-вече от големите трапецовидни фарове и намалената с почти десет сантиметра обща височина на автомобила. CX се възприема като сполучлива кръстоска между DS и спортния модел с централен двигател Matra-Simca Bagheera.
Кожени седалки със спортен контур и петстепенна трансмисия с вертикален лост подчертават претенциите за динамика на големия пътнически автомобил със 128 к.с. и максимална скорост 190 км/ч. Сега двигателят е разположен напречно и това позволява значително по-ниска позиция на седене с изпънати напред крака. Въпреки хидропневматичното окачване и все още драстичната разлика между предната и задната следа CX взема завоите твърдо, но не се отказва от типичните за Citroën странности от рода на волан с една спица, скоростомер и дори оборотомер с увеличителни стъкла. Но нали тъкмо затова обичаме тези дръзки, своенравни французи – защото ни спестяват баналната масова конфекция.
Заключение
Редакторът Франц-Петер Худек: Напълно заслужено моделите Traction Avant и DS на Citroën са част от кохортата на великите класици. Те предлагат огромни порции индивидуалистичен чар, а в добавка към него и твърде интересна техника. CX продължава неотклонно тази традиция. За съжаление, дори феновете на Citroën осъзнаха това доста късно – днес СХ вече принадлежи към застрашените автомобилни видове.
Технически данни
Citroën 11 CV (произв. 1952 г.)
Двигател
Четирицилиндров четиритактов редови мотор, странично разположен разпределителен вал, задв. с ангренажна верига, карбуратор Solex или Zenith.
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 78 x 100 мм
Работен обем: 1911 см³
Мощност: 56 к.с. при 4000 об./мин
Макс. въртящ момент: 125 Нм при 2000 об./мин.
Силово предаване
Задвижване на предните колела, тристепенна механична трансмисия, първа предавка несинхронизирана.
Каросерия и ходова част
Самоносеща каросерия от стоманена ламарина, независимо окачване, барабанни спирачки на четирите колела
Отпред: триъгълни и напречни носачи, надлъжни торсионни ресори, телескопични амортисьори
Отзад: твърд мост с надлъжни носачи и напречни торсионни ресори, телескопични амортисьори
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4450 x 1670 x 1520 мм
Междуосие: 2910 мм
Тегло: 1070 кг.
Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 118 км/ч
Разход: 10–12 л/100 км.
Период на производство и тираж
От 1934 до 1957 г., 759 111 екз.
Citroën DS 21 (произв. 1967 г.)
Двигател
Четирицилиндров четиритактов редови мотор, странично разположен разпределителен вал, задв. с ангренажна верига, един двукамерен карбуратор Weber
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 90 x 85,5 мм
Работен обем: 2175 см³
Мощност: 100 к.с. при 5500 об./мин
Макс. въртящ момент: 164 Нм при 3000 об./мин.
Силово предаване
Задвижване на предните колела, четиристепенна механична трансмисия с хидравлично задействан съединител.
Каросерия и ходова част
Платформена рама с каросерия от стоманена ламарина, хидропневматично окачване с изравняване на нивото, дискови спирачки на четирите колела
Отпред: напречни носачи
Отзад: надлъжни носачи.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4840 x 1790 x 1470 мм
Междуосие: 3125 мм
Тегло: 1280 кг
Резервоар: 65 л.
Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 175 км/ч
Разход 10–13 л/100 км.
Период на производство и тираж
Citroën ID и DS от 1955 до 1975 г., общо 1 455 746 екз.
Citroën CX GTI
Двигател
Четирицилиндров четиритактов редови мотор, странично разположен разпределителен вал, задв. с ангренажна верига, система за впръскване на бензин Bosch-L-Jetronic
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 93,5 x 85,5 мм
Работен обем: 2347 см³
Мощност: 128 к.с. при 4800 об./мин
Макс. въртящ момент: 197 Нм при 3600 об./мин.
Силово предаване
Задвижване на предните колела, петстепенна механична трансмисия.
Каросерия и ходова част
Самоносеща каросерия със завинтена подрама, хидропневматично окачване с изравняване на нивото, дискови спирачки на четирите колела
Отпред: напречни носачи
Отзад: надлъжни носачи
Гуми: 185 HR 14.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4660 x 1730 x 1360 мм
Междуосие: 2845 мм
Тегло: 1375 кг
Резервоар: 68 л.
Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 189 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 10,5 сек
Разход: 8–11 л/100 км.
Период на производство и тираж
Citroën CX от 1974 до 1985 г., 1 169 745 екз.
Текст: Франц-Петер Худек
Снимки: Карл-Хайнц Аугустин