Два дизелови модела от малкия клас премерват сили в сравнителен тест
Доскоро веселбата с малките френски автомобили често беше принудена да отстъпи пред сериозните качества на конкурентите. Новият Citroën C3 обаче има добри шансове да победи Skoda Fabia.
Сякаш чуваме как с трясък се затваря едно чекмедже от големия скрин с надпис „Предразсъдъци”. Да, по-добре би прозвучало, ако кажем „изпълнени очаквания”, но в крайна сметка изпълнението на очакванията всъщност предполага някакво предубеждение. Край с това. Сега, на изпълненото с остри завои шосе K 2321, някъде в средата на нищото, новият Citroën C3 започва на чисто – понеже упорито отказва да се вмести в клишето, според което френските автомобили се боят от завои. Вместо това тежащият по-малко от 1,2 тона малък модел се справя извънредно еуфорично с всички извивки по второстепенния път.
С3 само леко недозавива с 16-цоловите си колела (серийни за нивото Shine), при което умерено се накланя настрани. Хей, как сте го направили? Но за да не може радостта от шофирането да прекипи и да се разлее по защитните странични въздушни възглавници отвън чак до изкърпения асфалт, удобно тапицираните и широко оразмерени седалки отказват да предоставят странична опора.
Френски комфорт на окачването
Седалвкитке на Skoda Fabia ви притискат доста по-енергично и предлагат отлична подкрепа на водача и пътника до него. Само интегрираните опори за глава повдигат някои въпроси. Не, само един въпрос: Защо? Все едно – понеже сега Fabia все пак изпреварва C3. По-стегнатите настройки на ходовата част, по-прецизната кормилна уредба и по-старателно настроената система за контрол на сцеплението позволяват на чешкия автомобил да вършее още по-усърдно по завоите на тесния път. Ще кажат: това не интересува никого при един малък автомобил. И донякъде ще имат право. Но пък защо не? Още повече, че С3 може да предложи и други неща. Затова нека отворим още едно чекмедже от скрина с предразсъдъците.
„Френските автомобили предлагат по-добър комфорт на окачването от всички останали”, гласи надписът върху папката в чекмеджето. Това невинаги е вярно – както знаем от появата на DS5 насам. C3 обаче доказва, че клишетата може и да се окажат верни. Въпреки че в рецептата за ходовата част френският модел си служи с обичайните съставки (Макферсън елементи отпред, торсионна греда отзад), той реагира с усет на всякакви неравности, поема съвсем уверено дългите вълни по асфалта и се справя достатъчно добре и с късите. Едва преминаването през груби дефекти по настилката е съпроводено с известно тропане. За разлика от него малката Skoda в такива условия вече е загубила самообладание и доста нелюбезно предава много неравности към пасажерите, докато каросерията си позволява прекалено изразени вертикални движения. В това отношение не се променя нищо и при движение с пълен товар (443 кг). Същото се отнася и за С3 – той продължава да вози приятно комфортно. При това му е разрешено да натовари до 481 килограма.
Интелигентни екстри във Fabia
С това обаче C3 не ви облекчава особено – защото багажът трябва да бъде вдигнат и пренесен през високия 755 милиметра заден праг (при Skoda: 620 мм). И двата автомобила затрудняват използването на максималния товарен обем с голямо стъпало, което остава след сгъването на задните облегалки. Все пак Fabia успява да смекчи стреса от всекидневието с няколко приятни дреболии, като солидния кош за пазарски чанти и пликове или фиксиращото се в две положения покривало над багажника – а с по-големите си остъклени площи и по-тесните задни колони предлага и по-добър обзор във всички посоки.
Освен това Fabia се отнася по-малко рестриктивно към пасажерите на задната седалка, на които осигурява осезаемо повече пространство над главите в сравнение с С3 с неговия по-нисък таван. Комфортът на задните места е приличен и при двата малки автомобила, наклонът на облегалките и дължината на седалищната част са подбрани сполучливо.
Неподходящи мотори
Не толкова сполучливо са подбрани обаче дизеловите двигатели на двата модела в теста. Те се изплащат едва при пробег от 40 000 километра на година. Защо тогава изпитваме именно тях? Защото от Citroën засега предлагат C3 за тест само във версия BlueHDi 100 – и много добре знаят защо го правят.
С мощната си междинна тяга четирицилиндровият мотор с лекота отваря чекмеджето, в което се крие предубеждението, че най-добрите дизели открай време идват от Франция. Е да, и това невинаги е така, но 1,6-литровият агрегат с лекота притиска до стената 1,4-литровия мотор на Skoda, предлагайки комфорт на задвижване от много високо ниво. Въпреки че и двата двигателя достигат максималния си въртящ момент при 1750 об./мин, разполагащият с 99 к.с. С3 ускорява с много по-малко колебание, набира обороти без вибрации и разпределя силата си върху значително по-широк оборотен диапазон.
Докато амбициите на С3 започват да намаляват едва над 4000 об./мин, трицилиндровият TDI на Skoda вече се е примирил при малко над 3000 оборота – следствие от конструкцията с по-дълъг ход на буталото и по-ниска степен на сгъстяване, отколкото при С3. Резултатът е, че въпреки 90-те конски сили и 230-те нютонметра при измерването на ускорението задните светлини на Citroën бързо се изгубват някъде напред. Французинът достига 100 км/ч за 10,8 секунди, а на Skoda са й необходими 12,1 сек.
С3 е по-икономичен
Междинното ускоряване от 80 до 120 км/ч при C3 отнема 8,6, а при Fabia цели 11 секунди – достатъчно време, за да се ядосате, че не сте си купили 1.2 TSI. Той нямаше да прониква в ушите ви с натрапчиво дрънчащите дизелови интонации. А да си мислите за нещо друго? Няма да е лесно. Дори да успеете, сигурно ще се запитате за смисъла от даунсайзинга. Даже на хартия разходите на Skoda и Citroën са почти идентични с разлика от един децилитър (3,6 срещу 3,7 л/100 км). Тази разлика се запазва и на практика, но с обратен знак – защото C3 се задоволява с 5,2, е Fabia с 5,3 л/100 км. Все пак тя е твърде малка, за да може да бъде излъчен победител в раздела за екологичност и при разноските за гориво. Също интересен е фактът, че и по екомаршрута за нисък разход четирицилиндровият агрегат запазва предимството си с 4,2 срещу 4,4 л/100 км.
Значи, всичко говори в полза на задвижването на французина? Що се отнася до мотора – да! Петстепенната трансмисия на Citroën обаче очевидно е купена от някой доставчик, който се занимава основно с производство на пластилин. Във всеки случай превключването е, общо взето, лишено от прецизност – с което С3 потвърждава едно отрицателно клише. Поне с предавателното отношение всичко е наред – то никога не оставя HDi мотора да се дави безпомощно или да достига ненужно високи обороти. Шеста предавка може да бъде поръчана, но не е особено необходима.
Същото се отнася и за трансмисията на Fabia, чийто скоростен лост се движи доста по-точно по своите пътечки. И щом става дума за прецизност, нека кажем, че в кабината на Fabia прави впечатление по-съвестната изработка. Там, където при Citroën текстилните тапицерии образуват леки гънки по ъглите, в Skoda тъканта седи добре опъната. Освен това с хромирани рамчици тук-там по арматурното табло и с малко по-качествени пластмаси чешкият малчуган показва, че и притежателите на малки модели имат право на сериозно отношение и не е задължително винаги да се позовават на чара на своя автомобил, за да не става дума за несъвършенствата му.
Сложно управление на функциите
Освен това колкото и приятна да е идеята по възможност всички функции да бъдат интегрирани в един сензорен екран, това не прави управлението и контрола в C3 наистина интуитивни. А и кой ли намира за забавна играта на търсене откъде се настройват огледалата или отоплението на седалките? Във Fabia никой не е принуден да търси; при инфо-развлекателните функции на помощ идват бутони за директен избор за някои главни менюта, единствено екранът е монтиран с една идея по-високо, отколкото би трябвало.
Базовата информация – като скорост и обороти – и при двата модела се разчита без проблеми, за което трябва да сме благодарни, понеже удоволствието от шофирането, което двамата малчугани доставят, е наистина голямо. Тъй че отново се връщаме на K 2321 – достатъчно сме отваряли и затваряли врати и капаци, товарили багажници, отчитали разход и броили системите за подпомагане (за спазване и смяна на лентата при С3, предупреждение за сблъсък с предния автомобил и асистент за аварийно спиране при Fabia).
Както Citroën, така и Skoda показват, че днес клиентите в този сегмент могат да отправят солидни претенции. Новият C3 ни поразява с балансирано настроената си ходова част, отваря и затваря чекмеджета с предразсъдъци, без да се побере в нито едно от тях. В това отношение Fabia е по-предвидима, защото дори с двуцветния – уха! – външен лак не може да бъде прикрита сериозността, с която биват разработвани автомобилите от вселената на VW. С повече вътрешен простор, по-лесно управление на функциите, по-точно и сигурно поведение на пътя и по-ниска цена Skoda съумява да запази преднина пред Citroën. Но рядко се е случвало на Fabia да е толкова трудно да отвори чекмеджето с предразсъдъка „вечен победител”.
Текст: Йенс Драле
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Skoda Fabia 1.4 TDI - 407 точки
Fabia е печелила сравнителни тестове и с по-голяма разлика. Този път й помогнаха по-обширното място, по-високата функционалност и по-прецизното превключване на предавките.
2. Citroën C3 BlueHDi 100 - 400 точки
Старият C3 е губел сравнителни тестове и с по-голяма разлика. Неговият наследник получава високи оценки за чудесния комфорт на окачването, енергичната управляемост и силния, икономичен мотор.
Технически данни
1. Skoda Fabia 1.4 TDI | 2. Citroën C3 BlueHDi 100 | |
---|---|---|
Работен обем | 1422 куб.см | 1560 куб.см |
Мощност | 90 к.с. (66 кВт) при 3000 об./мин | 99 к.с. (73 кВт) при 3750 об./мин |
Максимален въртящ момент |
230 Нм при 1750 об./мин | 254 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
12,1 сек | 10,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,2 м | 35,8 м |
Максимална скорост | 182 км/ч | 185 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
5,3 л/100 км | 5,2 л/100 км |
Базова цена | 19 560 евро (в Германия) | 20 190 евро (в Германия) |