Време е за първо сравнение на новата Fabia със Citroën C3 и Hyundai i20.
Това че малките автомобили пораснаха значително както в буквален, така и в преносен смисъл, отдавна не е новина. Новата Skoda Fabia обаче отива още по-далеч и вече притежава качества, които доскоро смятахме за запазена марка на компактния клас. Време е за първо сравнение със Citroën C3 и Hyundai i20.
Колко е хубаво, че тези неща все още ги има: скоростен лост, лост на ръчната спирачка, ключалки на вратите... Мдааа, в малкия клас шофирането на автомобил все още се усеща поне малко като преди – някак познато и по-малко претруфено с излишни усложнения? Да, съгласни сме, че напредъкът в много отношения е налице, но… нека сме честни, напоследък прогресът не изглежда съвсем положителен във всички отношения.
Този път сравняваме Citroën C3, Hyundai i20 и Skoda Fabia – три модерни и едновременно с това популярни малки модела. Fabia е напълно нова и значително пораснала: със своите 4,11 метра тя диша във врата на представителите на компактния клас, макар че използва платформата на VW Polo. Чешкият модел впечатлява неимоверно с вътрешния си обем – 380 литра е номиналният обем на снабденото с двойно дъно и куки за закрепване на багаж товарно отделение. Което не бива да ни изненадва – Skoda от година са царе сред европейските производители що се отнася до практичните решения и функционалността. Новост е постелката за багажника, която в извадено състояние защитава прага на товарене от драскотини и едновременно с това има авариен триъгълник. Задните седалки са разделени в съотношение 60 към 40, а сгъването им създава товарна площ с вместимост близо 1200 литра (i20: 262 до 1075 л; C3: 300 до 922 л).
Достъпът до задните места е през радващо големи врати, а комфортът на седалките от втория ред е с голяма преднина най-добрият в този тест. Не липсва място нито за главите, нито за краката на пасажерите. За допълнителен комфорт се грижат централен подлакътник, стойки за телефон, джобове в гърбовете на предните седалки, USB-C портове и отделни вентилационни отвори за втория ред. Няма грешка: това наистина е представител на малкия клас, макар изобщо да не се усеща като такъв.
Въпреки всичко обаче най-хубавите места в този автомобил са тези отпред. Това се дължи от една страна на чудесните, ергономично оформени кресла с комфортни лумбални опори, а от друга на забележително високото качество на материалите. Да, подобно на конкурентите и тук има доста твърда пластмаса, но като цяло усещането за качество далеч надхвърля обичайното за класа. Достатъчно е да чуете звука, с който се затварят вратите и ще разберете какво имаме предвид. Дигиталният кокпит е опция, а климатичната инсталация за наша радост се командва от отделен модул. Все още има и класически бутони за най-важните неща, а местата за предмети са в изобилие. Инфо-развлекателната система е типична за продуктите на концерна, има 9,2-инчов екран и поддържа Android Auto и Apple CarPlay.
Fabia: Усещане за автомобил от по-висок клас
На пътя Fabia също създава впечатляващо усещане за зрялост. Специално по лоши пътища моделът е толкова комфортен и стабилен, че буквално е трудно да предположите принадлежността му към сегмента на малките коли. Това се дължи в основна степен на блестящата настройка на окачването, която свежда до абсолютен минимум неприятните движения на каросерията. Fabia се представя много добре и във всички изпитания за пътно поведение, спирането при наличие на 17-цолови колела и задни дискови спирачки също е повече от добро – 34,2 метра спирачен път от 100 километра в теста, което е с близо метър по-малко от резултата на i20 и дори половин автомобилна дължина под измереното при C3.
Динамиката от своя страна е, нека се изразим така, умерена. 95 к.с. и 175 Нм са основните показатели на Skoda, дванайсет секунди е времето за спринта от нула до сто, а 160 км/ч се достигат със стоическо търпение. За максималната скорост от 195 км/ч пък ще са ви необходими дълго спускане и по възможност силен попътен вятър.
Съвсем откровено бихме ви препоръчали да спрете избора си на варианта със 110 к.с., който е значително по-енергичен и чевръст. Освен това малкият TSI има само пет предавки на трансмисията, което реално погледнато не се отразява негативно на разхода, чиято измерена средна стойност беше 6,7 л/100 км. Между другото: 50-литровият резервоар се доплаща, серийно автомобилът идва с 40-литров.
i20: Спортът е неговото хоби
За разлика от Skoda, Hyundai разполага с 48-волтова система мек хибрид и има най-нисък разход в теста (6,5 л, Citroën: 7,1 л). Hyundai ни предоставиха тестов автомобил в изпълнение N Line (не се предлага за българския пазар, цените в таблиците с данни се отнасят за версия Exclusive), което при i20 включва дори сдвоен ауспухов накрайник подобно на „истинския” N вариант. Което води със себе си до доста забавен звук от двигателя. Окачването също е доста стегнато, за някои вкусове може би по-скоро твърдо. Затова пък когато стане дума за завои, корейският модел е шампионът в този тест. Със своето спортно-директно кормилно управление и гуми Michelin с много добро сцепление i20 се държи наистина динамично на пътя. Също впечатляващо представяне за един малък автомобил, не мислите ли? Освен това на еднолитровия T-GDI със 100 к.с. не му липсва мощ. Механичната трансмисия работи отлично, единствено при потегляне има неприятно претрисане, дължащо се на не точно идеалните настройки на технологията мек хибрид. При стартиране i20 винаги работи в Eco режим, който позволява рекупериране на спирачна енергия и изключване на двигателя докато автомобилът още е в движение.
Инфо-развлекателната система в Hyundai работи безпроблемно и интуитивно. Интериорът изглежда леко сив, макар че е качествено изпълнен. Мястото на задните места почти не отстъпва на това в Skoda. Жалко само, че литиево-йонно-полимерната акумулаторна батерия отнема почти цялото място на нишата за резервната гума.
C3: Енергичен и различен
C3 от своя страна може и да не е шампион по практичност, но затова пък е стилен и различен. Citroën са обзавели интериора по изключително интересен начин, използвайки свежи цветове и чудесни детайли като например кожените ръкохватки на вратите. Седалките изглеждат супер, но, уви, не са толкова удобни, колкото предполага привлекателния им вид. За жалост няма и физически бутони за най-важните функции на инфо-развлекателната система. Мястото за краката на втория ред е оскъдно – за разлика от другите два модела, тук трудно ще забравите, че се намирате в малък градски модел. Багажникът също е по-скоро скромен, при това с висок праг на товарене. Хубавата новина е, че единствен в този тест С3 можеше да се похвали с пълноценно резервно колело.
Това, че C3 е най-старият модел в сравнението, личи от асистиращите системи: неща като адаптивен темпомат липсват напълно, а системата за разпознаване на пътните знаци работи само спорадично. Което реално не е проблем – досега французите са продали над 900 000 бройки от актуалното поколение на модела в Европа. Сигурни сме, че голяма част от купувачите са избрали автомобила заради неговия приятен комфорт на возене, който не загрубява дори при наистина лоша настилка. При по-бързо каране С3 е предвидим и без спортни автомобили – сигурното си е сигурно. Бързо превключващата шестстепенна автоматична трансмисия подхожда много добре към бодро звучащия и енергичен като характер 1,2-литров мотор. Френският тандем двигател-трансмисия агрегат със 110 к.с. дори успява да спечели първото място в оценката на задвижването. На финала най-новият обаче модел печели, при това съвсем заслужено – Fabia буквално надскача границите на малкия клас със своето представяне.
ОЦЕНКА
1 SKODA
Фино направената Fabia предлага най-много простор срещу най-разумната цена. Усещането при шофиране и спирачките му са като на автомобил от по-висок клас. Минус е единствено слабоватият мотор.
2 HYUNDAI
i20 не само изглежда динамично, но има и почти спортно поведение на пътя. Освен това той е просторен отвътре, ергономията му е интуитивна, харчи най-малко и има най-дългата гаранция в теста.
3 CITROËN
Стилният, енергично моторизиран, шикозно и богато обзаведен С3 предлага чудесен комфорт на возене, но не и особено добра функционалност или впечатляващ вътрешен обем.
Текст: Клемент Хиршфелд
Снимки: Ахим Хартман