Два големи френски модела, призвани да променят имиджа на своите марки
Те така и не се наложиха на германския пазар – Citroën XM и Peugeot 605. В сянката на тевтонските си конкуренти те не успяха да изпълнят очакванията и амбициите на своите създатели. И въпреки че освен една и съща съдба споделяха една и съща платформа, двамата големи французи бяха съвършено различни един от друг.
Нека този път си спестим дежурните реплики за вечната „богиня”. Защо да огорчаваме по-младия наследник? DS е един Citroën, а XM – друг. Точка. Дали вечните въздишки по знаменитата предшественичка не са се превърнали за него в проклятие и той е бил осъден единствено да я догонва – и въпреки че е по-мощен, по-бърз, по-динамичен, с една дума, по-добър, никога не е успял да я изпревари истински?
Никакви сантименталности, само разум
ХМ трябвало да бъде Citroën, напълно различен от своите предшественици, защото и марката Citroën отдавна била станала различна. Моделът вече не е можел да си позволи чудатости и странности и подобно на своя представен почти едновременно с него братовчед Peugeot 605 още от самото начало е бил обременен с товара на големи очаквания. Наистина тежък товар.
„Със своята техника и своя стил XM трябва непременно да стане носител на технологичния имидж на марката Citroën” – такава е поставената задача, а Ксавие Карше, самият шеф на фирмата, разглежда модела като „решаващ за успеха на Citroën въобще”.
Още с първите скици, които дизайнерът от Bertone Марк Дешан прави в своя бележник в края на 1984 г., вече става ясно, че ХМ никога няма да се радва на същия добронамерен прием и същото благоговеещо възхищение като своите предшественици. Дори само затова, че самите му производители имат съвсем други желания. Този автомобил не е трябвало да бъде харесван, а в него да виждат „една разумна във всяко отношение кола”. Никакви сантименталности.
За първи път една и съща платформа за Citroën и Peugeot
Хората трябвало да гледат на новия модел „наистина обективно”, казва Пиер Вийом, а Жан Боало подчертава, че негов върховен приоритет е „да елиминира всякакви проблеми с качеството”. По онова време Боало е президент на Peugeot, а Вийом – шеф на проекта 605.
Фразите при представянето си приличат, сякаш са били съставени от някоя германска маркетингова машина. ХМ и 605 са първите два върхови модела на Citroën и Peugeot с една и съща платформа, след като през 1979 г. двете марки влизат под общия покрив на концерна PSA. Председателят на управителния съвет Жак Калве е поставил целите и е посочил пътя към тях: до средата на 90-те години PSA трябва да излезе на челно място в европейския автомобилен свят – и то не като предизвиква симпатии, а като убеди публиката в безусловното си качество.
Напълно различни характери
Тъкмо тази технократична атмосфера, в която всичко се върти около трезвата ефективност, е общото между двата модела още от процеса на създаването им. Все пак обстоятелството, че са конструирани върху една и съща платформа и често биват задвижвани от едни и същи мотори, ги обединява много по-слабо, отколкото ги разделя техният съвсем различен характер – с Peugeot човек пътува по света, а със Citroën се движи в свой собствен свят.
Дискретна и ненатрапчива, фигурата на 605 остава винаги приемлива за възприятията независимо от големите си размери. Формите на ХМ, напротив, напомнят за някакво величие и си позволяват точно толкова екстравагантност, че обликът му да бъде сметнат за неконвенционален, но не и непоносим. Оформеният в студиото Pininfarina модел 605 не буди никакви емоции, сякаш е улучил самия център в зоната на пълна неутралност на границата между красивото и грозното. А пък ХМ изглежда така, както вчера си представяхме автомобилите на бъдещето.
Днес обаче и двата автомобила постигат онова, което навремето не е трябвало да правят – те вече не отблъскват опитите за емоционална близост подобно на свежия лак, нанесен по хладните им ламарини от роботите в заводите в Рен и Сошо – в халета, които приличали повече на операционна, отколкото на автомобилна фабрика и в които почти не се виждали хора.
Вози по-комфортно от Rolls-Royce – Citroën ХМ с интелигентна хидропневматична система
Леко завъртане на ключа – и ХМ се събужда за живот. Отляво до арматурното табло по екранчето на един индикатор пробягват зелени диодни светлинки, малко след това излиза надпис с квадратни букви „Нормално положение”, информиращ за режима на хидропневматичното окачване. От средата на 50-те години пътуващите в голям Citroën вече не подскачат по лошите пътища върху стоманени пружини. Автомобилът се плъзга над пътя, носен от маслени амортисьори и газов „дюшек”. Сгъстеният в метални топки с големина на грейпфрут газ създава условия, при които състоянието на пътя е едно нещо, а състоянието на водача – съвсем друго, изцяло независимо от първото.
Пет датчика и един процесор превръщат хидропневматиката в ХМ за първи път в конструкция, която самите производители обичат да окачествяват като „интелигентна”. При нормални обстоятелства ХМ плавно се плъзга върху мекия дюшек на шест газови сфери. Ако водачът пожелае по-твърдо возене или електрониката реши, че то е нужно заради ситуацията на пътя, картината се променя светкавично, като два от газовите резервоари биват изключени от циркулацията. В тестове от онова време колегите са писали цели поеми за това, че ХМ возел по-комфортно дори от Rolls-Royce, а в спортен режим не отстъпвал по управляемост на BMW „петица”.
С нищо не могат да се сравнят обаче кожените фотьойли на този късен ХМ, собственост на Марио Граунке. Както и преди, те са незаменими, ако желаете да предприемете едно бързо, но не и трескаво пътешествие, придружено от усещането за стабилния ход на шестцилиндровия мотор – чак до пълното изпразване на 80-литровия резервоар. Пред очите ви е широкоформатното челно стъкло, един етаж по-долу се намира конзолата, на която правоъгълни превключватели са разположени в строга и права редица – там, където ръката ще ги намери без търсене и напипване. СХ би могъл да бъде упрекнат, че в стремежа си към максимална ергономичност напълно обърква потребителя. ХМ обаче не си позволява подобно прекаляване.
Обезоръжаваща простота в Peugeot 605
Що се отнася до 605, на него всякакви крайности са му чужди по начало. Светлият му интериор ви посреща с освобождаващо усещане за простор и обезоръжаваща простота – като някой, който вече няма какво да доказва, няма какво да демонстрира и няма какво да губи. Просто спокоен. Дори базовото оборудване му стои добре. Той не се нуждае от излишества, като разкошна кожа или безброй регулатори, предлагани от шестцилиндровите версии. Малко имитация на дървесина се бори срещу монотонността на интериора, велурените тапицерии без шарки са приятно сдържани.
Такава е изобщо природата на този автомобил – той прави всичко както трябва, а не както някой друг. Неговият четирицилиндров мотор не пее, а работи – но като го слушате, ви действа успокояващо. Неговите пружини и амортисьори балансират каросерията над асфалта без никаква електроника, адаптиране или интелигентно управление. При шофирането му изпитвате лекотата почти на компактен автомобил, а част комфорта му се изразява във факта, че макар да е информиран за състоянието на пътната настилка, водачът няма причини да се ядосва заради него.
Изобщо 605 си върши работата добре, но не чак превъзходно. Той никога не успява да достигне блясъка на действително големите от своя клас. И това също е нещо, което обединява Peugeot 605 с толкова различния Citroën XM. От друга страна, тъкмо то ги прави симпатични. Днес двата модела вече имат право да са такива. Без никаква принуда.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Citroën XM 3.0 V6.24 Exclusive, модел Y4, произв. 1999 г.
ДВИГАТЕЛ Модел ES9 J4, шестцилиндров V-образен мотор с водно охлаждане (ъгъл между цилиндровите редове 60 градуса), колянов вал с четири основни лагера, по два горни разпределителни вала, задвижвани с ангренажен ремък, за всеки ред цилиндри, четири клапана на цилиндър, цилиндрови глави и блок от лека сплав. Работен обем 2946 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 87,0 x 82,6 мм, мощност 190 к.с. при 5500 об./мин, макс. въртящ момент 267 Нм при 4000 об./мин, степен на сгъстяване 10,5 : 1, електронна система за впръскване на бензин Bosch MP 7.0, масло в двигателя 5,5 л, маслен радиатор, регулиран катализатор.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задвижване на предните колела, петстепенна механична трансмисия, по желание четиристепенен автоматик.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Петместен хечбек с четири врати и голям заден капак, самоносеща стоманена каросерия с предна и задна помощна рама, отпред независимо окачване с триъгълни носачи, коаксиални пружини и амортисьори, стабилизатор, отзад независимо окачване с надлъжни носачи и стабилизатор, електронно управлявано хидропневматично окачване с автоматично регулиране на просвета, кормилна уредба със зъбна рейка и сервоусилвател, отпред вътрешно вентилирани, отзад плътни дискови спирачки, механична ръчна спирачка (с педал) с действие върху предните колела, ABS (Bendix), джанти 6J, гуми 205/65 R 15.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина 4708 мм, широчина 1794 мм, височина 1393 мм, междуосие 2850 мм, собствено тегло 1550 кг, резервоар 80 литра.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Макс. скорост 233 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,4 сек, разход 13 л бензин 95 на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ 1989 — 2000, общо 333 405 екз., от тях комби версия Break 31 035; в Германия са регистрирани общо 43 684 ХМ.
Peugeot 605 2.0 SRi, модел Z6, произв. 1990 г.
ДВИГАТЕЛ Модел XU 10 J2Z, четирицилиндров редови мотор с водно охлаждане, разположен напречно отпред, колянов вал с пет основни лагера, един горен разпределителен вал, задвижван с ангренажен ремък, четири клапана на цилиндър, цилиндрова глава от лека сплав, блок от сив чугун. Работен обем 1998 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 86 x 86 мм, мощност 121 к.с. при 5600 об./мин, макс. въртящ момент 170 Нм при 4000 об./мин, степен на сгъстяване 8,8 : 1, електронна система за впръскване на бензин ММВА, масло в двигателя 5,4 л, регулиран катализатор.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Задвижване на предните колела, петстепенна механична трансмисия, по желание четиристепенен автоматик.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Петместен седан с четири врати, самоносеща стоманена каросерия с предна и задна помощна рама, независимо окачване, отпред с триъгълни напречни носачи, коаксиални пружини и амортисьори, отзад с двойни триъгълни напречни носачи, напречен прът, коаксиални пружини и амортисьори, стабилизатор отпред и отзад, дискови спирачки на четирите колела, отпред вътрешно вентилирани, ръчна спирачка с действие върху задните колела, ABS (Bosch) по желание, кормилна уредба със зъбна рейка и сервоусилвател, джанти 6J, гуми 195/65 НR 15.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина 4720 мм, широчина 1800 мм, височина 1420 мм, междуосие 2800 мм, собствено тегло 1325 кг, резервоар 80 литра.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Макс. скорост 199 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,7 сек, разход 10 л бензин 95 на 100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ 1989 — 1999, общо 254 505 екз.
Текст: Михаел Орт
Снимки: Харди Мучлер