Opel Corsa, Renault Clio и Skoda Fabia залагат на класическите предимства на модерните малки автомобили – маневреност, компактни външни размери и практично вътрешно пространство и всичко това на разумна цена. Кой от трите автомобила ще се окаже най-добрият избор?
И трите автомобила, сред които моделът на Skoda е най-новото и свежо попълнение в малкия клас, почти достигат границата от четири метра каросерийна дължина. Това е стойност, която допреди петнайсетина години беше типична за представителите на по-горния клас. И все пак – според съвременните разбирания, тези автомобили спадат към малкия клас, а и употребата им като пълноценни семейни автомобили е по-постижима, отколкото при техните предшествиници например, но все още не е възможно най-добрата идея. Тяхната основна идея е друга да предлагат максимум практичност и функционалност във всекидневието. Достатъчно е да отбележим, че и трите модела предлагат серийно сгъващи се задни седалки за увеличаване на товарния обем.
Clio залага най-вече на комфорта
В България системата ESP трябва да се заплаща допълнително при всеки от тестваните модели – разбираема политика с оглед на намаляването на себестойността, но и недостатък по отношение на безопасността. Третата генерация на Clio се представя изненадващо добре при поведението на пътя. Преодоляването на завои с висока скорост става безпроблемно дори без наличието на ESP, а настройките на самата система са добре обмислени и работата й е ефективна и дискретна. В граничен режим автомобилът остава лесен за контролиране, проявявайки само лека склонност към недозавиване. Добрите показатели за стабилност на пътя по никакъв начин не са навредили на комфорта на возене – в тази дисциплина Clio се представя дори най-добре от трите модела в теста.
Инженерите, работили по Corsa и Fabia, явно са подходили от по-спортната страна на въпроса. Докато сравнително меките амортисьори на Corsa се държат сравнително дружелюбно към гръбначните прешлени на пътниците, то Fabia рядко оставя съмнения по отношение на състоянието на пътната настилка. За радост обаче, устойчивостта в завой е прекрасна, а работата на кормилната уредба е прецизна почти като в спортен модел. От Skoda видимо са свършили много работа и по спирачките – при спирачните тестове чешкият автомобил се представя по-добре от двата си противници и най-вече от Renault.
Skoda събира точки с хармоничното си задвижване
Не е изненада, че Skoda оползотворява подобаващо предимството си в работния обем на двигателя. Реакциите му при подаване на газ са доста спонтанни, но при наближаване на максималната скорост напълно губи добрите си маниери на работа. Наред с това, на практика предимството му от 11 конски сили в сравнение със 75-те „кончета” на Renault е по-слабо изразено, отколкото би могло да се очаква. Французинът радва с най-ниския разход на гориво в теста, показва учудващо добър темперамент, разочарование буди само неособено прецизното превключване на предавките.
Двигателят с 80 к. с. под предния капак на Opel не показва съществени недостатъци, но и не буди бурно одобрение с нещо.
Накрая крайната победа отива при Fabia, която с разумния си баланс от чудесно поведение на пътя и функционално оползотворяване на вътрешния обем почти не си позволява съществени слаби места. Със своя също отлично балансиран характер обаче, Clio диша във врата на чешкия модел и се класира непосредствено след него. На Corsa като че ли й липсва по нещо в повечето дисциплини, поне така изглеждат нещата при пряко сравнение с двамата опоненти. За нея този път остава почетният бронзов медал.
Текст: Клаус-Улрих Блуменщок, Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка

1. Skoda Fabia 1.4 16V Sport
Fabia вече не е евтина, но продължава да бъде изгодна покупка. Хармоничното задвижване, почти спортното поведение на пътя, солидната изработка, безупречната функционалност и практичното и просторно вътрешно пространство носят на модела заслужена победа.

2. Renault Clio 1.2 16V Dynamique
Отличният комфорт, сигурното поведение на пътя, ниският разход на гориво и атрактивната цена са сериозни плюсове за Clio. Автомобълт отстъпва победата на Fabia със съвсем минимална разлика.

3. Opel Corsa 1.2 Sport
Opel Corsa може да се похвали със сигурно и хармонично поведение на пътя, но двигателят е твърде муден, а ергономията в качествено изпълнения интериор можеше да бъде и по-добра.
Технически данни
1. Skoda Fabia 1.4 16V Sport | 2. Renault Clio 1.2 16V Dynamique | 3. Opel Corsa 1.2 Sport | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 63 кВт (86 к. с.) | 55 кВт (75 к. с.) | 59 кВт (80 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
13,4 сек | 15,9 сек | 15,9 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 40 м | 40 м |
Максимална скорост | 174 км/ч | 167 км/ч | 168 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,4 л/100 км | 6,8 л/100 км | 7,1 л/100 км |
Базова цена | 26 586 лева | 23 490 лева | 25 426 лева |
Skoda
Abe mom4eta(monkata i renault) vie mai ot koli ne razbirate :-D
renault
reno sa N:1
monkata
renault sa nai velikite skoda moje samo da si me4tae za da e kato renault.a da ne govorim i za novata laguna....... :o