Дали това е наистина нов модел или само един динамичен Seat? И всъщност има ли значение?
Cupra Ateca създава очаквания за много драматизъм с обещанията си да бъде първият представител на вече обособеното като самостоятелна марка спортно подразделение на Seat. Всъщност това е класически Seat с респектиращи полезни качества и спортен характер. Голямата особеност в случая е, че той вече няма право да носи името и емблемата на Seat, въпреки че е такъв, включително и с външността си. През 2018 г. се роди идеята по примера на DS от концерна PSA да бъде утвърдена нова, по-престижна марка. Още с името си обаче Cupra (от „Cup Racer“) се определя като свързана с моторните спортове.
В действителност не съществува състезателна версия на Ateca, но това не може да бъде упрек към изпитвания от нас SUV модел. Още по-малко пък с оглед на многото екстри, включени още в базовата цена: шикозни 19-цолови колела, камера за заден ход и безключов достъп – списъкът е дълъг. Оранжевите емблеми Cupra и текстилните покрития с вид на карбон разкрасяват забележимо вътрешността на испанката. Спортните седалки печелят точки за добра странична опора, но са монтирани доста високо и въпреки електрическото регулиране не прилепват идеално към всякакви фигури.
Впечатлението за качество е добро, дори отлично, дори чудесно - не на последно място благодарение на щедро вложената алкантара. Благодарение на сравнително ъгловатата си каросерия Ateca много място не само за пътуващите отзад. Багажникът има обем 485 л, който може да бъде разширен до 1579 л чрез дистанционно сгъване на задните облегалки. Инфо-развлекателната система импонира с класически превключватели и въртящи се регулатори, както и с прегледни бутони на волана. Към това се прибавя и меню за динамиката на пътя, което предлага лесен избор с помощта на въртящ се селектор, но може и да се донаточва с по-дълбоко навлизане в настройките без опасност да се изгубите сред тях. А с различните спортни индикатори серийното дигитално арматурно табло показва истинска висока класа.
Като стана дума за спорт и мощност – Cupra разиграва охотно своите 300 коня на магистрала, а се чувства съвсем доста добре и по шосета с много завои. Ходовата част на Ateca изненадва със значителен запас от комфорт. Адаптивното окачване е серийно и осигурява наистина сполучлив баланс между динамика и приятна возия.
Наред с всичко казано дотук трябва да се отбележи, че с оглед на мощността, характеристиките и оборудването си, Cupra Ateca се оказва едно неочаквано изгодно на фона на преките си конкуренти предложение.
Текст: Божан Бошнаков, Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ахим Хартман