Тест на един от най-динамичните компактни SUV модели на пазара
Още по времето, когато концернът Volkswagen се ръководеше от Фердинанд Пийх, се зароди повече от интересната идея неговото испанско подразделение Seat да бъде превърнато в конкурент на Alfa-Romeo. А когато през 2001 година Валтер де Силва се премести от легендарната италианска марка в Seat, вероятността това да се случи започна да изглежда още по-голяма. С течение на годините обаче приоритетите се промениха, а Seat се профилира повече като динамична, отколкото като профилирано спортна марка. Сега обаче това отново е на път да се промени, при това по един доста интересен начин. Едва ли е нужно да обясняваме надълго и нашироко какво символизира името Cupra – моделите с това допълнително наименование отдавна имат сериозен имидж сред любителите на спортните машини.
Познато име, нова концепция
Занапред Seat обособява CUPRA като самостоятелна марка. От една страна това трябва да донесе на бъдещите мощни модели повече престиж, а от друга, една напълно нова марка е логично да привлече и повече напълно нови клиенти. Началото вече е поставено от динамичното изпълнение на основата на спортно-елегантния SUV Ateca. Интересно е да се отбележи, че първият самостоятелен модел на новосформираната компания е запазил не само динамичния нрав, характерен за досегашните модели със същото име, но и тяхното впечатляващо съотношение цена-качества. Звучи почти невероятно за семеен SUV с двойно предаване и бензинов двигател с 300 конски сили, но CUPRA Ateca всъщност струва около 80 000 лева, при това с много добро оборудване.
Новата емблема с цвят на мед определено привлича погледите върху себе си, същият ефект предизвикват също така агресивно оформените брони и прагове, спортната изпускателна уредба, 19-цоловите колела от алуминиева сплав и издължения спойлер в горния край на задния капак. Отвътре ни посреща не по-малко приятна визия, включваща спортни седалки, спортен кожен волан с чудесен захват, изобилие от черна алкантара и контрастни шевове. CUPRA Ateca серийно предлага навигационна система, избор на режими на шофиране, безключово запалване и система от камери за 360-градусово наблюдение на целия периметър около автомобила. Наистина впечатляващо предвид цената на автомобила.
Отличен баланс от качества
Всъщност трябва да отбележим, че CUPRA Ateca в момента заема доста специално място в своя сегмент, защото точно в този клас към момента няма друг сериен бензинов SUV с 300 коня. Още по-интересно е да откриетем, че най-бързата Ateca разполага и със специален режим CUPRA, означен със символ на кариран състезателен флаг. Напълно вярно – този режим е предназначен специално за спортно шофиране, включително на писта. С активиране на въпросния режим, Ateca буквално оживява в ръцете на водача, а усещането при шофиране започва недвусмислено да напомня на автомобил за рали – и нищо чудно предвид напомнящото именно за тази състезателна порода съчетание от 300 енергични коня и двойно задвижване. Подборът от настройки в този модус включва отпускане на юздите на ESP, втвърдяване на адаптивните амортисьори и изостряне на реакциите на двигателя при подаване на газ. И като заговорихме за даване на газ – двулитровата машина с директно впръскване и принудително пълнене определено има какво да покажа при сериозно форсиране.
Неутрално поведение в завоите
Разбира се, енергичното представяне на задвижващия тракт нямаше да бъде възможно без добрата работа на седемстепенната трансмисия с два съединителя DSG, която сменя предавките отривисто и без осезаема загуба на тяга. В бързите завои CUPRA Ateca остава стабилна и неутрална, но напълно логично високият й център на тежестта я прави подходяща повече за бързо шофиране по магистрала или по сравнително широки шосета със завои например, отколкото за преследване на най-добро време на затворено състезателно трасе. Срещу допълнително заплащане може да се поръча и т.нар. Performance Pack, който включва сериозно оразмерени спортни спирачки с 18-цолови дискове. Настройките на кормилното управление позволяват директното и прецизно направляване на автомобила, а системата за задвижване на четирите колела, работеща на основата на Haldex съединител, осигурява много надеждно сцепление.
Удобен във всекидневието
Не по-малко добра новина е и фактът, че CUPRA Ateca не е изгубила и частица от чисто практическите предимства на стандартния модел – ергономията в интериора е превъзходна, мястото за пътниците и техния багаж е минимум на средното за класа ниво, а акустичният комфорт и возията не са станали жертва на спортния характер на машината – автомобилът е едно удобно средство както за всекидневна употреба в града, така и за градски условия. Впечатляващ набор от качества в атрактивна опаковка – началото на новата марка изглежда повече от обещаващо. Вече сме заинтригувани от следващите й предложения, които се очаква да се появят не след дълго…
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Хави Бонила