Ще успее ли новото Renault Koleos да победи конкурентите си от средния клас
Нали тези четири SUV модела изхлеждат просто страхотно? Нашият сравнителен тест на Mazda CX-5 2.2-D, Peugeot 5008 BlueHDi, Renault Koleos dCi и Skoda Kodiaq 2.0 TDI ще ви осветли по въпроса кой само изглежда обещаващо и кой действително изпълнява обещанията си.
Можете ли да познаете веднага от коя марка са четирите автомобила? При толкова изразителни муцуни това не е никак трудно. Отпред вляво лесно може да бъде разпознат моделът на Renault. Новият Koleos участва за първи път в сравнителен тест и се изправя срещу трима противници. Сещу него е само с няколко месеца по-старото Peugeot 5008. На втория ред са застанали Skoda Kodiaq и в типичното за Mazda магменочервено, все още съвсем свежият CX-5. Под предните капаци има мощни четирицилиндрови дизели. С изключение на 5008 сравняваните SUV модели разпределят своите сили към четирите си колела.
CX-5 – силен навсякъде
Нека този път започнем с най-малкия автомобил от квартета. Излезлият през пролетта в ново издание СХ-5 е дълъг 4,55 метра, което го прави с около десет сантиметра по-къс от останалите конкуренти. Защо тогава въпреки това участва в състезанието? Защото за него разликата не е недостатък. На първо място, дори върховото ниво Sports Line с цена (в Германия) 37 990 евро не е прекомерно скъпо, но пък е с грандиозно добро оборудване. Накратко акцентите: матрични LED светлини, почти всички, най-често активно намесващи се системи за подпомагане на водача, аудиосистема Bose, head-up дисплей – ол инклузив. А също и навигация с тъчскрийн и контолер с въртене и натискане. Също така в съпоставка с френските марки Mazda осигурява сравнително лесно управление на функциите.
При това каросерията е тясно скроена само отвън. Отпред, както и отзад, японецът се възприема като осезаемо по-просторен от френските SUV модели. Товарното му пространство със своите 506 до 1620 литра далеч не е много по-малко. Интелигентно решение: посредством дистанционно освобождаване тук трите отделни елемента на задната седалка се сгъват самостоятелно напред. Самите седалки са по-скоро удобни, отколкото с добра странична опора, но пък са тапицирани с бяла кожа (част от пакет за 2100 евро).
На трето място, изработената по-добре в сравнение с предшественика си Mazda е сравнително лека (1729 кг). Съответно нейният дизел с голям въртящ момент (420 Нм) я ускорява извънредно напористо и при това равномерно. 100 км/ч се достигат за 8,8 секунди. Съвсем малко по-бързо спринтира само Kodiaq със своите 190 к.с. За разлика от неговия 2.0 TDI култивираният 2,2-литров дизел на Mazda е почти безшумен. Като цяло в CX-5 е осезаемо по-тихо – дори при високи скорости. Също толкова небиещ на очи е и разходът в теста от 7,7 л/100 км.
Малко промени са настъпили и по отношение на дружелюбно-чевръстото поведение на пътя. Кормилната уредба работи директно, ходовата част – стегнато, но достатъчно комфортно. С тях японецът се управлява лесно и динамично. Единствено нервната при резки промени в тягата задница може да не се хареса на клиентите. Но те няма от какво да се опасяват – в случай на нужда на помощ идват меко намесващата се ESP и (най-после) здраво ловящите спирачки.
5008 – смел и модерен
Почти същото удоволствие на пътя предлага също стегнато настроеният модел на Peugeot. Като единствен в теста без двойно предаване той е минимално по-лек от CX-5 и е въоръжен с остро реагираща кормилна уредба, с чиято помощ може да бъде шофиран по завои удивително енергично и с малко странично накланяне.
Ще ви се наложи обаче да се примирите с допринасящия за това малък волан и с разположените необичайно далеч назад контролни уреди. Освен това трябва да свикнете с ходовата част, която тропа ясно доловимо и обича да отправя спорадични тласъци. Все пак акустичният и пътният комфорт се подобряват при по-високи скорости. Част от вината по темата за комфорта можем да припишем на оборудването GT, екипирало струващия 41 800 евро тестов автомобил освен с изискан интериор и многобройни функции също и с 19-цолови колела и нископрофилни гуми 235/50.
Изцяло убедително се представя задвижващата комбинация. Наистина дизелът със 180 к.с. поради теглителната си сила от 400 Нм понякога предизвиква леко придръпване във волана, но работи тихо и хармонира добре с автоматичната трансмисия с хидравличен преобразувател, която умело изрежда своите предавки. Освен това агрегатът BlueHDi употребява дизеловото си гориво особено ефективно. Данните за разхода – среден 7,4 л и минимален 5,5 л/100 км, са съвсем прилични. SCR катализаторът би трябвало да гарантира ниско ниво на азотни окиси. Принадлежащият към него резервоар за AdBlue побира 17 литра.
Изненадващо добри са качествата на 5008 като транспортно средство. Багажникът поема не по-малко от 780 литра, при това френският модел разполага с най-нисък праг за товарене (68 см) и с най-висок полезен товар (558 кг). При това SUV моделът единствен в теста предлага три самостоятелно регулиращи се задни седалки. За съжаление, те са доста тясно скроени, а мястото над главите (заради панорамния покрив) е по-скоро недостатъчно.
Много по-удобно се разполагат водачът и пътникът до него. Настанени в щедро оразмерени, отоплями кожени седалки, разполагащи дори с удостоверение за качество от AGR (Акция Здрав гръб), те гледат към скъпото арматурно табло с красиви шевове, истинска дървесина и богата алуминиева украса. Тук акцентът са кокетните превключватели, с които определени менюта могат да бъдат извиквани директно на екрана. Много интересно, но лесното управление на функциите не изглежда така.
Koleos – изискан и скъп
С какво да започнем при новия Koleos, за който има много за разказване? Най-добре с няколко числа, които говорят много, когато ги съпоставим. Така например със своите 4,67 метра внушителното Renault е по-дълго от CX-5 или 5008, но превозва най-малко багаж (498 литра). Същевременно с цена от 44 500 евро автомобилът е най-скъпият в теста и при това най-тежкият, разполага с най-малък полезен товар и най най-нисък въртящ момент (380 Нм). При това положение няма защо да се сърдим на добре възпитания му двулитров дизел, че ускорява вяло и изразходва най-много гориво (8,9 л/100 км). SCR катализатор? Не и при Renault. В замяна на това тук е налице безстепенна автоматична трансмисия, която, за щастие, ви спестява типичните за CVT арии на високите обороти. Вместо това тя оставя дизела да работи на ниски обороти и отрано съобразява предавателното отношение. Ако не знаете, може и да предположите, че става дума за класически автоматик с хидравличен преобразувател.
Произвежданият в Корея брат на Nissan X-Trail не се отличава с особено чевръсти маниери. Напротив, в хармония с плавната работа на двигателя и трансмисията меко настроеният Koleos взема завоите със значително странично накланяне, започва да недозавива отрано и пренася комфортно своите пътници през дългите вълни по настилката. Пасажерите седят уютно в своите меки, подходящо оформени кожени кресла, наслаждават се на високото качество на материалите и на разточителния простор на всички места. Ако подкарате SUV модела по някое недобре асфалтирано трасе обаче, всякакъв уют изчезва. Тогава се чува тропане, сякаш Koleos има твърдо спортно окачване.
Що се отнася до вътрешната гъвкавост, моделът на Renault също не е съвсем убедителен. Например задната му седалка не се регулира нито надлъжно, нито по отношение на наклона на облегалката, не може да бъде поръчан проход за дълги товари, както и сгъваща се седалка до водача. Критики получава и бедният асортимент от системи за активна безопасност. Почти няма SUV модел от този формат, който да предлага по-малко.
По-модерно изглежда познатото от други модели на Renault арматурно табло. Наред с пъстроцветните контролни уреди тук доминира големият, изправен на късата страна, сензорен екран на винаги серийната инфо-развлекателна система. Той се разбира прекрасно със смартфоните и мрежата, но управлението му изисква известно търпение в началото.
Kodiaq – въодушевяващо добър
Може ли една Skoda да бъде въодушевяваща? Според нас, да. Вярно, че не е дизайнерско творение като CX-5 и не е луксозна като модела на Renault. Но този автомобил със 190 к.с. и двойно предаване просто прави много неща както трябва. Това започва още от първокласния вътрешен простор, който моделът дължи на консервативната си четвъртита форма. Както отпред, така и отзад вътрешните му размери на широчина (над 1,5 метра!) и височина (над един метър) са много по-големи, отколкото при CX-5 und 5008. Да не говорим за мястото пред краката на пътуващите отзад, които имат възможност да се изтягат на разделно плъзгаща се в диапазон от 18 см и много добре оформена задна седалка. Върху много добре оформените предните седалки със солидна странична опора се пътува само малко по-добре.
Също толкова добри са и онези детайли, за които сме писали много и които улесняват всекидневния живот. Като е започне от ясно изписаните контролни уреди, мине се през бързо разбираемата логика на управление при навигацията и климатика и се стигне до полезните екстри. Примери? Колкото искаш. Две жабки, места за дреболии с умно замислени гумени подложки, джобно фенерче в багажника, мрежи за багаж, чадъри, повдигащ се под на товарния сектор или разгъваща се стойка за чаши в падащата масичка отзад. Солидно изработеният SUV модел предлага дори WLAN свързване. Трябва да отбележим – и това е единственото, в което може да бъде упрекнат чешкият модел, – че всички тези удобства се заплащат допълнително. Дори в струващата 40 090 евро върхова версия трябва да бъдат инвестирани около 3000 евро, за да се достигне високото ниво на оборудване на CX-5 и Koleos.
Сигурно вече предполагате какъв ще е изходът на теста. Да, Skoda печели. Защото тук задвижването и ходовата част също се представят убедително. Въоръжен с адаптивни амортисьори (940 евро), Kodiaq вози своите пътници със съвсем плавно полюляване по всякакви настилки, докато предавателната кутия с два съединителя спокойно сменя предавките и тихият, но малко грубо работещ двулитров дизел отдава хомогенна тяга. Разходът от 7,8 л на 100 км също е съвсем приличен. Както и при 5008, един SCR катализатор (13,7 литра AdBlue) помага при редукцията на азотните окиси.
Звучи ви прекалено мирно и кротко? Тогава вижте по-внимателно измерените стойности. Kodiaq може да е голям и тежък, но не е тромав. Заедно с модела на Mazda той спринтира най-бързо, преминава с резки смени на посоката между конусите в слалома и спира много добра.
Така стоят нещата. Колкото и добри да са сами по себе си CX-5 или 5008, при по-внимателен поглед най-добър се оказва Kodiaq.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 - 445 точки
Изключително просторен и комфортен, Kodiaq впечатлява с носещи точки екстри и извънредно сигуро поведение на пътя. Единствено оборудването е сравнително бедно.
2. Mazda CX-5 D 175 AWD - 420 точки
С чевръсто поведение в завоите и с подкрепата на мощния си дизел, не твърде тесният CX-5 се нарежда зад модела на Skoda. Поздравления и за ниската цена.
3. Peugeot 5008 BlueHDi 180 - 417 точки
Чевръст, гъвкав, със силен мотор и елегантна външност, 5008 е сполучлив и много просторен SUV модел. С малко по-комфортно возене щеше да е на второто място.
4. Renault Koleos dCi 175 AWD - 375 точки
Koleos в никакъв случай не е слабак – а по-скоро комфортно акцентиран, спокоен по характер SUV модел, чийто луксозен интериор изисква съответното заплащане. Всичко това се оказва малко при толкова силна конкуренция.
Технически данни
1. Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 | 2. Mazda CX-5 D 175 AWD | 3. Peugeot 5008 BlueHDi 180 | 4. Renault Koleos dCi 175 AWD | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | 1968 куб.см | 2191 куб.см | 1997 куб.см | 1995 куб.см |
Мощност | 190 к.с. (140 кВт) при 3500 об./мин | 175 к.с. (129 кВт) при 4500 об./мин | 180 к.с. (133 кВт) при 3750 об./мин | 177 к.с. (130 кВт) при 3750 об./мин |
Максимален въртящ момент |
400 Нм при 1750 об./мин | 420 Нм при 2000 об./мин | 400 Нм при 2000 об./мин | 380 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,7 сек | 8,8 сек | 9,7 сек | 10,4 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,4 м | 37,5 м | 36,5 м | 37,3 м |
Максимална скорост | 210 км/ч | 208 км/ч | 211 км/ч | 201 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,8 л/100 км | 7,7 л/100 км | 7,4 л/100 км | 8,9 л/100 км |
Базова цена | 40 490 евро (в Германия) | 37 990 евро (в Германия) | 41 800 евро (в Германия) | 44 500 евро (в Германия) |
Ventsislav Drundev
Сравнете цените в България. Освен това CX-5 е от класа на Kadjar. Наскоро карах един такъв TCE 130 с доста екстри, включително мултимедия и навигация. Справи се доста добре, а цената на която е закупен е около €18000!!!