Вече с история, Duster преживява поредния еволюционен скок в развитието си
Може би тази статия щеше да започне с поредното клише за факта колко изгодна с оглед на това, което предлага, е Dacia Duster, когато навън заваля обилен сняг и започна да трупа. И така, и така… Бяла пелена вертикално и хоризонтално. В този момент дори най-луксозният затънал в преспите лек автомобил с цялото обаяние на високото си качество, свръхскъпите материали и дисплеи не би ви осигурил простата възможност за придвижване. Каквато, апропо, е основната функция на автомобила. Е, Duster това го умее, а с двойното си предаване и 21-сантиметров просвет в подобни ситуации се откроява отчетливо сред повечето автомобили по улиците. Предвид факта, че движението из нашите градове често изисква качества за офроуд (и тук не желая да изпадам в банални клишета, но такава е реалността), е ясно защо това е един от най-продаваните модели у нас.
Сложността на простите неща
Феноменът Dacia и по-специално Duster може да се изучава в университети по народно стопанство и от инженери специализанти в областта за ефективното автомобилно производство – защото да предложиш на пазара изгоден, но надежден автомобил, не е никак лесна работа. Както и останалите модели на Dacia, Duster разчита на произвежданата вече доста години зряла платформа B0 на алианса Renault-Nissan, която датира още от времето на Renault Clio II. Тя не е много сложна като конструкция и предлага възможност за намаляване на себестойността, затова, освен като база на автомобила, служи и като основа за изгодната му цена. При Duster тя е с удължено междуосие и следа и на практика му осигурява възможност да мигрира към компактния клас, надхвърляйки с размерите си модели като произвеждания на същата платформа Nissan Juke. Модифицирана за двойно предаване и използваща несложна конструкция на окачването на задния мост с напречни кръгли щанги, играещи ролята на носачи (във версията с двойно предаване), тя удивително добре се справя с предизвикателствата на неравния терен. Това пролича и от участията на български отбори в различни ралита на пресечен терен, като Balkan Breslau, със съвсем леко модифициран Duster.
Върху лед, сняг и пясък
Наскоро възможностите на модела ни бяха демонстрирани от пилота Димитър Илиев из криволичещите шосета в Осоговската планина над Кюстендил, покрити с комбинация от лед, сняг, асфалт и пясък. Утвърденият дизел 1.5 dCi на Renault може и да не е най-модерният агрегат на света (налице са още атмосферен бензинов 1.6 със 115 к.с. и турбо 1.2 със 125 к.с., както и LPG версия), но се справя с теглото от 1395 кг без проблеми, харчи малко и демонстрира дори спортни желания. Които пък са в унисон с асоциациите, внушавани от новия дизайн на модела, дело на екипа на българина Емил Касабов. Още едно достойно за изучаване постижение предвид факта, че Duster не може да си позволи сложните стилистични форми на моделите на Renault и Nissan – заради ограничените производствени разходи и диференциацията на марката като по-бюджетна от тях. Въпреки това новият дизайн на Duster определено създава впечатление за автомобил, излязъл от рамките на „бюджетността“, с по-сложни стилистични нюанси и по-задълбочено и по-динамично излъчване. Най-важните качества, като (пасивна и активна) безопасност и защита на пътниците, са запазени и дори развити с леките модификации на споменатата платформа и с предлаганата панорамна система от камери. Принос за това и за подобрения комфорт има новата кормилна уредба с по-директно предавателно число, изискваща по-малко усилия. Променена е архитектурата на интериора и по-специално на арматурното табло, което се е сдобило и с по-висококачествени материали. Простими на този фон и с оглед на изгодните цени (добре оборудван модел с дизелов двигател със 110 к.с. и двойно предаване се придържа към ниво от 35 000 лв. ) са недостатъци като осезаемия шум от двигателния отсек и свистенето, което зависи от натоварването и вероятно идва от всмукателния тракт на двигателя с принудително пълнене.
Междувременно платформата CMF, на която са базирани по-голямата част от новите модели на Renault-Nissan, също навлиза във фаза на зрялост и според компанията Dacia ще бъде използвана за моделите й от 2020 г. По-модерната модулна конструкция вероятно ще направи Duster по-високотехнологичен, а дали това ще означа изместване на ценностите и цените на марката, предстои да разберем.
Текст: Георги Колев
Снимки: Любомир Асенов