Първи впечатления от практичния седемместен семеен модел Lodgy Stepway
Вероятно няма да изненадаме никого с констатацията, че през последните години автомобилите на Dacia се отличават с практически ненадминато (поне на европейските пазари) съотношение между цена и предлагани качества. Има обаче нещо друго, с което румънската все по-често ни изненадва приятно – много от нейните продукти вече са не само изгодни, издръжливи, практични и функционални, но и по своему симпатични. Отличен пример за това са специалните модели Stepway, които доскоро се предлагаха единствено на базата на Sandero, но отскоро вече могат да се поръчат и при многофункционалните Dokker и Lodgy. Специално при Dacia Lodgy оборудването Stepway почти преобразява автомобила и от уравновесен седемместен транспортьор за нуждите на цялото семейство го превръща в автомобил за приключения, без при това да се загърбват вече познатите, безспорно впечатляващи функционални предимства на модела.
Характерни дизайнерски елементи
Отвън Dacia Lodgy Stepway се отличава от стандартните си събратя с редица характерни дизайнерски елементи: предна и задна броня в цвета на купето, защита на дъното отпред и отзад в сатенено-хромирана оптика, предни фарове за мъгла със сатенено-хромиран кант, черни защитни елементи на калниците, релси за багаж на покрива, нови корпуси на страничните огледала, както алуминиеви джанти в цвят Dark Metal. Отвътре Lodgy Stepway предлага специална тапицерия с бродерия и сини шевове. Циферблатите на контролните прибори и вентилационните отвори са получили декоративни кантове със същия син цвят, който се откроява и на централната приборна конзола.
Dacia Lodgy Stepway се предлага само с един двигател, който играе роля на дизелов флагман в гамата на румънската марка – отлично познатият ни dCi 110, който със своите 240 нютонметра максимален въртящ момент гарантира за отличната тяга при ускорение. Всъщност впечатлението от динамичните характеристики на този автомобил за пореден път ни напомня един факт за автомобилите на Dacia, на който повечето хора като че ли не отдават полагащото му се внимание, а именно че поради сравнително опростената си техника моделите на марката са значително по-леки, отколкото предполагат външните им размери. Така дългият 4,50 метра пълноразмерен ван от една страна предлага гигантски вътрешен обем и място за до седмина души, но от друга собственото му тегло се равнява на едва 1262 килограма, поради което дизеловият мотор не само успява да осигури адекватен темперамент, но дори създава удоволствие при по-спортно шофиране. Отлично подбраните предавателни числа на шестстепенната трансмисия също допринасят за това Dacia Lodgy Stepway да се ускорява убедително във всички оборотни режими, като същевременно с това разходът остава в радващо ниски граници – средно моделът изразходва около или малко над шест литра на сто километра, което е твърде добро постижение предвид неособено добрите аеродинамични показатели на каросерията. Именно от аеродинамично естество обаче са причините за донякъде завишеното ниво на шум в купето при по-висока скорост.
Иначе комфортът на пътуване е повече от приличен – ходовата част се представя убедително дори по пътища в подчертано лошо състояние на настилката, а вътрешният простор специално на първите два реда седалки напомня повече за малък бус, отколкото за обикновен ван. Спортните амбиции остават чужди на леко индиректно работещата кормилна уредба, но по-важното е, че поведението на Dacia Lodgy Stepway е сигурно и предвидимо, а поведението в завой е достатъчно стабилно. Защитата на каросерията и увеличаването на клиренса пък улесняват шофирането по черни пътища или разбит асфалт, позволявайки на Stepway да достигне малко по-далеч, отколкото останалите версии на Lodgy – кой казва, че вановете не обичат приключения?
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Dacia Lodgy Stepway е сполучливо допълнение към моделното семейство на достъпния и просторен седемместен ван Lodgy – благодарение на увеличения пътен просвет и защитните елементи на каросерията функционалността и издръжливостта на модела са допълнително подобрени, а доплащането спрямо стандартните модификации е в съвсем разумни граници. В допълнение към това 1,5-литровият дизелов мотор за пореден път прави отрадно впечатление с добър темперамент и скромен разход на гориво.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Dacia