Зад волана на третото поколение на румънския бестселър
Причините за възхода на Dacia на световните пазари отдавна не са тайна за никого. Маркетинговата стратегия на румънската дъщерна компания на Renault-Nissan заложи на прагматизма, предлагайки практични и достъпни продукти и спечели сериозен брой почитатели, които не се ръководят от марковия имидж, а от функционалността на това, което получават срещу парите си. Но това изглежда вече не е достатъчно, защото излизането на пазара на третото поколение на Logan и Sandero от 2008 година насам, бележи очевидна промяна в тази стратегия. Dacia се опитва да се раздели или най-малкото да промени „бюджетния” си характер и това личи най-ярко при Sandero Stepway.
Моделът в crossover стил демонстрира свеж и самоуверен дизайн, който му осигурява пълноценно присъствие на пътя. Sandero Stepway не се притеснява да изпъкне с модерните, привличащи вниманието детайли като светлинната графика на LED светлините, стъпвайки на основата на съвременната технологична платформа CMF (Common Module Family) на Renault-Nissan, която се използва и от актуалното издание на Clio. Благодарение на нея, Sandero и Stepway са в състояние да предложат възможности и удобства, които доскоро бяха немислими в базовите ценови сегменти – от достъпа и запалването без ключ, през електромеханичната ръчна спирачка и системата за следене на мъртвите зони до смартфон интеграцията чрез Apple CarPlay и Android Auto.
Комфортно окачване - независимо от състоянието на пътя
Модерната платформа е дала възможност на инженерите да постигнат и много по-добър баланс в поведението на пътя. Sandero Stepway предлага познатата и от предходните поколение невъзмутимост и комфорт при движение по пътища с лоша настилка, но колебанията на каросерията при динамичен стил на шофиране при него са значително по-малки независимо от внушителния клиренс от 174 мм.
Въпросната динамика определено е налице при варианта TCe 90 с трицилиндров бензинов турбоагрегат с 91 к.с. и шестстепенна механична предавателна кутия. Двигателят се предлага и в комбинация с автоматична CVT трансмисия, която е по-комфортно решение при предимно градска употреба, но определено подтиска темперамента на задвижващия тракт.
Интериорът на Sandero Stepway е доста просторен за представител на този клас, а функционалните форми на арматурното табло с голям централен екран са допълнени от семпли материали и солидно изпълнение. Контролните прибори и управлението на функциите са пределно ясни за всеки притежател на смартфон, а възможностите за интеграция и използване на персоналните устройства по време на път в новия модел са наистина находчиви и ефективни. Оригиналните идеи не се изчерпват с това – ако багажният обем от минимум 328 литра се окаже недостатъчен за семейния уикенд, релсите на покрива на Stepway могат изумително бързо и лесно да се трансформират в основен багажник с напречници.
Остава да видим дали основната идея – трансформацията на Stepway в пълноценен модел от гамата на Dacia, ще се окаже достатъчно оригинална и печеливша. На фона на преобладаващите напоследък потребителски вкусове, досегашния дял на Stepway в гамата на Sandero и съдейки по първите ни впечатления на пътя, crossover вариантът има всички шансове да се еманципира и да допринесе за промяната в имиджа на марката.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Въпреки че моделът на Dacia запазва до голяма степен достъпните си ценови равнища, създателите на Sandero Stepway са се постарали да го отдалечат максимално от това, което повечето хора влагат в понятието „бюджетен автомобил”. И са постигнали значителен успех както по отношение на външния дизайн и комфорта на возене, така и в многобройните находчиви решения, улесняващи модерното ежедневие.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Dacia