Първи впечатления от най-достъпния електромобил в Европа
Spring e най-достъпният като цена електромобил на българския пазар. Този факт сам по себе си може да се окаже достатъчен за мнозина, но ние се постарахме да разберем как се държи на пътя поредната ценова бомба на Daciа. Първи впечатления.
Цената на дадена стока е ключов фактор за нейния успех – това е известно на човечеството от древни времена и влиянието на този фактор продължава да се използва широко и ефективно и в модерните търговски практики. В същото време цената не е единственото, което решава дали даден продукт ще бъде приет добре от потребителите, а Dacia от години танцува виртуозно по тънкия ръб, разграничаващ изгодните от евтините автомобили, печелейки клиенти, пазари и добро име.
И така, какво получава потребителят, инвестирайки 33 100 лева в новия Spring? Базовото ниво на оборудване "Comfort" включва практически всичко, което се счита за необходимо, полезно и приятно в един съвременен автомобил – от климатичната инсталация, през мултимедийната система с Bluetooth връзка до модерните светлини и електрозадвижваните механизми на прозорците. Наред с неизбежните системи за контрол на поведението, безопасността на четиримата пътници се осигурява от общо шест въздушни възглавници, което също е добро предложение за този клас.
Без оглед на нивото на оборудването, синхонният тягов електродвигател на Spring предлага мощност от 33 кВт (44 к.с.), а капацитетът на литиево-йонната акумулаторна батерия с въздушно охлаждане и напрежение 240 V е 27,4 кВтч. Зареждането се осъществава с еднофазен ток, като времето за пълно възстановяване на заряда от стенен модул с мощност 3,7 кВт отнема около осем часа и половина. На бързозарядна станция и използване на (допълнителния) кабел CCS, мощността на зареждане достига 30 кВт, а зареждането от 0 до 80% отнема около час. Сами по себе си тези показатели звучат малко абстрактно, но допълнени от автономния пробег от 230 километра според WLTP и най-вече от възможността за изминаване на 305 километра в градски условия (WLTP City), превръщат тежащия под един тон електрически Spring в пълноценно превозно средство за градска употреба
Мощността от 45 к.с. е предостатъчна за града
По градските улици Spring демонстрира ускорение и динамика, които човек по принцип не очаква от возило с подобна мощност. Въртящият момент от 125 Нм е на разположение през цялото време и макар малката Dacia да не може да се мери (5,8 секунди от 0 до 50 км/ч) с големите електроспринтьори на пазара, бързите маневри по булевардите се извършват с лекота и без непосредствена опасност за неволно прекрачване на ограниченията на скоростта. До около 70 км/ч Spring ускорява повече от прилично, но по-нагоре става малко по-напрегнато. За междинното ускорение от 80 до 120 км/ч е необходима почти половин минута, но в рамките на валидните в Европа предписания за скоростта на движение по междуградските пътища, новият електромобил на Daciа се справя успешно и с изпреварванията.
При отнемане на натиска върху десния педал Spring не продължава изцяло по инерция, но степента на рекуперация при предсерийния модел, който имахме възможност да опитаме, не достига нивото, необходимо за управление „с един педал”. Това има своите предимства, защото прилича много на маниерите на автомобил с ДВГ и не изисква период за привикване. Като цяло настройките на взаимодействието между спирачната система и рекуперативния механизъм са сполучливи – също както и тези на окачването, осигуряващо типичния за Dacia отличен комфорт на возене въпреки малкото междуосие и дори на пътища с лоша настилка.
Доста високо разположени седалки
Вътрешното пространство е задушевно, но уютно. Отоплението се справя добре с ниските температури в пролетните утрини, а високо разположените седалки са добре оразмерени и удобни. Доста високото им разположение осигурява добра видимост, но липсата на възможност за регулиране във височина може да доведе до известни неудобства при хора с по-голям ръст. Същото се отнася и за волана, който иначе е лек и с подходящо за града сервоусилване и наред с четливите цифрови показания на контролните прибори и екрана на мултимедийната система на централната конзола осигурява удобно управление на автомобила и основните функции
Реакциите на кормилната уредба са по-скоро лежерни и в хармония с цялостния комфортен характер в поведението на пътя, което определено не поощрява твърде амбициозния стил на шофиране – също както и гумите Green-Max HP китайско производство.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Dacia отново са намерили интересна формула. Електрическият дебют на дъщерната марка на Renault съчетава ефектен дизайн в стил SUV, подходящи за градски условия компактни размери, прилична динамика и доста добър автономен пробег от 230 километра. Цената следва традициите на марката и с базовото си ниво от 33 100 лева е повече от интересна дори в държава без никакви стимули за покупка на електромобил.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов, Dacia