Насър Ал-Атия (Toyota) бе най-бърз в пролога
43-ото издание на рали „Дакар“ ни връща към далечната 1995 г., когато за последно стартовият списък е толкова къс. На фона на сътресенията, които моторспорт общността преживява напоследък обаче, провеждането на надпреварата е същински успех. 18 чартъра са били необходими, за да могат отборите да бъдат транспортирани до Саудитска Арабия преди затварянето на границата.
Въпреки всички логистични предизвикателства и сравнително краткия стартов списък „Дакар“ започва. И обещава запомняща се битка, тъй като големите играчи отново са на линия. Особено в категорията на мотоциклетистите, където заводските отбори продължават да инвестират огромни ресурси. Миналата година Honda и Рики Брейбек най-накрая сложиха точка на серията на КТМ от 18 поредни победи и целта на японците е това да не е единствено изключението, което потвърждава правилото. А правилото е, че КТМ винаги печели на финала. Трима бивши победители ще защитават честа на австрийската марка в лицето на Сам Съндърланд, Матиас Валкнер и Тоби Прайс.
Yamaha също ще участва в голямата битка, ако най-накрая късметът е на страната на Адриан Ван Беверен. Французинът бе на крачка от това да сложи край на състезателната си кариера след катастрофата миналата година, но намери сили да се върне в Саудитска Арабия за още един опит. Не изключвайте и Пабло Кинтанийа, който ще води атаката на Husqvarna. Чилиецът вече е бил два пъти на подиума и единствената му цел е победата.
Най-голямата новина в категорията на автомобилите преди началото на рали „Дакар“ бе, че Audi стартира заводска рали рейд програма. За дебютното участие на инголщатци обаче ще трябва да почакаме поне още година. Стартовият списък обаче съвсем не изглежда рехав въпреки отсъствието на голямата немска марка, която избра Свен Кант от X-raid за ръководител на своя проект. И заслугата за това до голяма степен е на новаците от Bahrain Raid Extreme. Финансирането на програмата идва директно от Персийския залив, но всичко останало е европейско – новият автомобил е дело на реномирания препаратор Prodrive, а зад волана му ще бъдат победителят при мотоциклетистите и автомобилите Нани Рома и деветкратният рали шампион Себастиан Льоб, който се завръща на „Дакар“.
Bahrain Raid Extreme вероятно няма да се бори за първото място в крайното класиране заради потенциалните проблеми с надеждността. Тя обаче е на ниво при другите два големи отбора – X-raid и MINI от една страна и Toyota от друга. Стефан Петерхансел и миналогодишният първенец Карлос Сайнц отново ще карат бъгито от Требур, а Насър Ал-Атия ще преследва втора победа с Toyota, след като през 2019 г. най-накрая изведе японците на върха.
В останалите категории има не по-малко впечатляващи имена – бившият заводски пилот във WRC Крис Мийк ще дебютира на „Дакар“ с бъгито Zephyr T3 на PH Sport, а двукратният DTM шампион Матиас Екстрьом ще кара също SSV, но на X-raid, като част от подготовката си за новия електрически офроуд шампионат Extreme E. При камионите отново КАМАЗ e абсолютен фаворит заради отсъствието на IVECO. Друг голям отсъстващ е петкратният победител Едуард Николаев, който този път не попадна в екипа на КАМАЗ и ще трябва да наблюдава отстрани как неговите съотборници Андрей Каргинов, Дмитрий Сотников, Антон Шибалов и Айрат Мардеев си оспорват първото място.
43-ото издание на рали „Дакар“ включва 12 състезателни етапа, като първият е на 3 януари и включва 277 км по часовник от Джида до Биша. Официалният старт обаче бе даден днес, като преди това екипажите минаха през дългия 11 км пролог. При мотоциклетистите най-бърз бе миналогодишният победител Рики Брейбек (Honda), а при автомобилите идентично време дадоха трикратният първенец Насър Ал-Атия и Брайън Барагуанат (Century Racing).