Трима гости от 80-те години, интерпретиращи различно и самобитно духа на своето време
Porsche 924 има един проблем – не, два. Защото Datsun 280ZX и Ford Capri предлагат повече: повече цилиндри, повече работен обем, повече оборудване и повече изключителност. Дали четирицилиндровият модел с transaxle схема на задвижване притежава най-спортния характер?
Планинският пейзаж сякаш пропълзява смразяващо в крайниците. Тук, до Мюнгстенския мост край Золинген, конят ви може да отиде в реката в буквалния смисъл. Най-високият железопътен мост в Германия прекрачва с широка 465-метрова дъга долината на река Вупер и сякаш наблюдава отгоре нашите три купета от 80-те години. За сравнението сме поканили Porsche 924 от 1983 г., Ford Capri 2.8i на същата възраст и Datsun 280ZX от 1980 г.
Всъщност най-стара е конструкцията на 924, който в хода на шумотевицата около 911 също поскъпва напоследък. При това той продължава да е същият модел, който през 90-те години можеше да бъде купен навсякъде за жълти стотинки и не беше желан от никого. Баналната причина: 924 не е 911, затова го наричаха подигравателно „Porsche за домакини”.
Двигател от лекотоварен модел
Вместо боксер отзад при него работи редови четирицилиндров мотор, скрит под дългия преден капак. И да, този мотор е едва ли не „трета ръка”. Отначало двулитровият агрегат задвижва Audi 100 и VW LT – точно така, лекотоварния модел. Независимо че мнозина натякват този факт, в действителност хората от Porsche са преработили мотора в спортен дух – разбира се, в рамките на възможното. Новата цилиндрова глава и инжекционната система Bosch K-Jetronic извличат от чугунения блок 125 к.с. Мощността се разгръща от ниски обороти, налице е и охота за по-високи – но все пак това не е расов спортен двигател.
При ходовата част нещата изглеждат по съвсем различен начин. Въпреки че е конструирана със стандартни компоненти от VW Golf и „костенурка”, тя е в състояние да понесе значително по-висока мощност (до 375 к.с. в 924 Carrera GTR) и задоволява всякакви спортни амбиции. Вълшебната думичка тук е transaxle. Благодарение на разполагането на трансмисията пред задния мост се получава балансирано разпределение на теглото от 48 : 52 процента.
Тази конструктивна схема не е откритие на Porsche. Още през по-миналия век De Dion-Bouton има конструкции на подобен принцип. През 1937 г. с Tipo 158 Alfetta инженерите от Alfa Romeo го прилагат в най-висшия състезателен клас – а Alfetta и до днес се смята за един от най-успешните състезателни автомобили. Съчетанието между стандартна техника от концерна и спортна ходова част при 924 се допълва от интериор, очевидно оформен под диктата на стремежа към икономии. Лостове и превключватели от Golf, почти никаква шумоизолация, твърд волан – но все пак една емблема с герба на Porsche покрива ключалката на жабката.
Качваме се в автомобила от снимките, доставен от автокъща Monheim-Car, нагласяме хубавите спортни седалки и поемаме по шосетата в планинската местност. Тук 924 се чувства добре и споделя това с водача си посредством ясни акустични сигнали. Двигателят тегли бодро от 3000 об./мин нагоре и продължава до 6000 без никакви необичайни прояви. Достатъчно е да погледнете волана – и кормилната уредба вече реагира и насочва 924 по идеалната линия. Като цяло това най-евтино за времето си Porsche може да се опише като „прозаично”. Подобно определение сигурно би се харесало на неговите конструктори, които са го препоръчвали като „автомобил с дълъг живот” и са му давали седемгодишна гаранция срещу пробив на ръжда. Освен това навремето 924 е имал най-дългия интервал за поддръжка – на всеки 10 000 км се сменя маслото, на 20 000 км се извършва проверка в сервиз.
Карета с модерна конструкция
Съвсем различен по характер е Ford Capri от третото поколение. Той непрекъснато иска нещо от вас. Воланът му трябва да се държи здраво и има нужда от водеща, силна ръка. Ходовата част с листови ресори на твърдия заден мост го прави „карета с модерна конструкция”, както се изразява собственикът на автомобила и колекционер на Ford Capri Раул Волтер от Кьолн. Той сигурно знае най-добре, все пак кара Capri вече 25 години. Показания тук модел Волтер използва за всеки ден – както през лятото, така и през зимата.
„Нали за това са направени автомобилите.” Прав е човекът. Цветовата комбинация синьо/сребристо е също така класическа, както типичната форма с дълъг преден капак и къса задна част. Още в завода пътният просвет на това Capri е намален с 25 мм, а за спазването на курса се грижат газови амортисьори Bilstein – които отзад не са така ефикасни, както на предния мост тип Макферсън.
Тази особеност може да ви докара мигове на уплаха, особено когато пришпорите 2,8-литровия V6 и надхвърлите 4500 об./мин. Тогава чугуненият мотор вдига мощността и въртящия момент на следващо, по-високо ниво – а задният мост изведнъж оживява. Чувствителният волан предоставя на водача всички възможности да се завърти напряко или повече, предлаганите само през 1982/83 г. тапицирани с алкантара седалки Recaro го държат здраво в обятията си, докато взема решението. В подобни моменти в тази качествено изработена кабина се появява усещане за състезание. Особено когато пилотът на Capri погледне към колекцията от „часовници” – и си спомни за пистовата кариера на модела от Кьолн. Повечето състезателни версии обаче са били преустроени с коаксиални пружини и амортисьори отзад (и един листов ресор от фибростъкло като алиби за регламента).
Много от притежателите на Capri са подсилили своя чугунен мотор, благословен с прилична здравина на материала – тук класическият тунинг бързо води до успехи. Най-солидният аргумент в полза на Capri е цената – под 20 000 марки са направо евтиния за онова, което клиентът е получавал.
За разлика от кьолнския спортист Datsun 280ZX никога не е бил евтин. Още при дебюта си той е струвал почти 30 000 марки. Върховата му версия с турбомотор и 200 к.с., с цена 59 000 марки, е била най-скъпият японски автомобил в Германия. Още при атмосферните варианти купувачите са получавали богато обзаведен модел с 2+2 места и много добри динамични характеристики. Покривни елементи от неръждаема стомана за предните и страничните колони, челното и задното стъкло, улеите за дъждовна вода и броните показват, че японците са имали сериозни намерения. Срещу доплащане от 3000 марки спектърът на приложение е можело да бъде разширен с тарга покрив.
На основния пазар в САЩ моделната серия Z бързо се превръща в най-продавания спортен автомобил. Екземплярът в кафяво-бежов металик на нашите снимки обаче е бил доставен и продаден в Германия. Той има навъртени само 65 000 километра и изглежда като едногодишен автомобил. „Първият собственик, млад лекар от Берлин, е запечатал всички кухини на този 280 веднага след покупката” – така сегашният притежател Франк Лаутенбах обяснява превъзходното състояние на любимеца си.
Обща черта за него и Porsche 924 е родствената връзка с професионален автомобил – редовият шестцилиндров мотор L28E е бил вграждан и във всъдехода Nissan Patrol. Моторният блок притежава гени от Mercedes-Benz – през 1966 г. Nissan придобива Prince Motor Company, която произвежда по лиценз и усъвършенства мотора M 180.
При Datsun 280ZX мощността му е 148 к.с., а платото на въртящия момент е на равнище 221 Нм. Коприненомеката работа на редовия шестак подхожда добре на комфортно настроената ходова част с лек ход на волана. С тези настройки японецът не достига спортния характер на 924, но като цяло се получава хармонична картина. Datsun 280ZX се чувства най-добре при дълги преходи – той е истински гран туризмо, превръщащ бързото, но спокойно шофиране в приятно изживяване. Обзаведеният в типично японски стил и онагледяващ дори на пипане еволюцията на пластмасите интериор е обърнат към водача. От централната конзола към него гледат кръгли уреди и го информират за температурата и налягането на маслото, напрежението при зареждане и астрономическото време.
Задната облегалка може да се сгъне и да отвори пространство за багаж, който би стигнал за ваканцията на двама души, отправили се на далечно пътешествие. Щедро предлаганото място е общо качество на трите модела, които изпълняват добре ролята на класици за всеки ден. Техните еластични мотори позволяват шофиране без чести превключвания – но могат да действат и по друг начин, когато дроселовата клапа се отвори напълно. Истински всекидневни спортисти, които все още може да се намерят на доста добра цена.
Заключение
Редакторът Кай Клаудер: Това трио ме изпълва с въодушевление. Porsche 924 играе ролята на автомобил за трайна употреба, изграден съгласно повелите на разума, Ford Capri с танцуващата си задница идеално олицетворява скъсването с буржоазните ограничения. Най-силно ме изненада Datsun 280ZX. Висококачествено изработен японски спортист с богата история – и бъдеще.
Текст: Кай Каудер
Снимки: Сабине Хофман
Технически данни
Datsun 280ZX (S130), произв. 1980 г. | Ford Capri 2.8i, произв. 1983 г. | Porsche 924, произв.1983 г. | |
---|---|---|---|
Работен обем | 2734 куб.см | 2772 куб.см | 1984 куб.см |
Мощност | 148 к.с. (109 кВт) при 5250 об./мин | 160 к.с. (118 кВт) при 5700 об./мин | 125 к.с. (92 кВт) при 5800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
221 Нм при 4200 об./мин | 220 Нм при 4300 об./мин | 165 Нм при 3500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,2 сек | 8,3 сек | 9,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
н.д. | н.д. | н.д. |
Максимална скорост | 220 км/ч | 210 км/ч | 204 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,8 л/100 км | 11 л/100 км | 9,5 л/100 км |
Базова цена | 16 000 евро (в Германия, съст. 2) | 14 000 евро (Capri 3.0 S в Германия, съст. 2)6 | 13 000 евро (в Германия, съст. 2) |