Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Datsun 280ZX, Ford Capri 2.8i, Porsche 924: Универсални бойци

17.11.2017 17:03

Трима гости от 80-те години, интерпретиращи различно и самобитно духа на своето време

Porsche 924 има един проблем – не, два. Защото Datsun 280ZX и Ford Capri предлагат повече: повече цилиндри, повече работен обем, повече оборудване и повече изключителност. Дали четирицилиндровият модел с transaxle схема на задвижване притежава най-спортния характер?

Планинският пейзаж сякаш пропълзява смразяващо в крайниците. Тук, до Мюнгстенския мост край Золинген, конят ви може да отиде в реката в буквалния смисъл. Най-високият железопътен мост в Германия прекрачва с широка 465-метрова дъга долината на река Вупер и сякаш наблюдава отгоре нашите три купета от 80-те години. За сравнението сме поканили Porsche 924 от 1983 г., Ford Capri 2.8i на същата възраст и Datsun 280ZX от 1980 г. 

Всъщност най-стара е конструкцията на 924, който в хода на шумотевицата около 911 също поскъпва напоследък. При това той продължава да е същият модел, който през 90-те години можеше да бъде купен навсякъде за жълти стотинки и не беше желан от никого. Баналната причина: 924 не е 911, затова го наричаха подигравателно „Porsche за домакини”.

Двигател от лекотоварен модел

Вместо боксер отзад при него работи редови четирицилиндров мотор, скрит под дългия преден капак. И да, този мотор е едва ли не „трета ръка”. Отначало двулитровият агрегат задвижва Audi 100 и VW LT – точно така, лекотоварния модел. Независимо че мнозина натякват този факт, в действителност хората от Porsche са преработили мотора в спортен дух – разбира се, в рамките на възможното. Новата цилиндрова глава и инжекционната система Bosch K-Jetronic извличат от чугунения блок 125 к.с. Мощността се разгръща от ниски обороти, налице е и охота за по-високи – но все пак това не е расов спортен двигател. 

При ходовата част нещата изглеждат по съвсем различен начин. Въпреки че е конструирана със стандартни компоненти от VW Golf и „костенурка”, тя е в състояние да понесе значително по-висока мощност (до 375 к.с. в 924 Carrera GTR) и задоволява всякакви спортни амбиции. Вълшебната думичка тук е transaxle. Благодарение на разполагането на трансмисията пред задния мост се получава балансирано разпределение на теглото от 48 : 52 процента.

Тази конструктивна схема не е откритие на Porsche. Още през по-миналия век De Dion-Bouton има конструкции на подобен принцип. През 1937 г. с Tipo 158 Alfetta инженерите от Alfa Romeo го прилагат в най-висшия състезателен клас – а Alfetta и до днес се смята за един от най-успешните състезателни автомобили. Съчетанието между стандартна техника от концерна и спортна ходова част при 924 се допълва от интериор, очевидно оформен под диктата на стремежа към икономии. Лостове и превключватели от Golf, почти никаква шумоизолация, твърд волан – но все пак една емблема с герба на Porsche покрива ключалката на жабката. 

Качваме се в автомобила от снимките, доставен от автокъща Monheim-Car, нагласяме хубавите спортни седалки и поемаме по шосетата в планинската местност. Тук 924 се чувства добре и споделя това с водача си посредством ясни акустични сигнали. Двигателят тегли бодро от 3000 об./мин нагоре и продължава до 6000 без никакви необичайни прояви. Достатъчно е да погледнете волана – и кормилната уредба вече реагира и насочва 924 по идеалната линия. Като цяло това най-евтино за времето си Porsche може да се опише като „прозаично”. Подобно определение сигурно би се харесало на неговите конструктори, които са го препоръчвали като „автомобил с дълъг живот” и са му давали седемгодишна гаранция срещу пробив на ръжда. Освен това навремето 924 е имал най-дългия интервал за поддръжка – на всеки 10 000 км се сменя маслото, на 20 000 км се извършва проверка в сервиз. 

Карета с модерна конструкция

Съвсем различен по характер е Ford Capri от третото поколение. Той непрекъснато иска нещо от вас. Воланът му трябва да се държи здраво и има нужда от водеща, силна ръка. Ходовата част с листови ресори на твърдия заден мост го прави „карета с модерна конструкция”, както се изразява собственикът на автомобила и колекционер на Ford Capri Раул Волтер от Кьолн. Той сигурно знае най-добре, все пак кара Capri вече 25 години. Показания тук модел Волтер използва за всеки ден – както през лятото, така и през зимата. 

 „Нали за това са направени автомобилите.” Прав е човекът. Цветовата комбинация синьо/сребристо е също така класическа, както типичната форма с дълъг преден капак и къса задна част. Още в завода пътният просвет на това Capri е намален с 25 мм, а за спазването на курса се грижат газови амортисьори Bilstein – които отзад не са така ефикасни, както на предния мост тип Макферсън. 

Тази особеност може да ви докара мигове на уплаха, особено когато пришпорите 2,8-литровия V6 и надхвърлите 4500 об./мин. Тогава чугуненият мотор вдига мощността и въртящия момент на следващо, по-високо ниво – а задният мост изведнъж оживява. Чувствителният волан предоставя на водача всички възможности да се завърти напряко или повече, предлаганите само през 1982/83 г. тапицирани с алкантара седалки Recaro го държат здраво в обятията си, докато взема решението. В подобни моменти в тази качествено изработена кабина се появява усещане за състезание. Особено когато пилотът на Capri погледне към колекцията от „часовници” – и си спомни за пистовата кариера на модела от Кьолн. Повечето състезателни версии обаче са били преустроени с коаксиални пружини и амортисьори отзад (и един листов ресор от фибростъкло като алиби за регламента).

Много от притежателите на Capri са подсилили своя чугунен мотор, благословен с прилична здравина на материала – тук класическият тунинг бързо води до успехи. Най-солидният аргумент в полза на Capri е цената – под 20 000 марки са направо евтиния за онова, което клиентът е получавал. 

За разлика от кьолнския спортист Datsun 280ZX никога не е бил евтин. Още при дебюта си той е струвал почти 30 000 марки. Върховата му версия с турбомотор и 200 к.с., с цена 59 000 марки, е била най-скъпият японски автомобил в Германия. Още при атмосферните варианти купувачите са получавали богато обзаведен модел с 2+2 места и много добри динамични характеристики. Покривни елементи от неръждаема стомана за предните и страничните колони, челното и задното стъкло, улеите за дъждовна вода и броните показват, че японците са имали сериозни намерения. Срещу доплащане от 3000 марки спектърът на приложение е можело да бъде разширен с тарга покрив. 

На основния пазар в САЩ моделната серия Z бързо се превръща в най-продавания спортен автомобил. Екземплярът в кафяво-бежов металик на нашите снимки обаче е бил доставен и продаден в Германия. Той има навъртени само 65 000 километра и изглежда като едногодишен автомобил. „Първият собственик, млад лекар от Берлин, е запечатал всички кухини на този 280 веднага след покупката” – така сегашният притежател Франк Лаутенбах обяснява превъзходното състояние на любимеца си.

Обща черта за него и Porsche 924 е родствената връзка с професионален автомобил – редовият шестцилиндров мотор L28E е бил вграждан и във всъдехода Nissan Patrol. Моторният блок притежава гени от Mercedes-Benz – през 1966 г. Nissan придобива Prince Motor Company, която произвежда по лиценз и усъвършенства мотора M 180.

При Datsun 280ZX мощността му е 148 к.с., а платото на въртящия момент е на равнище 221 Нм. Коприненомеката работа на редовия шестак подхожда добре на комфортно настроената ходова част с лек ход на волана. С тези настройки японецът не достига спортния характер на 924, но като цяло се получава хармонична картина. Datsun 280ZX се чувства най-добре при дълги преходи – той е истински гран туризмо, превръщащ бързото, но спокойно шофиране в приятно изживяване. Обзаведеният в типично японски стил и онагледяващ дори на пипане еволюцията на пластмасите интериор е обърнат към водача. От централната конзола към него гледат кръгли уреди и го информират за температурата и налягането на маслото, напрежението при зареждане и астрономическото време. 

Задната облегалка може да се сгъне и да отвори пространство за багаж, който би стигнал за ваканцията на двама души, отправили се на далечно пътешествие. Щедро предлаганото място е общо качество на трите модела, които изпълняват добре ролята на класици за всеки ден. Техните еластични мотори позволяват шофиране без чести превключвания – но могат да действат и по друг начин, когато дроселовата клапа се отвори напълно. Истински всекидневни спортисти, които все още може да се намерят на доста добра цена. 

Заключение

Редакторът Кай Клаудер: Това трио ме изпълва с въодушевление. Porsche 924 играе ролята на автомобил за трайна употреба, изграден съгласно повелите на разума, Ford Capri с танцуващата си задница идеално олицетворява скъсването с буржоазните ограничения. Най-силно ме изненада Datsun 280ZX. Висококачествено изработен японски спортист с богата история – и бъдеще. 

 

Текст: Кай Каудер
Снимки: Сабине Хофман

 

Технически данни

Datsun 280ZX (S130), произв. 1980 г. Ford Capri 2.8i, произв. 1983 г. Porsche 924, произв.1983 г.
Работен обем 2734 куб.см 2772 куб.см 1984 куб.см
Мощност 148 к.с. (109 кВт) при 5250 об./мин 160 к.с. (118 кВт) при 5700 об./мин 125 к.с. (92 кВт) при 5800 об./мин
Максимален
въртящ момент
221 Нм при 4200 об./мин 220 Нм при 4300 об./мин 165 Нм при 3500 об./мин
Ускорение
0 – 100 км/ч
9,2 сек 8,3 сек 9,6 сек
Спирачен път
при 100 км/ч
н.д. н.д. н.д.
Максимална скорост 220 км/ч 210 км/ч 204 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
9,8 л/100 км 11 л/100 км 9,5 л/100 км
Базова цена 16 000 евро (в Германия, съст. 2) 14 000 евро (Capri 3.0 S в Германия, съст. 2)6 13 000 евро (в Германия, съст. 2)
Коментари
comments powered by Disqus