4 милиона – толкова са S-класите, произведени от представянето на W 116 през 1972 г.
Всъщност тези редове са само началото. Кратко резюме на нещо по-голямо, защото срещата ни с конструкторите на S-класата показа, че този автомобил продължава да е един от изразите на това какво може серийното автомобилостроене. Затова ще му отделим повече внимание на анатомията му в следващи статии в раздела ни „Технологии“.
Откъде да започнем… противно на вече общоприетото, това няма да са системи за асистенция и свързаност. Може би е добре да отдадем нужното на добрия стар метал, защото именно той трябва да осигури безопасно място на пътниците. Това означава, че ще трябва да споменем за сложната каросерия, която е висш израз на металургично майсторство със сложния микс от екструдирани и лети, алуминиеви компоненти, както и високоякостни стомани, свързани с най-разнообразни високотехнологични методи. Или за серийното въздушно окачване, което променя характеристиките си в зависимост от условията на движение, както и за опционалното Magic Body Control, при което активни хидравлични елементи променят параметрите на окачването на всяко от колелата в името на възможностите за съчетаване на комфорт и динамика.
Ако пък надникнем под предния капак ще разберем, че тук всичко е ново. За първи път именно в S-класата се въвеждат двигателите, които обстойни ви описахме в поредицата ни „Новите двигатели на Mercedes“ . Като започнем от редовия шестцилиндров дизел в S 350d (286 к.с.) и S 400 d (340 к.с.) с каскадно пълнене, преминем през редовия бензинов агрегат стандартно с 48-волтова хибридна система в S 450 (367 к.с.) и S 500 (435 к.с.) и стигнем до осемцилиндровите мотори M176 и M 177 с работен обем от 4,0 литра за S 560 (469 к.с.) и S 63 AMG (612 к.с.), преминаващи в режим на работа с четири цилиндъра при частично натоварване и ниски оборотни диапазони. Последният модел разполага и със специфична система за задвижване на четирите колeла 4Matic+, в която междуосевият диференциал е заменен с ламелен съединител в името на динамичното разпределение на въртящия момент. Особено приятно впечатление прави разгъването на мощността на новия редови бензинов мотор M256, който в по-мощната си версия напълно заслужава абревиатурата 500. Запазени за дългите модификации остават двете версии на V12 мотора за S 600 (530 к.с.) и Mercedes-Maybach S 650 (630 к.с.)
Преди всичко тишината
Дори и в по-късите си версии вътрешността на новата S-класа предлага най-доброто от интериорния дизайн в момента с уникалното арматурно табло, придружено с два големи дисплея в обща плоскост. Принос за невероятното усещане в този автомобил има и новата функция Energizing comfort, създаваща неповторима атмосфера от съчетание на музика, масаж на седалките и осветление.
Каросерията може и да е последен стожер в случай на инцидент, но S-класата прави всичко възможно да не се стига дотам. Светлините вече са изцяло LED, а гамата от системи за асистенция включва възможност за автономно движение по магистрала и междуградски пътища при която автомобилът може сам да поема завоите като съобразява скоростта с характеристиките им. Той може и сам да намалява и увеличава скоростта на базата на данните от навигацията и пътните знаци и в случая на наличие на хибридна система и ECO режим да спира и ускорява в зависимост от профила на пътя. Тук наистина сте вече в бъдещето…
Текст: Георги Колев