Формула 1 да се развива постепенно, а не да се търсят революционните промени. Това е позицията, която шефът на McLaren Рон Денис представи в Бархейн на Бизнес форума в областта на моторните спортове.
С речта си Денис, който е изпълнителен директор на McLaren Group, заслужи бурни овации от страна на присъстващите, както и директни похвали от изпълнителния директор на Honda F1 Ник Фрай и боса на Red Bull Racing Кристиан Хорнър, които също представиха своите виждания на форума.„Вярвам, че най-славните страници от историята на Формула 1 предстои да бъдат написани”, обяснява Денис. „Докато е налице система, която гарантира оспорвани състезания посредством стабилност в правилата, насърчава свободата за производителите и толерира екологичната ориентация в съвременния свят, бъдещето на Формула 1 е сигурно.”
Според Денис от съществено значение е хората, отговорни за създаването на регулациите, да работят върху новите правила с идеята за тяхната стабилност в бъдеще. Не по-малко важен фактор за развитието на спорта е намаляването на разходите, но постепенно, а не посредством налагането на радикални мерки.
„Формула 1 продължава да трупа активи така, както го е правила през всички изминали години. Ние имаме нужда от правила, които да дават свобода на предприемачите, но и от правила, които гарантират оспорвани състезания”, продължава босът на McLaren. „Ако успеем да нагласим така тези правила, че да запазим сегашното ниво на разходи или дори да ги намалим допълнително, толкова по-добре. Защото всеки път, когато правилата се променят, противно на очакванията разходите се увеличават. Малките отбори за разлика от големите трудно се справят с по-високите финансови изисквания, те не отговарят толкова ефективно на промените, от което спортът губи.”
„Да, длъжни сме да коригираме правилата, тъй като светът се променя. Но същевременно имаме нужда от известна стабилност в тази посока, трябва да се работи последователно, а не да се търсят революционните промени”, категоричен е Денис.
Според 60-годишния англичанин Формула 1 не е застрахована от промените в климата и ФИА заслужава адмирации за усилията, които влага в тази насока. „Длъжни сме да отговорим на предизвикателствата, които средата ни задава. Както казах, подобни действия изискват промени в правилника. Ако развойната дейност по KERS (Kinetic Energy Recovery Systems, системи за възстановяване на кинетичната енергия) е правилно ориентирана, след време ще разполагаме с иновативна система, която позволява да използваме повторно енергията, отделяна при спиране, по начин, който да бъде възприет от серийните автомобили впоследствие. Формула 1 има съществена роля по отношение разпространяването на екологичните идеи, а ФИА прояви изключителна прозорливост да поеме по този път достатъчно рано.”
Според Денис промените трябва да бъдат достатъчно добре обмислени, за да не загуби Формула 1 статута си на най-престижната надпревара в света на моторните спортове. „Формула 1 трябва да остане на върха – във всяко едно естество, не само от техническа гледна точка. Ако някой ден отговорните за този спорт, в това число и феновете, започнат да се съмняват в това, сме загубени. Факт е, че трябва да направим Формула 1 по-евтина, но сме длъжни да действаме изключително внимателно.”
„Ако всички отбори на стартовата решетка имат изгода от това да участват, ако имат директна полза, ако и шестте водещи производители получават по-голяма възвръщаемост на инвестициите си - Mercedes-Benz и Daimler, разбира се, но и Ferrari и Fiat, Renault, BMW, Honda и Toyota, единствено тогава може да сме спокойни, че правилата в моторния спорт са благоприятни за развитието му.”
Според Денис желанието на Бърни Екълстоун за повече състезания през сезона е напълно резонно. Две условия обаче са задължителни за успешната реализация на този процес – максимум двайсет старта за година и запазването на достатъчно дълга зимна пауза.