Динамично развиващата се транспортна компания е назначила стотици нови служители
Модерни, светли офиси с разкошна зеленина и грамадни аквариуми, вградени в стените – всичко напомня за централа на компания от IT сектора или престижна PR агенция. И само красивият модел на камион в един от офисите подсказва, че се намираме в голяма транспортна фирма.
Основана през 1992 г., днес Discordia е една от водещите транспортно-логистични компании в Европа. Освен в София и Варна фирмата има оперативни центрове в Румъния и Украйна. Дейността й е фокусирана върху международния товарен транспорт и включва превозваческа, спедиторска и логистична дейност. Discordia бележи впечатляващ ръст по брой на служителите. Компанията заема челно място сред най-големите работодатели в сектора, като само за 2018 г. екипът на транспортния лидер е нараснал с 230 нови служители. От началото на годината до сега Discordia е увеличила екипа си с нови 180 специалисти, като към момента служителите й наброяват 1052, и затвърди позицията си на предпочитан работодател в сферата на международния транспорт и логистиката.
„Днес Discordia е в топ 3 на работодателите в транспортния сектор у нас по брой служители. Това за нас е огромна гордост и признание за всекидневните усилия, които полагаме, за да сме лидер във всяко отношение, обаче да си работодател, не е само привилегия, но и отговорност“ – сподели Христо Христов, изпълнителен директор на Discordia и един от десетте кандидати за приза „Мениджър на годината“ 2019.
„В Discordia винаги сме обичали предизвикателствата, защото те са факторът, който най-силно ни стимулира да сме иновативно мислещи и проактивни – продължава Христо Христов. „Но ключовата роля в успеха на компанията ни през годините със сигурност принадлежи на служителите. Стремим се да намираме подходящи попълнения за нашия екип и да търсим само качествени кандидати. Затова наш приоритет е да продължим да развиваме високоефективен модел на работа и постоянно да внедряваме най-новите програми за обучения и квалификация на служители, за да можем да отговаряме на всичките им нуждите и изисквания за успешно кариерно развитие.“
Благодарение на уникалните си бизнес практики и възможности за пълноценно кариерно развитие Discordia успява да привлича към екипа си млади специалисти, кадри със солиден опит и мениджъри от високо ниво. Discordia се позиционира като най-бързо растящата компания в транспортния сектор. За пълноценното развитие на екипа в компанията има внедрени система за оценка на развитието и компетенциите на всеки служител, индивидуално изготвени програми за обучение и външен коучинг за допълнителна специализация за ръководните позиции в компанията. Ръководителите в Discordia държат много на хората с изявен потенциал, затова се стремят непрекъснато да създават среда за работа, предлагаща висока добавена стойност за най-целеустремените и мотивирани служители.
Модерните офис пространства също са неизменна част от предимствата на Discordia. Само за последните 3 години транспортният лидер е инвестирал над 1,2 милиона лева в обновяването на всичките си офиси в България, Румъния и Украйна. Новият модерен дизайн на работните помещения изцяло отговаря на корпоративните ценности на Discordia, а именно откритост, да бъде зелена компания, която да е екосъобразна, и здравословна среда, която да предоставя на служителите необходимите комфорт и удобство независимо дали са в офиса или на път.
Над 93% от мениджърския състав са хора, стартирали без никакъв или с малък опит, а после израснали в компанията. Всички те неведнъж са преминавали през системата на Discordia за оценка на представянето, като лице в лице са влизали в диалог с по-опитните в компанията с цел развитие, интегриране и подобряване на уменията.
Планът на компанията за следващите 3 години включва увеличение на служителите с над 1000 души, инвестиции от над 200 млн. лв. и приходи в размер на 400 млн. лв.
Зададохме на изпълнителния директор на Discordia Христо Христов няколко въпроса, свързани с автомобилния парк
Господин Христов, как се развиваше вашият флот от тежки камиони през годините?
Христо Христов: Навремето, когато стартирахме преди 27 години, започнахме със стари автомобили, Skoda Europa, по-късно придобихме част от „Товарни превози – Варна”, където имаше КамАЗ, МАЗ, Skoda. Тогава работехме главно в държавите от бившия Съветски съюз и в Източна Европа. Налагаше се да поддържаме сериозна сервизна дейност – механици, монтьори и т.н. Това ни отнемаше много енергия и време, затова започнахме да купуваме западна техника, въпреки че тогава цените изглеждаха много високи.
През 1999 г. стартирахме с Volvo, ремаркетата бяха главно Schmitz и Kögel. Постепенно преустановихме сервизната дейност. С присъединяването към Европейския съюз перспективите се разшириха. Дотогава при влизане във всяка държава се налагаше да се попълват документи. Не можехме да инвестираме големи средства, защото не бяхме сигурни, че ще можем да ги изплащаме. През предишния период, когато поддържахме сервизи, бензиностанция снабдяване с гуми и т.н., осъзнахме, че е най-добре да изнесем тези дейности навън. Сега купуваме нови камиони и ги продаваме обратно точно когато навършат три години, като условията са договорени предварително.
Как изглежда автомобилният ви парк днес?
Христо Христов: В момента в парка ни присъстват три марки – Volvo, Scania и напоследък DAF, с които сключихме значителна сделка и смятаме да продължим да работим и през следващите години. Работили сме и с MAN, имаме желание и за сътрудничество с други фирми, но това зависи от възможностите на дилърите да изпълняват нашите условия с обратно изкупуване след три години. Понеже паркът ни непрекъснато се разширява, средната възраст на нашите камиони в момента е една година и три месеца. Така че автомобилната флота на Discordia е изключително млада, всички камиони са с Euro 6.
А как стоят нещата със сервизите?
Христо Христов: Ние работим с компании, които са глобални и имат сервизи навсякъде - става дума за производителите на камионите. Всички машини са в гаранция, затова поддръжката и обслужването им са поети от производителя. Според договорите щом се появи проблем с някой камион, хората от сервиза трябва да дойдат в рамките на четири часа и да установят проблема. Тъй като става дума за модерни машини с високи технологии, това изисква и съответната диагностична апаратура и диагностиката се извършва дистанционно, така че като дойде екипът, вече е наясно какво трябва да прави. За гумите този срок е два часа. Снабдяването, поддръжката и смяната на гумите са изцяло поети от Michelin, които управляват този сектор. Ако например в Швейцария е бил променен някакъв закон и грайферът трябва да е с един милиметър по-дълбок, хората от Michelin имат задължението да се съобразят с това и да направят съответните промени. За снабдяването с гориво имаме договор с Shell. От тях зареждаме не само в България, но и в цяла Европа.
Как подбирате моделите, с които работите?
Христо Христов: Всички автомобили, които поръчваме, са с ясна и строга спецификация, На първо място, те са с най-висок комфорт и с богато оборудване, но пък не са от най-мощните модели, а мощността им варира между 410 и 430 к.с. Производителите интезивно рекламират варианти с по-голяма мощност, но нашите тестове показват, че по-мощните версии са с доста по-висок разход на гориво, а това влошава значително финансовите показатели на компанията.
Освен това при по-нисък разход се изхвърлят по-малко вредни емисии. Така от факта, че камионът е нов, а спецификацията, включваща мощност, предавателни числа и т.н., е разработена много внимателно, следват както икономически, така и екологични ползи. Успяваме да докажем пред инженерните състави на компаниите производители, че нашите спецификации често са по-ефективни от онези, които те предлагат.
С увеличената печалба от икономията ние стимулираме хората и същевременно допринасяме за екологията. Нашите шофьори оценяват това и разбират, че са част от един бизнес, в който удоволствието от мощността трябва да отстъпи пред аргументите за повече ефективност.
С тази ефективност получаваме средства за по-добри офиси, по-високи възнаграждения и в крайна сметка допринасяме за благоденствието на цялото общество.
По-рано споменахте, че оборудвате камионите със системи за безопасност, които не са задължителни по закон?
Христо Христов: Да, те са сто процента оборудвани с такива системи. Интересуваме се и от алтернативни горива и системи за задвижване, но все още нещата са в проектна и експериментална фаза и няма устойчивост по отношение на показателите, надеждността, мрежите за зареждане и т.н. Важно е и дали ще важи правилото за обратното изкупуване. Щом се създадат условия, ние сме готови да преминем и към тях.
Смущават ли ви забраните за движение на дизелови автомобили?
Христо Христов: Нашите курсове са междудържавни и междуградски; ние транспортираме стоки до индустриалните зони, затова не сме засегнати от забраната за движение в центровете. Що се отнася до ограничаването на превозните средства без Euro 6, то не ни засяга, понеже, както споменах, всичките ни камиони са нови.
Интервю на редактора на auto motor und sport Владимир Абазов