Освен чисто естетическа стойност, дизайнът на един автомобил е неотменна част от неговия маркетинг. Понеже, след като разберем за съществуването на даден предмет, обвивката му първа става достъпна за възприятията, тя често е обект на обсъждане от редовите потребители. Просто всеки човек притежава усет за красивото, който копнее да разкрие пред останалите.
В наши дни рекламните специалисти често вмъкват в своите послания думи, описващи интензивни емоционални състояния. В основата им е заложено ангажирането на потенциалния клиент посредством собствените му чувства. Това в общи линии е и смисълът на дизайна, защото изключим ли грубата функционалност и влиянието на аеродинамиката, формите на един автомобил биват диктувани от твърде ирационални съображения.
Audi е изключително успешен германски автомобилостроител, предлагащ превъзходни продукти. В последните няколко години пазарният дял на баварците от Инголщат се покачва стабилно в Европа, Азия и Съединените щати – въпреки финансовата криза. Трудно е да се отрече, че имиджът на компанията също претърпя известни промени. През 80-те години на ХХ век мнозина все още възприемаха марката като олицетворение на скромния и порядъчен начин на живот, поставяйки я на едно стъпало с Opel и Ford. През 1991 година обаче Audi започна да прилага своя девиз Vorsprung durch Technik (на български – прогрес чрез технология) в сферата на дизайна, което даде началото на едно впечатляващо превъплъщение.
На автосалона във Франкфурт през 1991 година Audi показа концепцията Quattro Spyder, която накара публиката да избухне в овации. Хиляди бяха готови да сложат подписа си под празен чек, за да докопат екземпляр на двуместния спортист с алуминиева каросерия, двойно предаване и монтиран зад седалките 6-цилиндров задвижващ агрегат. Няколко седмици по-късно в Токио дебютира радикалният Avus Quattro, носещ 12-цилиндров мотор с 509 конски сили. За беда по онова време Audi не притежаваше авторитета да реализира серийното производство на подобни екстремисти. Едва 15 години по-късно четирите преплетени пръстена решиха да се заемат с това твърде рисковано начинание и създадоха изумителния R8.
Днес, повече от всякога, нашето съвремие издига в култ индивидуалния стремеж за отличие и изява. Очерталата се в края на миналия век тенденция попада в полезрението на пазарните специалисти и те бързо подхващат идеята за масови продукти, придаващи на собственика си повече социален статус. Водачите започват да се идентифицират с марката на своя автомобил и дизайнът се превръща в съществен фактор при покупката на ново превозно средство. За немските производители на луксозни модели става важно колите им да излъчват нещо повече от динамика и стил. За да предават посланието си непосредствено, те трябва да бъдат лесно разпознаваеми не само от експерти, но и от обикновени лаици.
BMW и Mercedes-Benz са утвърдени немски марки и отдавна носят върху предницата си символ, с който веднага биват асоциирани – “бъбреците” и звездата са добре познати гербове, които надали някой би объркал. Въпреки че Audi също притежава своя отчетлива емблема, в началото на XXI век амбициозните баварци от Инголщат си налагат разработването на цялостна концепция, която да внесе повече ред и последователност в дизайна на всичките им технологични творения. За тях е нужно двата края на каросерията да са ясно профилирани, а самото чело на автомобила да носи ярък, отличителен знак. Ето защо на автосалона в Женева през 2003 година дъщерната фирма на Volkswagen отбелязва 50 години от смъртта на последния пилот, спечелил състезание за Гран При за Auto Union – Тацио Нуволари (Гран При на Белград – на 3 септември 1939 година), представяйки спортната студия Nuvolari.
Концепцията се отличава с обрамчена в хром масивна радиаторна решетка, спускаща се от ръба на предния капак до най-ниската част на бронята – именно тогава удря часът на избраната да се превърне в икона за марката обърната трапецовидна маска, наречена Single-Frame. Отворената й паст почита състезателните болиди на Auto Union от 30-те години, с които Бернд Роземайер, Ханс Щук и Нуволари събират безброй победи в автомобилния спорт във времето, когато национал-социалистите го използват като средство за пропаганда на своите идеи.
A8 6.0L W12 е първият модел, пуснат на пазара с доминантната визия на Single-Frame. По-късно с него са оборудвани петвратият A3 Sportback, както и новото поколение на A6. С малко забавяне A3 и A8 също влизат в отбора с пълния си асортимент. А4 пък се присъединява едва след своя фейстлифт в края на 2004 година, а последен се включва компактният Audi TT. Докато обозначените с латинска буква A модели носят по-мека и хармонична решетка с хоризонтални ламели, при серията Q тя е издължена и носи вертикални линии, за да подчертае високата им проходимост. Спортният R8, от друга страна, притежава по-ниска и полегата предница.
Понастoящем трите водещи немски производители, ангажирани в луксозния клас, Mercedes-Benz, BMW и Audi, се подчиняват напълно на клиентските изисквания – баварците уголемиха размерите на своите “бъбреци”, Mercedes-Benz започнаха да поставят все по-често огромна звезда върху предната маска на своите модели, а Audi демократизира агресивната муцуна на Single-Frame. Впрочем компаниите прибягват до тези мерки и в името на собственото си оцеляване, защото сред многобройните предложения ще просъществува само този, който умее бързо да разпространява посланието си.
Макар да крият огромен потенциал, за който говори оригиналното четириврато купе CLS например, швабите все още са твърде консервативни и предпочитат постепенно да еволюират моделите си. Дизайнерите на BMW, начело с Крис Бенгъл, пък жестоко се опариха с пускането на нестандартна седма серия през 2001 година и още ближат рани. Това, което в наши дни различава Audi от своите съперници по отношение на дизайна, е очевидният стремеж на инголщатци да унифицират визията на автомобилите си. Впрочем други фирми също се опитват да проектират модели, делящи сходни по форма компоненти като предната маска – пример – асортимента на Ford.
По думите на отговорния за марките Audi, Seat и Lamborghini, Волфганг Егер, “принадлежността на дадено превозно средство трябва да бъде разпознаваема дори от 200 метра разстояние... Затова всеки наш модел ще се сдобие с непогрешима физиономия”. Шеф-дизайнерът на Audi, Щефан Зилаф, допълва: “В бъдеще дневните светлини също ще подпомагат разпознаването на моделите ни”. Пионер в това начинание бе екзотичният R8, оставящ кръвожадно впечатление именно заради извивката на светещите полупроводници. Поредицата светодиоди може да въздейства и по-неутрално, когато се намира в горната част на самия фар, както е при Q5.
В последните няколко години европейските пътища бяха наводнени от аудита с хищно изражение и гневен поглед. Компанията от Инголщат започна да трупа черни точки заради раздразнението на водачите, “подпирани” все по-често от закичена с четири пръстена “сърдита” предница. За част от шофьорите кошмарът на предишни пътни инциденти се връща с пълна сила при появата на маската Single-Frame в огледалото за задно виждане. Проблемът за повечето непрофесионални водачи изглежда е разграничаването на 12-цилиндровия A8 от дизеловия A3 например, тъй, като благодарение на мощната радиаторна решетка и ярките светодиоди, в анфас двата модела изглеждат почти еднакво заплашително. Особено преувеличени са чертите на всъдехода Q7, който заради мощните си габарити неволно кара човек да се отдръпне, когато бавно минава покрай него.
В реда на нещата е агресивното оформление на баварските автомобили от Инголщат да допада повече на водачи с агресивно поведение на пътя. Макар да няма статистически данни за такава зависимост, смело можем да твърдим, че сред собствениците на Audi има и доста такива, които възприемат автомобила си като крепост и считат пътя за бойно поле. За тях е важно да се докажат по какъвто и да било начин, а управляването на превозно средство със смразяващ поглед представлява перфектна възможност да изразят засилената си потребност от власт и превъзходство над останалите.
Изобретените на Скандинавския полуостров дневни светлини първоначално си поставят за цел да привлекат вниманието на движещите се в насрещното платно превозни средства. LED-светлините на Audi правят по-силно впечатление, когато се появят в лявото странично огледало, призовавайки ни настойчиво да освободим пространство, за да бъдем изпреварени. В автомобилния жаргон светещите полупроводници насмешливо започнаха да бъдат упоменавани като “коледна украса”, а тяхното разпространение доведе до бързото им обявяване за постмодерен кич.
Нормално е собствениците на Audi да отхвърлят всички упреци от този род. По-важна за тях е последователността, с която баварците от Инголщат следват своята дизайнерска линия, характерната за нея класическа елегантност и плавния преход между отделните моделни семейства. Тази нагласа може да бъде обяснена с факта, че като цяло потребителите отдават повече тежест на дизайна, след като са закупили новия си автомобил, а преди покупката тачат повече неговото техническо съвършенство. Сред популярните марки, които не налагат на моделите си убедителни общи белези, обаче ще откриете твърде много примери за не особено рентабилно съществуване – за Европа е достатъчно да споменем Toyota и Opel. Едно е сигурно – стратегията на Audi преживява невиждан пазарен успех, защото дори в условията на световна рецесия автомобилите с четири пръстена в челото се харчат като топъл хляб. Не е изключено прогресът на германската марка да се дължи до известна степен и на нейната универсална дизайнерска концепция.
Всеки от нас има право на мнение, бил той дизайнер, конструктор или масов потребител, тъй като всеки сам преценява на кого да симпатизира. Сполучливо или не, съчетанието на Audi обаче притежава едно безспорно предимство – намръщеният поглед и лакомата радиаторна решетка Single-Frame предизвикват инстинктивна реакция у наблюдателя и мигновено привличат неговото внимание. Именно тук се крие разковничето на цялата интрига: за да бъдеш запомнен на сцената, трябва да се открояваш, да стърчиш пред останалите, за да бъдеш забелязан от публиката. Феновете на марката с тъга си спомнят 2005 година, когато бе прекратено производството на ултралекия A2. Алуминиевият модел бе малък, интелигентен и безкрайно ефективен (коефициент на въздушно съпротивление 0,25 и среден разход на гориво от 2,99 литра на 100 км). И макар през 2002 година ръководещите проекта да са удостоени с наградата за дизайн на Германия, външността на A2 бе ампутирана от всякаква емоция и това в крайна сметка допринесе за неговата гибел.
Мнозина се отказаха от Audi заради твърде експресивните им дизайнерски похвати, но и доста нови клиенти бяха спечелени именно благодарение на иновативния подход към екстериора. Като цяло напредъкът на инголщатци в технологично и качествено отношение през последните няколко години е тема, която все по-рядко подлежи на градивна критика. Действително, моделите на компанията си приличат повече от тези на Mercedes-Benz или BMW и значително по-често биват обърквани. Дали обаче това има някакво значение за дъщерната фирма на Volkswagen, щом принадлежността им бива изяснена толкова по-бързо? Стратезите на Audi отдавна са открили своята истина: дизайнът на интериора е този, който разграничава съществено отделните автомобилни класове, а собственото превозно средство бива възприемано именно отвътре. В това отношение инголщатци наистина не биха си позволили експерименти.
KOSMOPOLIT
Момчета първо прочетете малко за LED технологията за да си имате напредстава когато говорите, а отностно AUDI цифрите говорят т.е. продадените автомобили и темпа на разстеж на продажбите.
Speeder
Поздрави за страхотната статия! Да не повярваш, че е написана от български журналист.
koko
mutrenski trakalqsnici
BITburger
G-n :) nyamam namerenie da se zayazhdam s Vas.Kato privarzhenik na germanskiya nauchnotehnicheski genii, imam ednakvo otnoshenie kakto kam Audi taka i kam BMW,Mercedes Benz,VW i Porsche.Tova koeto iskam da izrazya e , che osven dizaina tech.cspec./vazmozhnostite/ se vzimat sashto pod vnimanie kogato se govori za uspeh .A shto se otnasya do sportnite modeli nali imenno parvo na tyah se vnedryavat inovatziite i sled tova v seriinite grazhdanski avtomobili.
шебека
:) според мен на а4 гирляндите светят доста силно
:)
Пич, не се изказвай неподготвен, статията е за дизайна на Audi, а не за възможностите на техните пистови модели!
BITburger
Prez poslednite nyakolko godini v Le Mans 24Hour race ,American Le Mans Series,Sebring 12 Hour race modelite na Audi R10 TDI i R8 pokazvat na kakvo sa sposobni. Pobedite v tezi nadprevari na kakvo mislish , che se dalzhat - na mashinite ili na tehniya super pilot Frank Biela?
:)
Извинявайте Audi фенове, обаче вашата любима марка направо си унифицира моделите. А4 и А6 са толкова еднакви, че ако нямаш рулетка да ги премериш, трудно можеш да разбереш кое е 4 и кое е 6. А прословутите LED светлини, лично според мен са БЕЗПОЛЕЗНИ! Имам съседка, която кара черно R8 вече година и мога само да кажа, че едни коледни лампички светят по-ярко и силно от тези диодни измишльотини. Безспорно Audi правят добри автомобили, но това уеднаквяване и техните \"иновации\" не са похвали, а за ожалване!