Немският концерн Volkswagen Group трябва да плати глоба от 4,3 млрд. долара
През септември 2015 Volkswagen призна манипулиране на стойностите на емисиите с изгорели газове на дизеловите двигатели, преди това бяха публикувани обвиненията на Американската агенция за опазване на околната среда EPA. Оттогава скандалът се разрасна. Сега ние ви предлагаме най-актуалното за „дизелгейт“.
10.1.2017 – VW е изправен пред споразумение с американските власти
В спонтанно съобщение Volkswagen публикува проекта за споразумение с Американското министерство на правосъдието и митническите власти на САЩ. То предвижда санкция в размер на 4,3 милиарда щатски долара, както и други мерки за укрепване на системите за спазване и контрол, включително назначаването на независим надзорен орган. Освен това проектът съдържа признаване на вината, както и описание на фактите, въз основа на които са наложени глобите. Бордът на директорите на VW и управителният съвет ще трябва все пак да одобрят проекта, което ще се случи най-късно в сряда, 11.01.2017. Американските власти и съответните съдилища трябва да одобрят проекта в окончателната му версия.
До този момент VW е отделил 18,2 милиарда евро за последствията на скандала с отработените газове. Тази сума е предвидена за плащане по обезщетения и глоби по спорове на гражданското право. "Ако трябва да направим сравнение, задълженията за плащане се очаква да надхвърлят съществуващите отчисления в резервния фонд, с което надхвърлят финансовите разходи", съобщи VW.
За VW холдинга Porsche SE, споразумението означава отрицателно въздействие върху приходите на концерна през 2016. Към днешна дата се очаква резултатът от допълнителния данък да бъде от 1,4 до 2,4 милиарда евро.
10.1.2017 – Главните свидетели утежняват положението на Диис и Винтеркорн
По информация на NDR, WDR и Зюддойче Цайтунг властите в САЩ са поискали за главни свидетели най-малко петима служители на VW. Двама от тях, които са от средния ешелон мениджмънт, отправиха тежки обвинения към бившия изпълнителен сиректор на VW Мартин Винтеркорн и шефа на VW марката Херберт Диис: "Винтеркорн и Диис са били информирани в края на юли 2015 за манипулиране на измерването на вредните емисии при дизеловите автомобили в САЩ", пише Зюддойче Цайтунг. Концернът държи на досегашното изложение, въз основа на което манипулациите са станали известни на американските власти, след като ръководството е получило информация за това. Дори и обвиненията срещу Херберт Диис да са неверни. Диис 1 юли 2015 минава на работа във Волфсбург и оттогава е отговорен за марката Volkswagen. След аферата Мартин Винтеркорн подаде оставка през септември 2015.
09.01.2017 - ФБР арестува VW мениджър
Както съобщи Ню Йорк Таймс, ФБР арестува в събота във Флорида, мениджър на VW, който трябва да е замесен със скандала по отработените газове. Той трябваше да бъде доведен на разпит в понеделник в Детройт. Вестникът се позовава на информацията на две доверени лица. Адвокатът на задържаното лице и представителството на VW за Америка не коментираха инцидента.
5.01.2017 –Южна Корея наложи забрана върху продажбите
Общо 10 модела на Porsche, BMW и Nissan вече не могат да се продават в Южна Корея. Като част от VW скандала с отработените газове, Южна Корея започна проверка на документите на чуждестранните автомобилостроители. Министерството на околната среда наложи глоба в размер на 5,7 милиона евро.
21.12.2016 – KBA обяви всички одобрения за EA 189
Федералната агенция за автомобилен транспорт (KBA) обяви последните одобрения за преоборудване на засегнатите от скандала с отработените газове EA 189 дизел. Последно липсват още разрешителни за 2.0 TDI със 130 кВт. "Ние възнамеряваме до края на годината да предложим технически решения", заяви говорителят на VW. Собствениците на засегнатите автомобили ще бъдат уведомени до началото на 2017 и след това ще могат да си резервират час в сервиз. 2.0 TDI ще получат актуализация на софтуера, за чието изпълнение са необходими от 20 до 30 минути. Инсталиране уред за изправяне на потока и актуализацията на софтуера на 1.6 TDI ще отнеме около един час.
Федералната агенция за автомобилен транспорт (KBA) разреши преоборудването да се извърши в 28 страни от ЕС и в някои други страни като Австралия, Норвегия, Швейцария и Тайван. Изключение правят 1,2 милиона автомобила Skoda, които са засегнати от скандала: тук отговорен орган е британският VCA.
В Германия са засегнати 32 000 автомобила с 1.2 TDI. Концернъта има 700 000 автомобила с 1,6 литрови двигатели под капака. Най-големият дял държат двулитровите версиите с 1,88 милиона автомобила в цяла Германия.
В световен мащаб от скандала с отработените газове са засегнати 10,2 милиона автомобили на концерна VW, към тях се числят автомобилите в САЩ ,Канада и приблизително 100 000 дизели на VW в Южна Корея. По-голямата част са 5,5 милиона на VW. Seat и VW товарни автомобили са около 0,75 милиона автомобила. При Aud, 2,3 милиона автомобила са оборудвани с манипулиран EA 189.
21.12.2016 – Американският компромис за големия дизел приключи
След месеци на борба с американските власти VW намери компромис за дизеловите автомобили с по-големи двигатели, засегнати от скандала с отработените газове. VW планира да изкупи обратно около 20 000 от общо 80 000 автомобила с 3.0-литрови двигатели с нелегални системи са отработени газове. При това става дума за VW и Audi модели с година на производство от 2009 до 2012. При останалите 63 000 автомобила, произведени от 2013 до 2016, VW има все още шанс да преоборудва автомобилите с нова изпускателна система. Ако преобразуването не успее, тези автомобили също ще бъдат изкупени обратно. Засегнати тук са VW Touareg, Porsche Cayenne и Audi модели с двигател второ поколение 3.0 TDI. Като цяло се предвижда най-малко 85% от автомобилите да съответстват на законовите условия, или да изчезнат от улицата, тъй като съществува опасност от по-нататъшни глоби. Наред с обратното изкупуване и ремонта, концернът трябва да плати 225 милиона долара на един фонд за опазване на околната среда и подпомогне с 25 милиона долара, налагане използването на автомобили с нулеви емисии.
20.12.2016 – VW се споразумя за милиарди в Канада
Volkswagen се споразумя в Канада относно скандала с отработените газове, но това трябва все пак да бъде потвърдено от съда. VW и Audi трябва да изплатят на канадските собственици на автомобили до 2,1 милиарда канадски долара (1,5 милиарда евро) за уреждане на съдебните спорове за манипулираните тестове на емисиите. Ситуацията в САЩ е по-различна. Тук решението за големите дизелови 3,0-литрови двигатели все още е висящо.
7.12.2016 – Глоба за нарушение на реда в Южна Корея / дело в ЕС
VW получи в Южна Корея известие за санкция в размер на 30 милиона евро. Автомобилният концерн е правил между 2008 и 2015 заблуждаваща реклама, в която се говори за екологично чисти автомобили. Както съобщи списанието Мениджър, VW е мамил потребителите "с невярно и подвеждаща реклама". Освен това прокуратурата е трябвало да събере сведения срещу централата на VW, срещу филиала и срещу петима мениджъри.
Нойе Оснабрюкер цайтунг (NOZ) пише, че ЕС ще събира сведения срещу шест държави заради устройствата за изключване при дизелови модели на VW. За източник на информацията вестникът посочва евродепутата Йенс Гизеке (CDU), който е член на комисията за разследване на скандала с отработените газове към Европейския парламент: "Комисията започва процес относно нарушение на договора в сряда." Съгласно директива на ЕС от 2007 тези устройства за изключване са били незаконни. Въпреки това, не е съвсем ясно какво устройство всъщност е за изключване.
18.11.2016 – VW съкращава персонал
До 2020 г. Volkswagen ще съкрати в целия концерн до 30 000 работни места, от които около две трети в Германия. Това е част от бъдещия план, за който са се споразумели работническият съвет и управителното тяло. Няма да се стигне до принудителни съкращения. Като цяло, VW иска да спести 4 милиарда евро, но едновременно с това възнамерява също така да ги инвестира в заводи и нови модели.
16.11.2016 – Споразумение в САЩ за трилитровия дизел
Както съобщава сайтът за новини на Bloomberg, EPA, CARB и VW може би ще се обединят, когато става въпрос за ремонт и обратно изкупуване на автомобили с 3.0 TDI. На около 60 000 автомобила Audi, Porsche и VW софтуерът ще бъде актуализиран. Концернът ще трябва да подготви оферти на собствениците на още 19,000 автомобила, за обратно изкупуване. С това ъпгрейдване на софтуера на 60 000 автомобила компанията спестява около 4 милиарда долара в сравнение с опцията за обратно изкупуване, съобщават осведомени пред Bloomberg. Споразумението все пак може да се провали; на 30 ноември Volkswagen трябва да е провел изслушване. Концернът все още не е постигнал споразумение с адвокатите, които съдят VW за обезщетение и Федералната търговска комисия (FTC). Адвокатите и FTC настояват Volkswagen да изкупи обратно всички автомобили с 3.0 TDI, според Bloomberg.
14.11.2016 – VW търси приемник на Щадлер
Volkswagen подготвяше евентуална подмяна на Руперт Щадлер като шеф на дъщерното дружество на VW - Audi. Управителният съвет на VW говореше за "възможни кандидати правоприемници, в случай че те освободят Щадлер", се казва в съобщение на Spiegel. Добри шансове имат изпълнителният директор на Opel Карл Томас Нойман и бившият председател на борда на директорите на Skoda Винфрид Валанд, добави още Spiegel.
17.11.2016 – Открита е софтуерна измама на Audi
Одитори на Калифорнийските служби за опазване на околната среда CARB са регистрирали софтуерна измама при Audi, която редуцира емисиите на CO2 на изпитателния стенд: Ако воланът се завърти повече от 15 градуса, потреблението се увеличава. Манипулацията се отнася за модели на Audi с автоматична трансмисия AL 551.
7.11.2016 – Прокуратурата събира доказателства срещу шефа на управителния съвет Пьоч
Прокуратурата в Брауншвайг е удължила своите разследвания срещу VW шефа на управителния съвет Пьоч, относно съмнения за манипулиране на пазара. Досега обвиненията по делото бяха срещу бившия изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и сегашния шеф на марката Volkswagen, Херберт Диис. Като бивш финансов шеф Пьоч е манипулирал капиталовите пазари, при което той е информирал твърде късно за измамата с отработените газове.
4.11.2016 –1.6-литровите TDI могат да бъдат пренастройвани
Федералната агенция за автомобилен транспорт (KBA) е издала одобрението си за пренастройване на двигателя EA189 с 1,6- литров работен обем. Клиентите са уведомени от Volkswagen и могат да си запазят час в сервизите. В ремонтните работилници ще бъде извършена нова актуализация на софтуера и инсталиран уред за изправяне на въздушния поток. Според VW, престоят в сервиза продължава около 1 час. Със сервизна акция са засегнати приблизително 2,6 милиона автомобила в Германия.
Федералната агенция за автомобилен транспорт (KBA) е дала разрешение за последните засегнати от скандала двигатели EA189 на моделите с 1,2 и 2,0-литрови агрегати.
21.10.2016 – Audi трябва да изкупи обратно 25 000 автомобила
Дъщерното дружество на VW вероятно ще трябва да изкупи в САЩ, обратно 25,000 автомобила. По информация на Spiegel разходите за това мероприятие възлизат над 1 милиард евро. След предварителните разговори с Американските власти се оказва, че моделите оборудвани с шест-цилиндров двигател от първото поколение, не подлежат на преоборудване, именно затова тези автомобили, кросоувърите от тип Q7, Audi ще трябва да изкупи обратно.
26.09.2016 – Стефан Книрш, член на управителния съвет за техническо развитие, напуска Audi
Книрш е започнал в Audi през 1990 и работи там до 1996. След което работи за Porsche и Pierburg, а през 2013 той се връща обратно при Audi, където до средата на 2015 ръководи развойната дейност по трансмисията. От 1 януари 2016 като доктор на инженерните науки става член на управителния съвет, отговарящ за развойната дейност на Audi. По информация на Audi, Книрш подаде оставка от поста си и веднага напусна компанията по взаимно съгласие с управителния съвет. Преди това е бил обвинен, че е бил наясно с манипулациите в дизеловите двигатели, след като той го е признал.
26.09.2016 – Информация в медиите: Нови обвинения срещу Винтеркорн
Вестник "Билд ам зонтаг" съобщава, че бившият изпълнителен директор Мартин Винтеркорн е оповестил два месеца преди обявяването на аферата с отработените газове, за манипулациите в дизеловите двигатели. Вестникът се позовава на свидетелски показания. В момента кантората на Джон Дей събира доказателства в концерна Volkswagen за изясняване на аферата с отработените газове.
Междувременно "Ханделсблат" съобщава в понеделник, че по време на проверката на Джон Дей не бе установено "нищо утежняващо" срещу изпълнителния директор на Audi Руперт Щадлер. Щадлер е бил разпитван в сряда от следователи в кантората в САЩ, след което в петък трябва да представи доклад пред управителния съвет. Според Handelsblatt запознати със случая лица са заявили: "Досега на компанията нищо не е представено, което да наложи освобождаването на Щадлер."
21.09.2016 – Audi очевидно участва повече в дизелгейт
Според разследване на NDR, WDR и Зюддойче цайтунг, години наред инженерите на Audi са извършвали софтуерна манипулация на 3-литровите V6 дизели. Това е установила адвокатска кантора Джон Дей по време на разследването им в хода на аферата с изгорелите газове. Но не само това: инженерите на Audi „имат съществено участие при манипулациите в концерна-майка VW", продължава Зюддойче цайтунг. Много актуална стана една находка на следователите, един имейл от 2007, в който инженер на Audi пише на по-широка група мениджъри от екипа на автомобилния гигант: "съвсем без шмекеруване" няма да стане да отговорим на американските ограничения. В четвъртък и петък, Управителния съвет на Audi ще се занимава с разследването. В същото време, прокуратурата на Мюнхен II проверява, дали съществува първоначално подозрение за разследванията. Управителят по развойната дейност на Audi - Стефан Книрш бе освободен временно от длъжност.
20.09.2016 – Изпълнителният директор на Audi-Щадлер е бил разпитван от вътрешни следователи
Според съобщения на Шпигел, Изпълнителният директор на Audi - Рупърт Щадлер е заподозрян по показания на свидетели. Именно за това, натоварените от Управителния съвет вътрешни следователи на кантора Джон Дей са разпитали Щадлер доста обстойно в продължение на няколко часа. Според свидетелските показания Щадлер е знаел за използването на забранения софтуер още през 2010. Говорител на Audi не коментира.
25.08.2016 – Volkswagen иска да помогне на търговците в Северна Америка
Според съобщение в пресата на Volkswagen за Америка разговорите с търговците в Северна Америка са пред финализиране. Съгласно това съобщение Volkswagen са се „съгласили да помогнат на търговците с пари и допълнителни плащания, за уреждане на предполагаеми загуби по лицензите в миналото, настоящето и бъдещето."Двете страни са обсъдили още, че до края на септември ще следва споразумение. Управителят на Volkswagen Северна Америка – Хинрих Ж. Вьобкен каза: "Нашите търговци са наши партньори и ние ценим тяхната лоялност и любовта към марката Volkswagen."
14.8.2016 – 1.2-литровият TDI с разрешение за преоборудване
Федералната агенция за автомобилен транспорт даде зелена светлина за преоборудване на 1,2-литровите TDI двигатели във VW Polo и Seat Ibiza, където ще бъде инсталиран модифициран софтуер.
8.8.2016 –Милиони санкции за VW в Италия
Италианската служба за конкуренцията налага глоба от 5 милиона евро на Volkswagen заради скандала с отработените газове. Органът заяви в понеделник, че искането се отнася само за продадени на италианския пазар автомобили, на които още при регистрацията е била установена софтуерна манипулация.
7.8.2016 – Надхитряване на софтуера на Audi
Дъщерното дружество на VW - Audi, попада под още по-голям натиск. Американските власти са открили при 3,0-литровите дизели на Audi три неразрешени софтуерни програми, пише вестник "Билд ам Зонтаг". Вследствие на което устройството за изчистване емисиите на автомобилите с голям TDI двигател, който е инсталиран също и в Porsche Cayenne и VW Touareg, просто само се изключва след около 22 минути. Методът на измерване нивата на емисиите на стенда, обикновено продължават около 20 минути.
3.8.2016 –Дори Баден-Вюртемберг обмисля дело
След Бавария, Баден-Вюртемберг също обмисля да заведе иск за обезщетение срещу VW. Делото се отнася до загубите от курса на акциите на инвестиционния фонд, който е създаден в Баден-Вюртемберг за финансиране разходи за държавни служители и съдии, съобщава Щутгартер Цайтунг. В Министерството на финансите на провинция Хесен също има внесена жалба.
2.8.2016 – Провинция Бавария също иска да съди VW
Министърът на финансите на Бавария - Маркус Зьодер (CSU) иска да съди VW концерна за нанесени вреди. Причина за това е спадът на цените на акциите и загубите, нанесени на баварския пенсионен фонд за държавни служители. Според Зьодер, пенсионния фонд ще внесе жалба пред Областният съд в Брауншвайг през септември. По данни на Spiegel, Бавария държи 58,000 привилегировани акции, при които загубата възлиза на 700000 евро.
2.8.2016 –Южна Корея ще спре продажбата на VW модели
Южна Корея е спряла регистрацията на 80 автомобила от марките VW, Audi и Bentley и е наложила глоба на VW концерна в размер на 14,3 милиона евро. Volkswagen се обяви срещу правните действия, след като самият концерн спря продажбата на повечето автомобили още през юли.
26.7.2016 – Върховният съд на САЩ гласува споразумение
В едно почти двучасово изслушване пред съдия Чарлс Р. Брайер на Районния съд на САЩ за Северния район на Калифорния Volkswagen трябваше да разясни подробностите на предложението за споразумение в размер на 15 милиарда щатски долара. След това съдия Брайер изглеждаше удовлетворен и разреши предварително споразумението от 28.6. 2016
19.7.2016 –Прокуратурата на САЩ съди VW за поведението
Главният прокурор на Ню Йорк представи дело на няколко щата, което включва санкции за "стотици милиони долари". Съобразно това десетки служители и мениджъри на VW, са замесени в измамата. Упоменати са също бившият изпълнителен директор на VW Мартин Винтеркорн, както и наследникът му Матиас Мюлер.
15.7.2016 – Триковете с отработените газове са открити по-рано
Европейската комисия ще трябва да е узнала още през 2010 за манипулацията на изпускателната система във VW, с което се твърди, че и Федералната република е имала поглед още през 2012, защото допустимите емисии на дизеловите автомобили са отговаряли на закона, единствено на стенда.
14.7.2016 – Планът за реновиране на 3,0-литровите дизелови е отхвърлен в САЩ
Калифорнийската агенция за опазване на околната среда CARB отхвърли плана за провеждане акция на VW за ремонтиране 3,0-литровите дизеловите двигатели на VW, Audi und Porsche. В САЩ, 85 000 са засегнатите автомобили, а в Калифорния 16 000.
11.7.2016 – Обявява се дело за налагане на глоба на VW
Прокуратурата в Брауншвайг иска да събере обратно реализираните печалби от манипулираните дизелови автомобили.
7.7.2016 – VW плаща глоба в САЩ
86 милиона долара (около 78 милиона евро) плаща VW по скандала с изгорелите газове на щата Калифорния.
28.6.2016 – Споразумение в САЩ
Volkswagen успява да постигне споразумение с властите и клиентите в САЩ. Около 15 милиарда долара (13,5 милиарда евро) ще струва обратното изкупуване на 2,0-литровите дизелови модели, за опазване на околната среда и предприемане на структурни мерки.