Avenger се присъединява към новото поколение на Chrysler Sebring в атаката на средния клас. Първи впечатления от четвъртия поред модел в европейската гама на Dodge.
Viper, Caliber, Nitro… Ако първите три предложения на Dodge на европейските пазари си приличат малко или много в стремежа си да се отличат от конкуренцията, предлагайки нещо екстремно, оригинално и дори екстравагантно, Avenger попада в един доста консервативен сегмент от пазара, в който експериментите и оригиналниченето невинаги срещат разбиране и аплодисменти.Тежката съдба да бъдеш класически седан
Но какво да се прави - тежка е съдбата на класическия седан в днешно време. Заобиколен отвсякъде от жадни за пазарен дял нови автомобилни разновидности, той е принуден да угажда на подчертано сдържана по отношение на промените аудитория, изпълнявайки сложен баланс между желанието да внесе нещо ново и страха да не бъде отхвърлен поради недопустимо отдалечаване от традициите.
Какво направи Dodge?
Къде е мястото на Avenger в тази ситуация? На пръв поглед моделът, който слиза заедно със своя близък технологичен роднина Chrysler Sebring от поточните линии на изцяло обновения американски завод в Стърлинг Хайтс, прави впечатление преди всичко с необичайната си стилистика. Предписаната от каноните в жанра триобемна схема е налице, но в излъчването на доста внушителния с дължината си от 4,85 м седан се долавят редица нетипични за европейските представители на този клас черти. Вместо да демонстрира сдържаност и стилистична обтекаемост, която да се хареса на максимален брой потенциални клиенти, Avenger акцентира гордо върху марковата предна решетка, не се свени да покаже мускули в арките на колелата и цитира почти дословно по-големия си брат Challenger в областта на задните калници и странични колони на покрива. Всичко това спомага за формирането на характерна физиономия, способна да погъделичка интереса и на най-заклетия консерватор.
Комфортът преди всичко
По отношение на стилистиката и вида на използваните материали интериорът залага много повече върху практичността и находчивите детайли, отколкото върху престижното излъчване и изисканите орнаменти. Сивосребристата комбинация в полимерите на арматурното табло и облицовките създава непретенциозно, но солидно впечатление, подредбата едва ли може да обърка някого, а оборудването крие редица свежи изненади – над жабката е разположен малък хладилник с капацитет за четири кутии бира или безалкохолни напитки, материята на тапицериите със специално антибактериално покритие е с повишена устойчивост на зацапване и износване, специалната поставка за чаши на предния ред е в състояние да поддържа температурата на напитките в диапазона между 60 и 2 градуса по Целзий, а по желание вградената в централната конзола модерна аудионавигационна система с чувствителен на докосване дисплей и интегриран твърд диск с капацитет 20 гигабайта може да се разшири с DVD-модул за пътниците на задните места.
Удобството е лайтмотив и в поведението на Avenger на пътя. Макар и адаптирана към европейските вкусове, настройката на окачването и кормилната уредба на новия Dodge не е загубила американската си лежерност. Амбициите за динамичен стил на шофиране се толерират до определен момент, в който предницата се възпротивява с леко и предсказуемо хлъзгане по допирателната на завоя. Като цяло държанието на Avenger се вписва без проблеми в консервативните нрави, а ефикасното действие на системата ESP разсейва и последните колебания относно изрядността по отношение на активната безопасност.
Палитрата на модела
Гамата от двигатели включва три бензинови („световните” четирицилиндрови 2.0 и 2.4 и шестцилиндровия 2.7) и един турбодизелов агрегат (добре познатия 2.0 CRD със 140 к. с. от гамата на VW), съчетани с колекция от петстепенна и шестстепенна механична и четиристепенна автоматична трансмисия, към която на по-късен етап ще се прибави шестстепенен автоматик за версията с V6. Като най-сериозни на пазарите на Стария континент безспорно следва да се оценят шансовете на дизеловата версия, демонстрираща добре познатото съчетание от дрезгав звук, добра динамика и радващо нисък разход на гориво на двулитровия агрегат със система за директно впръскване помпа-дюза.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов