Сред всички модели в компактния сегмент на нашумялата през послединте години SUV-категория, Dodge Nitro с положителност е един от представителите с най-ярка индивидуалност. Тест на най-продаваната на Стария континент версия на автомобила.
За няколкото месеца, които се подвизава на европейския пазар, моделът Nitro може да се похвали с доста добри продажби, като най-търсената модификация се задвижва от 2,8-литров турбодизелов двигател с четири цилиндъра и директно впръскване на горивото в цилиндрите. Базираният на последната генерация на Jeep Cherokee автомобил предлага богато серийно оборудване, съвременна техника и определена доза екзотика в излъчването срещу напълно разумна цена. Версията 2.8 CRD 4x4 SXT разполага серийно с автоматична трансмисия, система за стабилност ESP, климатична инсталация, електрически реглаж на шофьорската седалка, темпомат, качествена аудиосистема със субууфер и CD-чейнджър за шест диска, доставена от реномирания производител Infiniti, 17-цолови колела от алуминиева сплав и това е само извадка с част от може би най-важните детайли на екипировката, като крайната цена е 56 454 лева с ДДС.Индивидуалността не е самоцел
Nitro не е просто поредният представител на SUV-сегмента, а един истински Dodge от плът и кръв с всички следващи от това обстоятелства. Нещо повече – това е традиционен модел на прочутата американска марка, чиито създатели са се постарали той във възможно най-голяма степен да отговаря на очакванията и разбиранията на европейските потребители, без да губи същността си на горд и непоколебим „каубой”. Няма значение дали става въпрос за гигантската вертикално разположена предрадиаторна решетка, за мощните издувки на калниците или за смазващите пропорции на каросерията – тук всичко е 100 процента ненаподобим Dodge, който при това не е прекомерно голям за привичките на хората от тази страна на Океана – дължината на каросерията е 4,54 м, което е напълно типично за компактните SUV-автомобили, дори широчината от 1,86 м не излиза от рамките на обичайното. Влиянието на Nitro върху околните напълно оправдава замисъла на този продукт – автомобилът предизвиква интерес сред останалите участници в движението и минувачите, обект е на множество любопитни погледи, създава респект и дори буди страхопочитание.
Типично американски интериор
Вътрешността на многоцелевия автомобил също напълно оправдава американския си произход както в добрия, така и в не чак дотам добрия смисъл. За материалите и изработката като че ли е достатъчно да се каже, че изглеждат типично по американски – нито повече, нито по-малко... Свободно пространство има в изобилие, особено на втория ред, докато отпред нещата стоято по малко по-различен начин – във височина и широчина мястото е почти в излишък, само че поради неясни причини централната конзола е озадачаващо широка и като следствие позицията на краката на водача остава малко необичайна и не напълно удобна. Иначе седалките осигуряват чудесен комфорт, като благодарение на високата позиция на седене, разположените под голям ъгъл прозорци и ръбатите форми на каросерията, видимостта от мястото зад волана е отлична, а преценяването на габаритите е по-лесно отколкото при повечето конкурентни модели.
Впечатляващо задвижване
Предавателният механизъм на автомобила разполага с регулатор, даващ възможността за избор между два режима – задно предаване или постоянно задвижване на четирите колела. Вторият модус има за цел повече да подобри поведението при лоши атмосферни условия, отколкото да осигури сериозни офроуд-възможности, но леки излети извън асфалтираните пътища с положителност не биха се превърнали в трудност за Nitro. Проблеми със сцеплението не възникват дори при движение само със задни задвижващи колела, но не тук се крие проблемът с пътното поведение на Nitro: благодарение на наличието на добре настроена система ESP, ходовата част с твърд мост отзад осигурява задоволителна стабилност, но не повече – при движение по неравни участъци отделните колела лесно губят контакт с пътя, а накланянето на каросерията в завой е доста силно. Наред с това, комфортът на возене е по-скоро скромен – окачването се справя добре най-вече с абсорбирането на дълги вълнообразни неравности, оттам нататък възможностите му върху настилка в не изрядно състояние се оказват по-скоро недостатъчни.
CRD-двигателят е взет назаем директно от иконата сред американските всъдеходи Wrangler и се доказва като крайно сполучлив избор за задвижването на Nitro. Бодрото му тракане и осезаемите вибрации може би няма да прилягат на някой от „зализаните” конкуренти на модела, но при автомобил, носещ подобна атмосфера, такива маниери изглеждат съвсем намясто, още повече че те се компенсират изцяло от добрите динамични показатели и най-вече от стабилната тяга при всякакви обороти. Сериозна „вина” за доброто представяне на задвижването има и петстепенната автоматична трансмисия, която е позната от голям брой модели на Mercedes.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка

Dodge Nitro SXT 2.8 CRD
Сред силните страни на автомобила са мощната тяга на дизеловия двигател, хармоничната автоматична трансмисия, добрите динамични показатели и атрактивните гаранционни условия. Няма как де се премълчат обаче и оскъдният комфорт на возене, колебливото и неособено сигурно поведение на пътя и недостатъчно надеждните спирачки.
Технически данни
Dodge Nitro SXT 2.8 CRD | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 130 кВт (177 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,4 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
44 м |
Максимална скорост | 182 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
12,2 л/100 км |
Базова цена | 56 454 лева с ДДС |
Анонимен
a kolko litra харчи
KOKO JAMBO
AZ sum pretejavam takav avtomobil y moga dakaja che uskoriavaneto mu e dosta silno za tolkova tejak avtomobil , konforten e y izlachva dosta moshten vid kakvto e.
Росен
Аз съм собственик на такъв автомобил.Не съм съгласен с г-н matiobs.Искам да кажа две неща: 1-за да караш dodge трябва да имаш дух и сърце,да бъдеш това,което е мечта за много хора. 2-Dodge-мощ,сила,бързина и сигорност. С една дума-Звяр.
Венци
Не съм съгласен, аз съм горд собственик на такъв автомобил (благодарение на екипът на AMS който ме насочи) и смея да твърдя, че нищо от казаното от matiobs не е вярно!!! С дизеловият мотор няма слабост при потегляне, шумът е в рамките на нормалното, пространството може да се мери и с Audi Q7, бавен е ако го караш бавно, защото двигателят има голям потенциал!!!
matiobs
тромав,шумен,тесен вътре,бавен,но симпатичен.който иска,да плаща за симпатии.